Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kompetanse til voksne i barnehage

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-05-12, 22:30   #41
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kompetanse til voksne i barnehage

Ja, man kan jo begynne å lure litt.
Stedatter fikk jobb i barnehage i fjor sommer, etter å ha gått en ganske god stund uten jobb etter å ha avsluttet skolegangen sin.

Hun er den eneste i barnehagen, liten barnehage, som jobber 100% stilling så hun ble tilbudt å vikariere for styrer under pappapermisjonen.
Hun får styrers lønn og fullt ansvar ift voksenkontakten og hva ellers det innebærer. Uten noe som helst erfaring utover de få månedene hun var assistent.

Mulig hun la på litt med pass og erfaring fra sine 4 småsøsken... men ift hva hun selv sier så går det visst veldig bra. Og det er jo kjempebra da. Og en kjempeutfordring for henne selv og veldig bra for CV.

Gammel 29-05-12, 22:32   #42
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

For meg er det en helt fremmed situasjon når jeg leser om bhger uten utdannet personell. På min base har vi to førskolelærere, en fagarbeider og en ufaglært assistent på jobb hver dag. Ved sykdom er det ufaglærte vikarer som settes inn, men de er i det minste erfarne. I tillegg har vi lærling deler av året.
Bhg jeg jobber i har mange førskolelærere. Tror det er snakk om over 10 stk, fordelt på basene.
Sånn er det i snuppa sin bhg også, såvidt jeg vet.

Gammel 29-05-12, 22:33   #43
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg vil mye heller at de plukker folk fra gata enn fra NAV sine "vi vet ikke hvor vi skal gjøre av deg, men barnehager tar jo i mot alt"-tiltak.

Gammel 29-05-12, 22:34   #44
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

For meg er det en helt fremmed situasjon når jeg leser om bhger uten utdannet personell. På min base har vi to førskolelærere, en fagarbeider og en ufaglært assistent på jobb hver dag. Ved sykdom er det ufaglærte vikarer som settes inn, men de er i det minste erfarne. I tillegg har vi lærling deler av året.
Bhg jeg jobber i har mange førskolelærere. Tror det er snakk om over 10 stk, fordelt på basene.
Sånn er det i snuppa sin bhg også, såvidt jeg vet.

Det er ikke mangel her, Maju.
Vi er også to pedagoger, og tre barne og ungdomsarbeidere på vår lille avdeling med 14 barn. (samt lærling).

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 23:38   #45
Maz
Pauset

Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Jeg vil mye heller at de plukker folk fra gata enn fra NAV sine "vi vet ikke hvor vi skal gjøre av deg, men barnehager tar jo i mot alt"-tiltak.

For noe fjolleri.

På min datters SFO har vi fått inn en person som er på tiltak. Hele SFO er forandret. Ungene vil ikke hjem, de elsker å være der, vurerer protestaksjon om hun slutter.

Når det gjelder barnehageansatte så har jeg truffet skikkelig nepehoder som er utdannet barne og ungdomsarbeider, og tror vel egentlig litt livserfaring og sunt folkevett trumfer den utdannelsen stort sett.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 23:59   #46
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Den kommentaren syns jeg var utrolig ufin, Maz.
Nepehoder finnes i alle yrker, uten unntak vil jeg tørre å påstå.
Så min utdannelse er bortkastet da? Jeg kunne likegodt a utdannet meg til elektriker, for så å jobbe i bhg etter et par års livserfaring, fordi det gir meg like god kompetanse?

Mulig jeg leser innlegget ditt med det vrange øyet altså. Men til tross for mitt yrkes lave status, så har jeg visst yrkesstolthet likevel.

Gammel 30-05-12, 00:03   #47
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

For noe fjolleri.

På min datters SFO har vi fått inn en person som er på tiltak. Hele SFO er forandret. Ungene vil ikke hjem, de elsker å være der, vurerer protestaksjon om hun slutter.

Når det gjelder barnehageansatte så har jeg truffet skikkelig nepehoder som er utdannet barne og ungdomsarbeider, og tror vel egentlig litt livserfaring og sunt folkevett trumfer den utdannelsen stort sett.

Altså: Det er klart man kan finne gull på NAV sine tiltak også. Jeg har funnet flere gullklumper der. Men generelt har NAV hatt en idiotisk holdning til at Gud og Hermansen kan jobbe i barnehage og sender ofte folk som burde holde seg veldig langt unna barn og er utrolig lite motivert til å jobbe i barnehage. De skjønner rett og slett ikke at det kreves litt mer enn å sitte ved et bord å tegne.

