Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Streik, toukersplan og lekser

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-12, 09:40   #21
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Streik, to-ukers plan og lekser

Om ukeplanen var laget og lå på nett så burde vel leksene vært gjort.
Storebror sin klasse skal lære å bli litt selvstendige så om de ikke får ukeplan på skolen på mandagen så må de sørge for å få den selv. De har selv tilgang i Fronter og kan printe den ut selv hjemme.

Gammel 07-06-12, 10:11   #22
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

GinaK: De to på ungdomsskolen hadde planen, men hun på barneskolen hadde ikke fått plan fordi denne ikke var ferdig. De var på overnattingstur og så ble det streik. Hun går i 2 klasse.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 10:38   #23
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Om ukeplanen var laget og lå på nett så burde vel leksene vært gjort.
Storebror sin klasse skal lære å bli litt selvstendige så om de ikke får ukeplan på skolen på mandagen så må de sørge for å få den selv. De har selv tilgang i Fronter og kan printe den ut selv hjemme.

Det er jeg faktisk litt uenig i. Her blir skolene stengt på kort varsel på grunn av streik, og ingen vet når skolene åpner igjen. Noen har bøkene med seg hjem, andre har ikke det. Det blir ikke gitt instrukser om at lekser skal gjøres når skolen informerer om mulig streik, og jeg syns det er drøyt å anta at alle skal finne det helt naturlig at leksene skal gjøres som normalt. I spesielle situasjoner må man kunne se litt utover prinsippene sine. Jeg har tre unger i grunnskolen, ingen av dem har måttet ta igjen lekser etter streiken. Hadde de måttet ta igjen lekser, da kan det nok hende at lærermora hadde funnet det for godt å sjekke om læreren fulgte opp leksene som barna mine måtte ta igjen...

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 16:01   #24
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det synes jeg er rimelig, Darth. Leksene gjøres jo nesten utelukkende for lærerens skyld.

Not!

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 16:16   #25
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det synes jeg er rimelig, Darth. Leksene gjøres jo nesten utelukkende for lærerens skyld.

Not!

Jeg redigerer svaret mitt på grunn av mye personlig informasjon som ikke egentlig var spesielt relevant.

Sist redigert av Darth : 07-06-12 kl 17:03.
Gammel 07-06-12, 16:44   #26
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor skal de jobbe alene i flere timer? Man hjelper vel ungene med lekser om ettermiddagen selv om læreren er i streik. Selvsagt er det tåpelig å gjøre førti matteoppgaver helt feil, men det er vel ikke nødveldigvis det som blir diskutert her? For vår del gikk leksene ut på å lese (som niåringen fremdeles trenger trening i, selv om han har lest lenge) mattestykker for begges del, som de løser med litt veiledning, men absolutt ikke har stålkontoll på noen av dem, og engelsk tekst og gloser for tolvåringen-mange nye ord å lære! For min del er det synet på hva lekser egentlig er som blir helt feil. Lekser er til for at man skal fordype seg i stoffet og øve mer på ting man ikke kan så godt, de er ikke til for å få tiden til å gå, eller for at læreren skal ha noe å holde på med om kveldene. Det er slett ikke alltid jeg leser nøye gjennom småoppgavene som mine elever leverer inn, men de er veldig opptatt av å få karakter på alt de gjør. At de faktisk (de fleste) lærer noe av å gjøre oppgaver til et kapittel i boka og bør gjøre det for sin egen del, har de vanskelig for å tro. (Jeg leser selvsagt de aller fleste oppgaver nøye, så jeg har ingen problemer med å vite hvor elevene befinner seg faglig, noe annet ville jo vært uhørt.)
Jeg er for øvrig helt med på at det er latterlig å gjøre oppgaver man kan ut og inn (noe som ofte blir diskutert her inne) eller å skrive to sider på engelsk hvis man bruker to timer og to dl. tårer på å skrive en setning. Altså: Ikke lekser for leksens skyld, ikke for foreldrenes eller lærerens skyld, men for at eleven skal få noe ut av det.

Gammel 07-06-12, 16:55   #27
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Sv: Streik, toukersplan og lekser

Jeg mener også at man gjør lekser for å lære noe, derfor er det viktig at leksene blir fulgt opp, noe de ikke blir under en streik. Det er jo bare helt superflott at dere har fått ungene deres til å gjøre lekser, men de ungene som ikke har gjort lekser syns jeg kan slippe å ta dem igjen - for de havner jo på toppen av de nye leksene. Jeg ser ikke helt at det automatisk ligger mye læring i det.

Gammel 07-06-12, 17:02   #28
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå var vi bare i streik en dag, men vi gjorde lekser som vanlig og hadde fortsatt med det så lenge vi hadde en oversikt over hva som skulle gjøres.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 17:24   #29
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Ja, altså, jeg streiket jo bare som lærer, ikke som mor.

Gammel 07-06-12, 21:17   #30
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Min måtte gjøre lekser under streiken og det syntes han var blodig urettferdig. Nabojenta slapp nemlig, for de streiket jo!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:05.