Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor lenge er vin på åpen flaske holdbar?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-12, 19:19   #1
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Hvor lenge er vin på åpen flaske holdbar?

Jeg kan ingenting om vin, men har nå tenkt å prøve å lære meg å like rødvin.

Hvor mange dager er en vin i åpnet glassflaske holdbar?

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 19:22   #2
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor lenge er vin på åpen flaske holdbar?

Ikke så lenge, etter det jeg har hørt.
Lurt å helle det over på en mindre flaske og oppbevare den i kjøleskap.
Jeg lot flasken ligge 2 døgn i kjøleskap med skrukorken på og den smakte helt fint da, men hadde ikke latt den ligge særlig lenger.
Er ikke noen spesialist på vin, men det er det jeg har erfart.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 19:29   #3
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Hell over i mindre flaske og skru på kork og sett i kjøleskap, da holder den ganske lenge.

Gammel 01-06-12, 19:31   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vanligvis maks ett eller to døgn. Vin i åpnet flaske har kort holdbarhet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 19:35   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fra Vinmonopolets nettsider:

Sitat:

Vin att på flaska

Dersom du har ei halvfull flaske att eller nokre vinslantar her og der, kan du ta vare på det til seinare.

Slantane kan du samle på ei flaske eller eit reint syltetøyglas, leggje i frysaren og hente fram neste gong du skal lage ein god saus eller gløgg. Ikkje fyll glaset heilt opp, då sprekk det i frysaren. Bruk aldri vin med feil, då blir heller ikkje sausen god!

Dersom det er meir vin att i flaska, kan du godt oppbevare han og drikke han i løpet av eit par dagar. Kork flaska og set henne i kjøleskapet, då held vinen seg lenger. Originalkorken kan brukast dersom han ikkje er blitt heilt gjennombora ved opning. Det er som regel lettast å setje korken i opp ned. Vinen taper seg som regel litt når han blir oppbevart slik, men får sjeldan nokon bismak før etter to–tre dagar.

Unge, fruktige og robuste vinar held seg lenger enn meir utvikla vinar. Musserande og økologiske vinar ser ut til å halde seg lenger enn andre svakvinar. Sterkvinar, med unntak av dei lettaste sherryane, er langt meir haldbare enn svakvinar.I butikkar som sel kjøkkenartiklar, får du utstyr som gjer det mogleg å oppbevare vinrestane endå lenger.

http://www.vinmonopolet.no/artikkel/...jen-på-flasken

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 19:40   #6
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Takk, takk. Da skal jeg tømme ut resten av innholdet i min aller første vinprøvedrikkerunde forrige helg.

Gammel 01-06-12, 19:53   #7
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Takk, takk. Da skal jeg tømme ut resten av innholdet i min aller første vinprøvedrikkerunde forrige helg.

Nei, det er ingen grunn til det! Den kan brukes til matlaging!
Finnes mange gode oppskrifter på blant annet sauser der vin er en bestanddel, og vinen er ikke for dårlig til det altså.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 20:12   #8
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av tjolahopp, her.

Nei, det er ingen grunn til det! Den kan brukes til matlaging!
Finnes mange gode oppskrifter på blant annet sauser der vin er en bestanddel, og vinen er ikke for dårlig til det altså.

Vel, joda. Jeg ser at det kan være en mulighet. Men med mine matkunskaper så tror jeg at jeg heller den ut i steden.

Gammel 01-06-12, 20:21   #9
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Frys i isbitposer eller små begere og ha litt i tomatsaus og shepard's pie og sånt. Du trenger ikke lage noe fancy.

Gammel 01-06-12, 20:31   #10
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke hell den ut! Selv med minimale kokekunnskaper greier du å tømme den i pastasausen eller gryteretten. Det gjør den så mye bedre!

P.S. Du får kjøpt halvflasker og bittesmå kartonger på polet. Evt pappvin. Du MÅ ikke åpne en vanlig flaske hvis du kun sksl ha litt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 20:39   #11
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Standard

Okay, innser at jeg trolig har bannet i kirka ved å si at jeg heller den ut. Dere vinner, jeg heller den i pose for å lage isbiter og fryser den. Så spør jeg DERE om råd når jeg finner ut jeg skal prøve å benytte den i matlaging. God plan.

Gammel 01-06-12, 20:47   #12
tjolahopp
Erfaren

tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Banne i kirka ja. Jeg ble litt sånn

Det går jo an å smake på vinen og se om den fortsatt er god å drikke.
Hvis du i det hele tatt synes den var god da. Ser at du prøver å lære å like.

Gammel 01-06-12, 20:49   #13
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av tjolahopp, her.

Banne i kirka ja. Jeg ble litt sånn

Det går jo an å smake på vinen og se om den fortsatt er god å drikke.
Hvis du i det hele tatt synes den var god da. Ser at du prøver å lære å like.

Til å ikke like rødvin what so ever, så var denne faktisk ikke så ille. Nå vet jeg ikke om det var vinen i seg selv jeg faktisk synes var ok, eller om det bare var jeg som rett og slett la godviljen til og innså at rødvin faktisk ikke trenger å være vondt. Nå er den hellet over i isbitposer og lagt i fryseren. Det hadde selvsagt holdt med en pose, men med min flaks greide jeg å lage hull i toppen av den første så det ble jo bare søl.

Gammel 01-06-12, 20:53   #14
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Herlighet, smak på vinen først, den er mest sannsynlig like drikkende som forrige helg.

Om den ikke tiltaler deg så gjør du som foreslått, frys ned og bruk i what ever.

Gammel 01-06-12, 21:02   #15
tjolahopp
Erfaren

Standard

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Til å ikke like rødvin what so ever, så var denne faktisk ikke så ille. Nå vet jeg ikke om det var vinen i seg selv jeg faktisk synes var ok, eller om det bare var jeg som rett og slett la godviljen til og innså at rødvin faktisk ikke trenger å være vondt. Nå er den hellet over i isbitposer og lagt i fryseren. Det hadde selvsagt holdt med en pose, men med min flaks greide jeg å lage hull i toppen av den første så det ble jo bare søl.

Godt vi klarte å redde vinen, og at du fikk sølt litt. Passende straff for å skremme godtfolk på den måten.

Jeg er ikke den store rødvinselskeren selv må jeg innrømme. Jeg foretrekker som oftest hvitvin, men en "lett italiener" har jeg begynt å sette pris på.

Gammel 01-06-12, 21:26   #16
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ikke hell den ut! Selv med minimale kokekunnskaper greier du å tømme den i pastasausen eller gryteretten. Det gjør den så mye bedre!

Nei. Jeg synes ikke at saus eller sådant er bedre med vin i. Overhodet ikke. Og helt overbevist var jeg den gangen jeg fikk servert coq-au-vin. Jeg liker virkelig ikke vin i maten min. Vin drikkes. Ikke spises. :sær:

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:08.