Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hva trenger en ettåring i barnehagen?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-06-12, 21:52   #21
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva trenger en ettåring i barnehagen?

Ettåringer sitter mye på rompa når de er ute. Vesla hadde en dress fra Reima med ekstra polstring bak, den var virkelig fin i starten. Gummistøvler er kalde og tunge, sats på skikkelige sko, og suppler gjerne med nesnalobber på kalde, tørre vinterdager. Noen gode luer, og gode votter. Kan anbefale Kavat lue og reima tec votter til de minste. Ei tynn ullue til å ha i vogna når hun sover er fint. Å ja, vognpose må du ha. På plassen vår i barnehagen ligger det dessuten en solkrem faktor 50, et par Kid Banz solbriller, en fuktighetskrem og en lypsyl. Hun har en sinksalve liggende på stelleplassen sin også, men den har ikke vært mye brukt.

Gammel 08-06-12, 21:55   #22
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Myke inneklær som er praktiske. Vi har helt kuttet ut vanlig regntøy, bruker reima tec vår/høstdress og tilsvarende vinterdress vinterstid, bor i Stavanger. De har holdt seg tørre stort sett.

En vår/høstdress kan du finne på salg flere steder nå fremover om du følger med, særlig de minste størrelsene som er det du trenger.

Gammel 08-06-12, 22:02   #23
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss er det helt nødvendig å ha to sett med yttertøy, de fleste har en vanntett dress og ett sett regntøy. Sko og støvler. mykt tøy, tykkere mellomlag. Så kommer det litt an på barnehagen hva som trengs ellers. Vi har hatt barn i barnehage som krevde 5 skift til enhver tid, diverse turutstyr inkludert sykkel, ski og skøyter. Og vi har hatt dem i en barnehage som ikke vil ha mer der enn høyst nødvendig. Solkrem og solhatt er greit på denne tiden av året. I vinterhalvåret er det jo ull, ull og mer ull og luer og 15 par votter, regnvotter med ullvotter inni fungerer best.

Gammel 08-06-12, 22:08   #24
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Vil tro du får en utstyrsliste før oppstart eller en av de første dagene.

Gammel 08-06-12, 22:12   #25
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Og vi bruker både regntøy og gummistøvler og har gjort det helt fra snuppa begynte i bhg. Det dugde ikke med goretex og vår/høsdress i plaskeregn (ja, de er ute da også). Men du kan jo drøye til du treffer barnehagen med å kjøpe det da.

Enig. Og jeg har fremdeles ikke møtt noen IRL som har barn i barnehage uten å ha regntøy og støvler til dem der, det er kun her inne .

Vår/høstdress er fint, men jeg mener man kan kjøpe en billigere variant enn Reima, feks Reflex, og spare pengene til vinterdressen. Jeg anbefaler varmt babyReima med varmeplate i rompa som vinterdress.

Forøvrig sverger jeg til hetteluer (Reima, men vet det finnes andre gode) størsteparten av luesesongen, med unntak av en tynn høst/vårlue til den varmeste delen av tiden man bruker lue.

Jeg foretrekker sandaler som innesko, man kan enten videreføre sommerens sine hvis de ikke er så slitt (og hvis barnet har hatt sandaler) eller kjøpe på salg i august, da får man dyre sandaler til en slikk og ingenting.

Hvis hun bruker smokk, har jeg syntes det har vært utrolig kjekt med navnesmokker denne gangen selv om en vanlig smokk med navn gjør samme nytten.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 22:18   #26
C.D

C.D sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Enig. Og jeg har fremdeles ikke møtt noen IRL som har barn i barnehage uten å ha regntøy og støvler til dem der, det er kun her inne .

Awww, kom hit og bli kjent med meg da, så kjenner du mamman til en meget aktiv knert som aldri har brukt regnklær og er den tørreste på sin avdeling
Støvler bruker han da, det er det eneste som duger men de må klart være passe og ikke altfor store

Må bare si at jeg hadde ikke trua på at reimadressen skulle holde i alt det våte nordvestlandske været vi har, men det har den gjort. Til min og de barnehageansattes forbauselse

Gammel 08-06-12, 22:20   #27
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Støvler sklir av små føtter, så vent til barnet blir større. Våte blir de uansett, så man MÅ ikke ha regntøy. En tynn dress tørker fint natten over. Man trenger ikke bruke 1000-vis av kroner på tynn dress, tykk dress og regntøy når barnet er ett år. Det holder som regel med bare en tynn dress. Ettåringer sover ofte to dupper hver dag, de skal spise og ha innetid. Derfor blir det som regel korte turer ut, alt etter hvordan form, vær, humør osv er. Man kan heller kjøpe mer ved behov.

Gammel 08-06-12, 22:23   #28
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Takk for tips, igjen! Jeg regner også med at vi får utstyrsliste, men mor liker å ligge litt i forkant. Pluss at jeg som sagt tenkte vi kunne ønske henne noen av tingene i bursdagsgave nå - greit om hun ikke bare får leker, liksom. Vi skal tilbake til barnehagen snart på besøk, så da kan vi høre litt mer hvordan de gjør ting, men de hadde i hvert fall god plass til både ytterklær og skiftetøy flere steder, så jeg. Vi har forresten Stonz med linerz som nok varer en stund til, og de kan vel også brukes. Hun går ikke enda, men mye kan jo skje til august.

Vognpose har vi allerede, så den er grei. Smokk bruker hun bare til soving, men siden hun skal sove der må vi jo ha navn på i en eller annen form, ja.

Gammel 08-06-12, 22:26   #29
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av C.D, her.