Og nei, jeg kjøper ikke at livserfaring slår utdanning. Jeg har sett nok av voksne damer som kommer inn i barnehage i en alder av 50+ og tror at man kan gjøre akkurat sånn som man har oppdratt sine barn hjemme. Og som mener akkurat som deg - at livserfaring er det eneste som duger og at pedagoger er oppskrytt.

Gammel 30-05-12, 06:08   #48
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

For noe fjolleri.

Selvfølgelig er man ikke en nepe fordi man er i et tiltak fra NAV. Problemet, som jeg ser det, er at det later til at NAV mener det er revnende likegyldig om man er det.

Jeg kjenner til flere saker hvor foreldre mangler omsorgskompetanse - og gjerne er voldelig også, og hvor NAV er kjent med dette og likevel synes det er helt kurant at vedkommende får praksisplass i barnehage. Jeg kjenner også NAV-ansatte som uttrykker bekymring over at kolleger ikke har betenkeligheter med f.eks å plassere metadonbrukere med massiv sosial problematikk i barnehager.

Dette gjør at jeg er kjempeskeptisk til de åpenbare NAV-formidlede praktikantene i mitt barns barnehage, selv om jeg selvsagt forstår at det ikke gjelder flertallet. Det har noe med (den fullstendig manglende) tilliten til at det kvalitetssikres.

Gammel 30-05-12, 06:29   #49
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg må innrømme at jeg ikke aner hvem som har hvilken utdanning i vår barnehage. Antar at hun som leder avdelingen er førskolelærer iom at hun har jobbet der i flere år. Resten tror jeg er assistenter. En av de er der for norsktrening og har antakelig ingen faglig bakgrunn.

Uansett - så lenge sønnen min stråler av lykke for å få komme til barnehagen, og jeg ser at de som jobber der er engasjerte og oporiktig bryr seg om barna - da er det det som er det viktigste for meg.

Gammel 30-05-12, 07:33   #50
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Selvfølgelig er man ikke en nepe fordi man er i et tiltak fra NAV. Problemet, som jeg ser det, er at det later til at NAV mener det er revnende likegyldig om man er det.

Jeg kjenner til flere saker hvor foreldre mangler omsorgskompetanse - og gjerne er voldelig også, og hvor NAV er kjent med dette og likevel synes det er helt kurant at vedkommende får praksisplass i barnehage. Jeg kjenner også NAV-ansatte som uttrykker bekymring over at kolleger ikke har betenkeligheter med f.eks å plassere metadonbrukere med massiv sosial problematikk i barnehager.

Dette gjør at jeg er kjempeskeptisk til de åpenbare NAV-formidlede praktikantene i mitt barns barnehage, selv om jeg selvsagt forstår at det ikke gjelder flertallet. Det har noe med (den fullstendig manglende) tilliten til at det kvalitetssikres.

Oh. Skremmende.

Gammel 30-05-12, 07:41   #51
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg må innrømme at jeg ikke aner hvem som har hvilken utdanning i vår barnehage. Antar at hun som leder avdelingen er førskolelærer iom at hun har jobbet der i flere år.

Det at hun har jobbet der i mange år trenger ikke å bety at hun er førskolelærer. I den barnehagen jeg jobber så er det ei som har vært på disp i veldig mange år, sikkert 5-6 år. Det kommer rett og slett an på om det er førskolelærere nok på det stedet du bor.

Gammel 30-05-12, 07:42   #52
Maz
Pauset

Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

..... Og som mener akkurat som deg - at livserfaring er det eneste som duger og at pedagoger er oppskrytt.

Hvor i all verden sier jeg det. Det er forskjell på pedagoger og det jeg nevnte barne og ungdomsarbeider. Som for meg virker som en "kvasi utdannelse".

Gammel 30-05-12, 07:45   #53
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Hvor i all verden sier jeg det. Det er forskjell på pedagoger og det jeg nevnte barne og ungdomsarbeider. Som for meg virker som en "kvasi utdannelse".

Siden du sier det, så regner jeg med at du har satt deg inn i hva denne utdannelsen består av??

Gammel 30-05-12, 09:01   #54
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sålenge barnehagedriften er kostnadsoptimalisert i bemanningen så er man nesten nødt til å bemanne den etter normen for at systemet skal virke. I prinsippet så kunne en bestemor med varmt hjerte tatt like godt vare på en unge som en pedagog når det er snakk om en ettåring. Men det er ikke en ettåring. Det er en flokk ettåringer. Og med tolv småtassene blir det litt mer stress for en bestemor. Da trenger man enten flere ansatte eller så trenger man noen som kan et system slik at jobben kan gjøres mer effektivt. Altså en pedagog.

Samme med en del av skolen. Med nok tid og oppmerksomhet så kan de fleste lære de fleste barn lesing og enkel matte. (Hold spesialtilfeller utenfor, de holdes ofte utenfor i klassen også.) Men å lære tyve stykker å lese på en gang på begrenset tid - da er det mer effektivt med en lærer.

