Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kø på flyplass og spedbarn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-12, 11:23   #21
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kø på flyplass og spedbarn

Det er utrolig mange som reiser med små barn, så det ville nok vært vanskelig om man skulle gi alle spesialbehandling.

Men jeg hadde håpet at en mor som reiser alene med små tvillinger kunne få litt ekstra service gjennom sikkerhetskontrollen. Jeg hadde i hvert fall glatt sluppet henne foran meg. Men en familie med to store og to små, de hadde måttet stå bak tror jeg.

Gammel 06-06-12, 11:24   #22
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da syns jeg de burde ha gjort det med det indiske brudefølget som sto foran oss på Heathrow motsatt vei.

"Oj, det piper visst! Da prøver jeg å ta av en armring. Hjalp ikke nei? En armring til da? Nei? En til? Forresten, jeg lar de resterende 32 armringene, ankelringene, tåringene og kjedene være igjen og prøver den ene av fire metallspenner i stedet" Uten at folka i security gjorde noe som helst.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 11:29   #23
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da Fakse kom flyvende for å besøke meg, ble hun tatt ut til ekstra rutinekontroll på flyplassen, med full scanning og sånn. Med baby i bæretøy. (Jeg husker riktig, Fakse? )

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 11:29   #24
artemis
Aktiv

Medlem siden: Jun 2012
artemis er litt kulartemis er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Jeg forstår forresten ikke helt hvorfor man skulle få gå forbi køen med små barn eller kul på magen. SÅ mye kø at det er noe behov tror jeg aldri jeg har opplevd at det har vært egentlig. Men kanskje de henter ut ekstra tidkrevende reisende for å få det til å gå fortere for de resterende reisende?

Hvor tungt det er å stå i kø med kul på magen kommer vel an på formen (bekkenløsning og andre plager). Jeg for min del klarte meg godt i køene, men kjente jo at det var tyngre å stå lenge da jeg var høygravid (og sliten etter et langt reisedøgn). Syns det var en fin gest på Flesland, selv om det ikke var helt nødvendig for akkurat meg.

Når det gjelder de med små barn, så tar det vel litt lengre tid å få pikkpakket seg gjennom, så sånn sett er det vel en vinn-vinn-stiuasjon om de sluses forbi? For ikke å snakke om hvis det er utrøstelig grining på gang -da kan det jo være godt for alle og enhver at barna kan komme seg til en roligere plass og få litt pupp eller det som trengs?

artemis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 11:30   #25
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alene med babytvillinger syns jeg kvalifiserer til å komme fortere gjennom. Men ellers så syns jeg enkelte har litt sånn "Jeg har BARN! Slipp meg fram!"- holdning som kan være ganske irriterende. SÅ spesielt er det ikke å reise med barn, det er ikke et handikap.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 11:32   #26
artemis
Aktiv

Medlem siden: Jun 2012
artemis er litt kulartemis er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Det er utrolig mange som reiser med små barn, så det ville nok vært vanskelig om man skulle gi alle spesialbehandling.

Men jeg hadde håpet at en mor som reiser alene med små tvillinger kunne få litt ekstra service gjennom sikkerhetskontrollen. Jeg hadde i hvert fall glatt sluppet henne foran meg. Men en familie med to store og to små, de hadde måttet stå bak tror jeg.

Du har rett i det, så det beste er jo hvis det kan brukes litt skjønn i slike sammenhenger. Jeg bruker også å slippe småbarnsfamiliene foran meg i køen (spesielt hvis ungene begynner å bli veldig utålmodig).

artemis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 11:39   #27
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

De eneste gangene vi har fått slippe forbi boardingkøen, var da eldste var mindre og reiste alene, og jeg fulgte henne til gaten.

Gammel 06-06-12, 11:41   #28
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Hmm, jeg har ikke fått gå foran på Flesland hverken med kul på magen eller baby. Og jeg er da også blid.

Gammel 06-06-12, 11:52   #29
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har blitt henvist bakerst i køen på Flesland, etter å ha kommet frem.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 12:03   #30
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Alene med babytvillinger syns jeg kvalifiserer til å komme fortere gjennom. Men ellers så syns jeg enkelte har litt sånn "Jeg har BARN! Slipp meg fram!"- holdning som kan være ganske irriterende. SÅ spesielt er det ikke å reise med barn, det er ikke et handikap.

Det er jeg enig i, jeg har aldri presset meg frem, men jeg syns det er helt fair når jeg har blitt spurt. Jeg blir ikke irritert hvis andre blir hentet frem foran meg heller.

Gammel 06-06-12, 12:14   #31
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Da har du ikke vært i de køene jeg har vært med på.

