|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
villende
|
Sv: Kan man snu et b-menneske?
Hvis det du lurer på er om jeg er mer sliten om kvelden hvis jeg er fysisk utmattet, så er svaret nei. I går kveld var jeg helt kake etter en temmelig utmattende dag. Men da klokken bikket 22 var jeg plutselig våken og opplagt igjen. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#23 |
|
Skriv og skriv og skriv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Sv: Kan man snu et b-menneske?Nei. Vi er så tunge.
|
|
|
#24 |
|
Textrovert
|
Enig. Hvis jeg av en eller annen grunn ikke får sove så lenge jeg vil i helgene, eller i det minste én av dagene, blir jeg litt panisk. Det betyr ikke at jeg sover til langt på dag, men det å slippe å må stå opp før det er naturlig for meg, er med på å bevare den psykiske helsen min, tror jeg.
|
|
|
#25 |
|
Einsam
|
Sv: Kan man snu et b-menneske?Høres ut som min sønn.. Siden han begynte på skolen har han aldri sovnet før kl 21. Nå er han 10, og legger seg mellom 2130 og 22.. Men han spretter opp da han vekkes klokka 7, men samtidig kan han sove til kl 10 hvis han ikke blir vekket da.. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Kan man snu et b-menneske?Jeg er B-menneske og synes det er et slit å komme seg opp på morgenen. Har alltid slitt veldig med det. Det er faktisk så ille at jeg synes det er generelt demotiverende for livskvaliteten. Men det hjelper å legge seg tidligere på kvelden, problemet er jo at da er jeg ikke trøtt. Jeg har som regel en veldig trøtthetsperiode på ettermiddagen, men når klokka bikker ni er jeg fit for fight. Jeg burde ha jobbet i butikk som åpner klokken 10 og sluppet å stå opp med barn som skal på skolen. Det passer meg fint å legge meg i etttiden og sove til ca åtte-halv ni.
|
|
|
#27 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Kan man snu et b-menneske?Jeg ser ikke helt at vi kan slite ham ut så mye mer. Han er en fysisk aktiv kar.
|
|
|
|
#28 |
|
Erfaren
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() |
Sv: Kan man snu et b-menneske?Jeg hater inderlig å stå tidlig opp, det har jeg alltid gjort. Men jeg sover sjelden lenger enn til halv åtte. Det er dog forskjellen på himmelen og helvete for meg. Hvis jeg er på jobb og må opp kl06 så er det nesten fysisk umulig (men da har jeg jo også lagt meg etter 24.00, som er altfor sent for meg). Jeg kan godt finne på å legge meg kl21. Men holder også til 23.00. Sovner uansett. Natta bør ha 9 timer, men MÅ ha 8 timer. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Hertuginne
|
Jeg tror det er like greit å bare akseptere det. Det betyr ikke at han har rett til å bli pottesur, men at det er greit at han er stille og mutt og ikke sprudler like mye som resten av familien.
|
|
|
#30 |
|
Søt og rar
|
Ja, jeg tenker at dere får vekke ham på det tidspunktet som passer inn i familiens rytme, og respektere at han trenger tid til å våkne og å bli blid, evt. Og heller vekke ham litt tidligere, hvis han trenger tid og dere sliter med å komme dere ut av dørene på grunn av det.
|
|
|
#31 |
|
Textrovert
|
Ja, jeg tror faktisk at det er den eneste veien å gå. Er han b-menneske, så er han b-menneske. Jeg er vokst opp i et hjem der jeg stadig ble hakket på fordi jeg var så trøtt om morgenen, så jeg vet hvordan det er å ikke bli forstått eller ikke få aksept for å være b-menneske. Så jeg mener det er viktig å være litt obs, slik at man ikke gjør et for stort nummer ut av det.
|
|
|
#32 |
|
villende
|
Sv: Kan man snu et b-menneske?Ja, dere må faktisk respektere at han er trøtt om morgenen. Jeg er overhodet ikke tilsnakkelig før jeg har fått den første kaffekoppen, helt uavhengig av når jeg står opp og hvor lenge jeg har sovet. Jeg syns å huske at jeg har lest et sted at noe av det som karakterieserer b-mennesker er nettopp det at de bruker lenger tid til å våkne, i motsetning til a-mennesker som er våkne med en gang de står opp. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Kan man snu et b-menneske?Han er ikke unik i familien. Mannen min er helt lik. Mannen har fått beskjed om at kan få være trøtt og mutt, men ikke sur. Det er vel veien å gå med Knerten også.
|
|
|
|
#34 |
|
maler
|
Sv: Kan man snu et b-menneske?Nå er han liten, da aksepterer du det bare og prøver å tilrettelegge så han får nok søvn. Ikke pirk for mye i han om morgenen før han har våknet.
|
|
|
#35 |
|
maler
|
Sv: Kan man snu et b-menneske?B-menneske synes jeg er et håpløst uttrykk egentlig. 2. sortering på noe vis. Vi som ikke greier noe så enkelt som å kontrollere døgnrytmen. Det å komme seg opp om morgenen er sett på som en fin ting som vitner om kontroll i motsetning til å være våken på kvelden.
|
|
|
#36 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Kan man snu et b-menneske?Jeg og minsten er veldig B-mennesker, og så lenge ingen snakker noe særlig til oss på morgenen så går det fint. Vi må bare få være litt i fred, så kommer vi oss ganske raskt. Vi vekker minsten ca. 15 minutter før han må opp, da får han de minuttene han trenger til å komme litt til hektene. Minst mulig snakking. Jeg blir fort sur om min kjære snakker for mye til meg om morgenen - det har han lært seg. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
...we have cookies
|
Sv: Kan man snu et b-menneske?Eksen er ekstremt B. Eller C eller noe annet. Han la seg aldri samtidig med meg, og i helgene var det sjelden har var våken og stått opp før kl ti. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
|
|
|
#39 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
A-mennesker kontrollerer ikke døgnrytmen sin bedre enn B-mennesker. De har bare tilfeldigvis en døgnrytme som er mer praktisk i samfunnet, men det er ikke akkurat deres egen fortjeneste eller noe som gjør dem bedre.
|
|
|
#40 |
|
Whatever, never mind
|
Enig. Vi er liksom ikke bra nok. |
|
|
|