Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kan man snu et b-menneske?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-12, 12:35   #21
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan man snu et b-menneske?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Dere som er B-mennesker: Hvis dere sliter dere ut fysisk på kvelden, sovner dere ikke lett hvis dere legger dere tidlig da heller?

Hvis det du lurer på er om jeg er mer sliten om kvelden hvis jeg er fysisk utmattet, så er svaret nei. I går kveld var jeg helt kake etter en temmelig utmattende dag. Men da klokken bikket 22 var jeg plutselig våken og opplagt igjen.

Jeg har heldigvis tilegnet meg en hel del teknikker som gjør at jeg klarer å slappe godt av selv om jeg bruker tid på å sovne og det gjør det lettere å legge seg før klokken 23.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 12:41   #22
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Min erfaring er at man faktisk ikke kan tillate seg å sove for lenge ut over formiddagen i helgene, uten at det går ut over ukedagene.

Min erfaring er det totalt motsatte, nemlig at det å få sove akkurat slik jeg ønsker og få være 100% uthvilt i helger/ferier er det som gjør ukedagene levelige.

Gammel 07-06-12, 12:47   #23
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Vi er så tunge.

Gammel 07-06-12, 12:49   #24
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Min erfaring er det totalt motsatte, nemlig at det å få sove akkurat slik jeg ønsker og få være 100% uthvilt i helger/ferier er det som gjør ukedagene levelige.

Enig. Hvis jeg av en eller annen grunn ikke får sove så lenge jeg vil i helgene, eller i det minste én av dagene, blir jeg litt panisk. Det betyr ikke at jeg sover til langt på dag, men det å slippe å må stå opp før det er naturlig for meg, er med på å bevare den psykiske helsen min, tror jeg.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 12:52   #25
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Høres ut som min sønn.. Siden han begynte på skolen har han aldri sovnet før kl 21. Nå er han 10, og legger seg mellom 2130 og 22.. Men han spretter opp da han vekkes klokka 7, men samtidig kan han sove til kl 10 hvis han ikke blir vekket da..

Jeg var tidligere skikkelig b-menneske, oppe til langt på natt, og sov til langt på dag når jg kunne.. Nå er jeg oppe senest seks hver dag, legger meg 2230, og sliter med å sove lenge om morgenen.. Står gjerne opp i sjutida i helgene, mens ungene kan finne på å sove et par timer lenger enn meg.. Men jeg nyter den stunden alene

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 12:54   #26
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er B-menneske og synes det er et slit å komme seg opp på morgenen. Har alltid slitt veldig med det. Det er faktisk så ille at jeg synes det er generelt demotiverende for livskvaliteten. Men det hjelper å legge seg tidligere på kvelden, problemet er jo at da er jeg ikke trøtt. Jeg har som regel en veldig trøtthetsperiode på ettermiddagen, men når klokka bikker ni er jeg fit for fight. Jeg burde ha jobbet i butikk som åpner klokken 10 og sluppet å stå opp med barn som skal på skolen. Det passer meg fint å legge meg i etttiden og sove til ca åtte-halv ni. Vi legger oss ofte i 00-01-tiden og det er for sent når man skal opp i sjutiden. Men mannen min sliter ikke sånn som meg.
Med årene har jeg jo også begynt å sette pris på "å få noe ut av dagen" så jeg liker egentlig ikke å sove veldig lenge i helgene mer.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 13:00   #27
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser ikke helt at vi kan slite ham ut så mye mer. Han er en fysisk aktiv kar.

Så vi skal bare respektere at han er så trøtt om morgenen? Og la det være med det?

Gammel 07-06-12, 13:00   #28
Stjerneskuddet
Erfaren

Stjerneskuddet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Jeg hater inderlig å stå tidlig opp, det har jeg alltid gjort. Men jeg sover sjelden lenger enn til halv åtte. Det er dog forskjellen på himmelen og helvete for meg. Hvis jeg er på jobb og må opp kl06 så er det nesten fysisk umulig (men da har jeg jo også lagt meg etter 24.00, som er altfor sent for meg). Jeg kan godt finne på å legge meg kl21. Men holder også til 23.00. Sovner uansett. Natta bør ha 9 timer, men MÅ ha 8 timer.

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 13:05   #29
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Så vi skal bare respektere at han er så trøtt om morgenen? Og la det være med det?

Jeg tror det er like greit å bare akseptere det. Det betyr ikke at han har rett til å bli pottesur, men at det er greit at han er stille og mutt og ikke sprudler like mye som resten av familien.

Gammel 07-06-12, 13:07   #30
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ser ikke helt at vi kan slite ham ut så mye mer. Han er en fysisk aktiv kar.

Ja, jeg tenker at dere får vekke ham på det tidspunktet som passer inn i familiens rytme, og respektere at han trenger tid til å våkne og å bli blid, evt. Og heller vekke ham litt tidligere, hvis han trenger tid og dere sliter med å komme dere ut av dørene på grunn av det.

