Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?
Du kan få kjøpe alt du trenger av tøybleier til de første 6 mnd av meg. Masse fint. Bitti d'lish, Bum Genius AIO, Fuzzi Bunz, diverse lommebleier, brettebleier, kneppebleier, fine bambusbleier, ullbukser, bleieposer...The works.
Ellers mener jeg at det man trenger er: vugge eller seng, vogn, skinnpose/skinn, noen strikkede ulltepper, sjal, ergosele eller lignende bæredings, gulpekluter og litt tøy.
Min mellomste var ingen gulpebaby. Hun brukte to bodyer, to strømpebukser og to sparkebukser det første halvåret - året. Jeg luftet det ene settet, mens hun brukte det andre. I tillegg var hun seinhøst-baby og det gikk kun i Nøstebarn. Største var født om sommeren, en varm sommer, og var gulpebaby, så der gikk det mer tøy og minsten hadde hosteinduserte sprutbrekninger hele_jævla_tiden, og det gikk mye tpøy og ble en del håndvask, siden det var vinter og jeg ville kle den lille pip'en i ull.
Ammetopper (gjerne brukt) og gode amme-BH'er er bra. Om vinteren kan det være fint med ull. Jeg lagde meg noen selv: jeg kjøpte billige ullsingleter og langermede undertrøyer i ull på Sparkjøp. Jeg klippet stroppene på singletene og la inn litt strikk og så tok jeg ulltrøyen med lang arm utenpå. Ull innerst og ammegenser i ett.
Vi har arvet, fått og kjøpt mye brukt, selv om vi strengt tatt hadde hatt råd til noe annet, dersom vi prioriterte det. Men det er nok ting her i verden, det er fint at vi sirkulerer.
Jeg har forresten en pose med babyleker (nyfødt) som jeg vil bli kvitt. Vil du ha de? Jeg skal vaske dem, altså.