Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-12, 10:38   #11
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?

Det virker kanskje litt rart i disse streiketider, men jeg har lyst til å nevne at det går helt fint an å være utdannet lærer, sykepleier, førskolelærer og både elske jobben sin og synes at lønna er helt grei. Jeg tenker på alle foreldrene som leser denne diskusjonen og alle som ligner på den, og konkluderer med at de aldri i verden må oppfordre barna sine til å velge disse utdannelsene, for da ender de opp utbrente og ute av stand til å forsørge seg sjøl. Det vil være katastrofe for rekrutteringen i framtida.

Jeg, f.eks., er kjempeglad for at jeg har lærerutdanning i bunnen. Da jeg jobbet som lærer, tjente jeg helt greit og var både i stand til å forsørge meg og komme inn på boligmarkedet i Oslo. Jeg stortrivdes i jobben. Nå jobber jeg ikke som lærer lenger, men fortsatt med utdanning, og kunne ikke hatt denne jobben uten den utdannelsen jeg har. Jeg er også blant de som hadde gode resultater fra videregående, og kunne velge studier temmelig fritt. Og ærlig talt, en "all ære til deg som valgte lærer med de forutsetningene" som noen sa tidligere her, gjør meg ikke varm om hjertet og stolt i brystet, altså. Jeg valgte ikke lærerutdanning av idealisme, jeg ofret meg ikke for samfunnet, jeg er ikke av dem som "settled for less". Jeg hadde en helt konkret plan om å jobbe med utdanning fordi det fremmer utvikling både på mikro- og makronivå.

Poenget mitt er at som forelder vil jeg uten å blunke støtte et valg om lærerutdanning dersom barna mine ønsker det. Det er en utdanning som nærmest sikrer deg en jobb hvor som helst med en lønn du kan leve av, og det er et supert utgangspunkt for mange andre jobber eller spesialiseringer.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:49.