Som gravid med bekkenløsning ble jeg tilbudt rullestol da vi ankom Memphis, og jeg sa litt fornærmet nei. Etter bortimot fire timer i kø angret jeg i grunn. Det samme da vi ankom Heathrow (helvetes flyplass) fra USA, og selve rommet man må vente i for å gå igjennom sikkerhetsjekken var for lite, så man sto klemt sammen helt ut i gangen og ned på tarmacen. Hiawata på fire år sov som en stein på armen til Høvdingen, og etter halvannen time i kø var det en ansatt som forbarmet seg over oss og lot oss gå forbi. Hadde ikke det skjedd tipper jeg vi hadde stått der i 4-5 timer, og sikkert ikke rukket neste fly en gang.

Du skjønner kanskje det er er en smule verre med sånne køer med små barn, vond rygg eller bekkenløsning?

Jadda, jeg er høygravid med bekkenløsning i skrivende øyeblikk, så jeg kjenner ganske godt til det der. I denne tråden var det snakk om innenlands sikkerhetskontroller, og der har jeg bare opplevd timesvis med kø i unntakstilstander. Og er det unntakstilstand så ville jeg som alminnelig reisende i alle fall blitt sur om noen slapp forbi meg bare fordi de hadde kul på magen eller baby. Det kan jo være mange andre reisende som også synes det er ekstra ille å stå i kø, uten at det vises på dem. Har man det ekstra ille kan man jo be om å bli tatt hensyn til, eventuelt få låne en rullestol eller liknende for å avhjelpe. Men jeg synes ingenting om at det skal være automatikk i det i alle fall.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 12:15   #32
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Da Fakse kom flyvende for å besøke meg, ble hun tatt ut til ekstra rutinekontroll på flyplassen, med full scanning og sånn. Med baby i bæretøy. (Jeg husker riktig, Fakse? )

Stemmer bra det. Jeg har opplevd det flere ganger faktisk, mulig enkelte vektere har litt sadistisk humor?

Gammel 06-06-12, 12:15   #33
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vond rygg syns som regel veldig lite.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 12:20   #34
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Men det er da ingenting i veien for å spørre om hjelp? Jeg syns det er ganske smålig å mene at andre grupper ikke skal få spesialbehandling bare fordi man har en greie som ikke syns og man derfor ikke får det selv.

Det er ingen steder jeg vet om at det er noen automatikk i at småbarnsfamilier eller gravide får ekstraservice, men jeg syns det er normal høflighet å tilby det om man ser at det hadde blitt satt pris på. Akkurat som at man reiser seg for gravide eller folk på krykker på bussen, og flytter seg for barnevogner. Man blir da ikke sittende fordi det kan hende at mannen ved siden av den gravide har vondt i ryggen.

Gammel 06-06-12, 12:26   #35
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Det er da ikke nødvendig med 3-4 timer ekstra? Holder med en time, tenker jeg.
Dessuten er det bare å spørre om å slippe frem, det pleier ikke å være noe problem.

Tør jeg minne om at vi er i en streikeperiode? Det er nok to-tre andre i køen det også haster for å komme gjennom, og som syns at sine grunner er minst like gode som alle andres, så å slippe foran køen ville jeg ikke satset på. Ikke i det hele tatt!

En time er tidligere frammøte er for snautt - Tro meg! Ikke at det aldri er nok, men køene på de ulike flyplassene har vært svært variable, så noen tider på dagen ville jeg beregnet minst det doble.

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 12:29   #36
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er bare å knyte på seg bæretøy og håpe det beste.

Jeg har reist med spedbarn i noen år og aldri blitt sluset forbi noe som helst. Jeg får av og til gå før på flyet, da. Men det er ikke alltid. Så jeg reiser ikke uten ergosele eller sjal når jeg reiser med små gærninger.

Gammel 06-06-12, 12:30   #37
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min bror reiste forøvrig til Spania i dag og de brukte åtte (8) minutter gjennom sikkerhetskontrollen på Flesland.

Gammel 06-06-12, 12:37   #38
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har reist med små barn mange ganger og aldri opplevd noe slikt.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 12:38   #39
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men det er da ingenting i veien for å spørre om hjelp? Jeg syns det er ganske smålig å mene at andre grupper ikke skal få spesialbehandling bare fordi man har en greie som ikke syns og man derfor ikke får det selv.

Det er ingen steder jeg vet om at det er noen automatikk i at småbarnsfamilier eller gravide får ekstraservice, men jeg syns det er normal høflighet å tilby det om man ser at det hadde blitt satt pris på. Akkurat som at man reiser seg for gravide eller folk på krykker på bussen, og flytter seg for barnevogner. Man blir da ikke sittende fordi det kan hende at mannen ved siden av den gravide har vondt i ryggen.

Nei spørre om hjelp kan man gjerne gjøre, men automatisk å la disse gruppene gå foran blir spesielt synes jeg, det er ganske mange det gjelder.

Nå er det nytt for meg at man reiser seg for gravide på bussen. Har ikke opplevd i noen av mine svangerskap. Mulig jeg ser uforskammet sprek ut?

Gammel 06-06-12, 12:40   #40
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Nå er det nytt for meg at man reiser seg for gravide på bussen. Har ikke opplevd i noen av mine svangerskap. Mulig jeg ser uforskammet sprek ut?

Du må ta min buss.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:11.