Men ja. Gitt nok ressurser så kan omsorg og mye grunnleggende læring for barn ivaretas helt adekvat uten pedagoger. Dog er nok ressurser mindre kostnadseffektivt og helt utopisk.

Problemet for lærere og førskolelærere er at grensen ikke går på null eller hundre her - den går et sted mellom helt inkompetent og fullverdig lærer fordi det finnes mange som kan fuske litt i faget deres og gjøre noe som ligner. Uten utdannelsen. I mitt fag går helt enkelt ikke det, der har du enten papirene i orden eller så får du ikke nærme deg prosjektet, basta bom og ingen slingringsmonn.

Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 10:34   #55
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

Gjelder det all videregående utdanning? Eller er det noe spesielt med min utdannelse som gjør at den utpeker seg for å bestå mest av svada?

Om man tror at alle ønsker å ta høyskoleutdanning eller høyere er man naiv. Man er også naiv om man tror på en framtid med bare førskolelærere i barnehagen. Hvem skal betale? Det er jo som det er nå ikke nok folk til å ha folk på kjøkken feks. Og heller ikke bok folk til å skape optimale morgener og ettermiddager for ungene, siden voksentettheten selvfølgelig er størst midt på dagen.
Digresjon, men allikevel.

Gammel 30-05-12, 10:39   #56
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Problemet for lærere og førskolelærere er at grensen ikke går på null eller hundre her - den går et sted mellom helt inkompetent og fullverdig lærer fordi det finnes mange som kan fuske litt i faget deres og gjøre noe som ligner. Uten utdannelsen. I mitt fag går helt enkelt ikke det, der har du enten papirene i orden eller så får du ikke nærme deg prosjektet, basta bom og ingen slingringsmonn.

Ja, her setter du fingeren på det utdannelser innen skole, barnehage, helse og sosial sliter med. "Hvem som helst" kan bare gjøre jobben din. Det er ingen forståelse og anerkjennelse for at nei, det er IKKE bare å valse inn å gjøre en bra jobb. Og så lenge arbeidsigver stat og kommune ikke skjønner dette så skjønner de heller ikke hvorfor de skal gi en anstendig lønn.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 10:43   #57
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

For noe fjolleri.

Hvis SFO-damen hadde vært barne- og ungdomsarbeider og nephodene i bhg på NAV-tiltak, hadde du ment det omvendte, da? :generalisation much?:

Gammel 30-05-12, 11:25   #58
Maz
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Hvis SFO-damen hadde vært barne- og ungdomsarbeider og nephodene i bhg på NAV-tiltak, hadde du ment det omvendte, da? :generalisation much?:

Jeg tror faktisk at person ofte er viktigere enn utdannelse, opp til et punkt så kan egnethet kompensere mye.

Jeg har stort sett møtt flotte folk i barnehagen jeg, men det er alltid unntak det er det i alle yrkesgrupper.

Det er også forskjell på utdannelser, og forskjell på folks evne til å assimilere og bruke den tilegnenede kunnskapen.

Selvsagt betyr det ikke det at vi har fått en så flott dame via NAV på SFO at alle på utplassering er det. Her snakker du om en person som genuint har lyst til å være der hun er, men har trengt litt hjelp dit. Det er forskjell på det og tvangsutplassering.

Når det er sagt har jeg selv såpass med utdannelse at jeg ikke tror det er saligjørende alltid, men jeg har aldri sagt at det betyr at jeg ikke tror på behovet for pedagoger i barnehager. Tvert imot tror jeg det er for få av dem og synes det er tragisk at så mange blir administratorer, noe de faktisk ikke er utdannet for bestandig.

Gammel 30-05-12, 11:27   #59
Maz
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Siden du sier det, så regner jeg med at du har satt deg inn i hva denne utdannelsen består av??

Ikks så godt at jeg har gjennomført den, men jeg har undersøkt en del rundt det fordi jeg stusset veldig på at "nepehoder" overhode kunne ha kvalifikasjoner når de manglet sunn fornuft og almenkunnskap. Les: la ungene bruke plastposer som hatter osv.

Dog snakker du om utdannelse som vel er uten studiekompetanse. Det er vel mer på nivå med vidregående skole.

Gammel 30-05-12, 11:36   #60
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror vi er veldig heldige med barnehagen... På Storebror sin gruppe er de 25 barn. Der er det 3 førskolelærere på jobb hver eneste dag. Slik er det på de andre gruppene også.

Det er 16 ansatte som er førskolelærere i ungene sin barnehage. (Telte over nå) 17 med styreren. Det er 2 som er spes.ped.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:35.