Gammel 07-06-12, 13:08   #31
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg tror faktisk at det er den eneste veien å gå. Er han b-menneske, så er han b-menneske. Jeg er vokst opp i et hjem der jeg stadig ble hakket på fordi jeg var så trøtt om morgenen, så jeg vet hvordan det er å ikke bli forstått eller ikke få aksept for å være b-menneske. Så jeg mener det er viktig å være litt obs, slik at man ikke gjør et for stort nummer ut av det.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 13:14   #32
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, dere må faktisk respektere at han er trøtt om morgenen. Jeg er overhodet ikke tilsnakkelig før jeg har fått den første kaffekoppen, helt uavhengig av når jeg står opp og hvor lenge jeg har sovet. Jeg syns å huske at jeg har lest et sted at noe av det som karakterieserer b-mennesker er nettopp det at de bruker lenger tid til å våkne, i motsetning til a-mennesker som er våkne med en gang de står opp.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 13:15   #33
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Han er ikke unik i familien. Mannen min er helt lik. Mannen har fått beskjed om at kan få være trøtt og mutt, men ikke sur. Det er vel veien å gå med Knerten også.

Gammel 07-06-12, 13:15   #34
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er han liten, da aksepterer du det bare og prøver å tilrettelegge så han får nok søvn. Ikke pirk for mye i han om morgenen før han har våknet. Men han vekkes til samme tid hver dag og legges før han er trøtt, finn en nedroende aktivitet på kvelden. Det kan hende han bør få lov til å høre på lydbok på senga for eksempel, det har hjulpet mine til å få ned pulsen og sovne.

Når han blir litt større må han jo lære seg at verden går etter klokka, og da kan han konfronteres med at det er greit at han er trøtt, men det er ikke greit å glefse til verden av den grunn.

Gammel 07-06-12, 13:17   #35
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

B-menneske synes jeg er et håpløst uttrykk egentlig. 2. sortering på noe vis. Vi som ikke greier noe så enkelt som å kontrollere døgnrytmen. Det å komme seg opp om morgenen er sett på som en fin ting som vitner om kontroll i motsetning til å være våken på kvelden. "evening person" er bedre synes jeg.

Gammel 07-06-12, 13:18   #36
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg og minsten er veldig B-mennesker, og så lenge ingen snakker noe særlig til oss på morgenen så går det fint. Vi må bare få være litt i fred, så kommer vi oss ganske raskt. Vi vekker minsten ca. 15 minutter før han må opp, da får han de minuttene han trenger til å komme litt til hektene. Minst mulig snakking. Jeg blir fort sur om min kjære snakker for mye til meg om morgenen - det har han lært seg.

Darth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 13:19   #37
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eksen er ekstremt B. Eller C eller noe annet. Han la seg aldri samtidig med meg, og i helgene var det sjelden har var våken og stått opp før kl ti.
Jeg er mer variabel. Jeg synes om å komme meg i seng til elleve og sover gjerne før klokken har passert midnatt. Ofte kan jeg være våken og stått opp til klokken åtte, av og til blir den halv ni-ni. Og la meg bare presisere at jeg er pr legeerklæring nå sliten og utbrent og har ikke noe jeg MÅ stå opp til alltid.

De dagene jeg har hatt vikaroppdrag står jeg greit opp kvart over seks. Trøtt i trynet, og så lenge ingen snakker til meg umiddelbart så er jeg ikke grinete heller.

Tenåringer har jeg skjønt er i en klasse for seg. Eksen og sønnen hans kommer glatt til å snu døgnet når de skal ha ferie sammen i sommer. Det blir en utfordring når vi skal tømme huset for søppel...

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 13:23   #38
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Sånn er jeg også - jeg kan være segneferdig klokka 20, klokka 21 er jeg pigg, det samme klokka 22 og 23. Veldig irriterende egentlig.

For meg handler det om det Katta sa. Å passe på at døgnrytmen ikke sklir ut.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 13:24   #39
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

B-menneske synes jeg er et håpløst uttrykk egentlig. 2. sortering på noe vis. Vi som ikke greier noe så enkelt som å kontrollere døgnrytmen.

A-mennesker kontrollerer ikke døgnrytmen sin bedre enn B-mennesker. De har bare tilfeldigvis en døgnrytme som er mer praktisk i samfunnet, men det er ikke akkurat deres egen fortjeneste eller noe som gjør dem bedre.

Gammel 07-06-12, 13:25   #40
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

B-menneske synes jeg er et håpløst uttrykk egentlig. 2. sortering på noe vis. Vi som ikke greier noe så enkelt som å kontrollere døgnrytmen. Det å komme seg opp om morgenen er sett på som en fin ting som vitner om kontroll i motsetning til å være våken på kvelden. "evening person" er bedre synes jeg.

Enig. Vi er liksom ikke bra nok.

Burde heller vært M-menneske og K-menneske/N-mennske. M for morgen og K for kvelds/N for natt.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:30.