Awww, kom hit og bli kjent med meg da, så kjenner du mamman til en meget aktiv knert som aldri har brukt regnklær og er den tørreste på sin avdeling

Jeg tviler ikke på at de finnes, men jeg nevner bare at jeg tror ikke det er fullt så vanlig som det høres ut som her inne. I løpet av mine 6 år som barnehagemamma i 3 ulike barnehager på diverse avdelinger har jeg aldri sett noen som ikke har regntøy.

Isbjørn, det er vel ymse hvor mange lurer ettåringene sover. I barnehagene jeg har vært borti med ungene har de sovet bare 1 gang fra første sekund, med unntak av noen få av barna akkurat i tilvenningsfasen.

Så ble jeg litt nysgjerrig på hvor i byen vesla skal begynne i barnehagen, Ingling, vil du prikke meg?

Gammel 08-06-12, 22:47   #30
Isbjørn

Isbjørn sin avatar

Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tviler ikke på at de finnes, men jeg nevner bare at jeg tror ikke det er fullt så vanlig som det høres ut som her inne. I løpet av mine 6 år som barnehagemamma i 3 ulike barnehager på diverse avdelinger har jeg aldri sett noen som ikke har regntøy.

Isbjørn, det er vel ymse hvor mange lurer ettåringene sover. I barnehagene jeg har vært borti med ungene har de sovet bare 1 gang fra første sekund, med unntak av noen få av barna akkurat i tilvenningsfasen.

Så ble jeg litt nysgjerrig på hvor i byen vesla skal begynne i barnehagen, Ingling, vil du prikke meg?

Klart det er forskjellig hvor mye de sover. Min erfaring med 14 barn var at alle sov to dupper da de startet. Poenget er at ettåringer nødvendigvis ikke er like mye ute i all slags vær som større barn, og trenger derfor ikke samme utvalget av ytterklær den første tiden i bhg.

Gammel 08-06-12, 22:50   #31
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Klart det er forskjellig hvor mye de sover. Min erfaring med 14 barn var at alle sov to dupper da de startet. Poenget er at ettåringer nødvendigvis ikke er like mye ute i all slags vær som større barn, og trenger derfor ikke samme utvalget av ytterklær den første tiden i bhg.

Det er jeg helt enig i, akkurat den første tiden trenger man jo knapt noe annet enn en jakke og noe å ha på bena. God tid til å se det an. Men hvis ingling tenker mer hva hun trenger det første året (ifm å ønske seg til bursdagen) er det jo litt mer å ta av. Ser rimelig forskjell på min frøkens aktivitetsnivå nå og ifjor høst (hun er omtrent akkurat 1 år eldre enn datteren til ingling).

En ordentlig vinterdress synes jeg har vært kjekt uansett altså, for de sitter jo mye stille selv om det ikke varer så lenge.

Gammel 08-06-12, 22:55   #32
millact

Standard

Ellos har merkevaresalg nå, 40 %. De har f.eks reima tec. Da får du den til en grei pris. I vår kjøpte jeg faktisk en reflex vår/høstdress til 399. Den har vannsøyle på 10 000, samme som reima. Den er nok stivere enn reima, men poenget mitt er bare at man MÅ ikke ha reima, særlig ikke til en 1-åring. Hun skal vel bruke dress litt i august, kanskje, og et par måneder fremover bare før hun går over til vinterdress i okt/nov, så jeg ville ikke lagt masse penger i en vårdress da. Det går også an å kjøpe brukt, masse flott på finn.

Gammel 08-06-12, 22:57   #33
Isbjørn

Isbjørn sin avatar

Standard

3 lag ull isolerer like bra som 2 lag og en tykkere dress. Er det minus 10 grader år man ikke ut med de yngste. Det gir mere bevegelsesfrihet og penger spart. Det går faktisk bra hele året slik som vintrene er nå. Jeg vet jeg beveger meg utenfor normalen, og de fleste småbarna har alt for mye utstyr.

Gammel 08-06-12, 22:59   #34
millact

Standard

Isbjørn: Vi har brukt troll da eldste var yngre, veldig fornøyd. Hender www.familiebutikken.no har tilbud på trolldresser. Trolldressen er myk og fin.

Gammel 08-06-12, 23:03   #35
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

3 lag ull isolerer like bra som 2 lag og en tykkere dress. Er det minus 10 grader år man ikke ut med de yngste. Det gir mere bevegelsesfrihet og penger spart. Det går faktisk bra hele året slik som vintrene er nå. Jeg vet jeg beveger meg utenfor normalen, og de fleste småbarna har alt for mye utstyr.

Jeg vet at dette er fullt mulig fordi jeg gjorde det sånn med eldstemann. Jeg synes likevel det var utrolig mye greiere med den ene tykkere dressen, og at lillesøster hadde det bedre i den.
Det er så liten slitasje på de dressene for de minste at man lett kjøper en brukt. Lillesøsters Reimatec kjøpte jeg for 400 kroner av Veronal, og den har fremdeles mye bruk igjen etter hele denne vinteren.

Gammel 08-06-12, 23:04   #36
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt skuffet over troll. Vi brukte den litt i vinter, men plutten frøs faktisk på tross at ganske mye under. Vi greide åpenbart ikke å pakke nok på han under der. Han nekta å være ute, men da vi skjønte tegninga og henta hjem ticketdressen hans gikk det veldig bra.

Gammel 08-06-12, 23:04   #37
C.D

C.D sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Ja men det er jeg enig i ja
Har jobbet 12 år i barnehage og ALLE har hatt regnklær.

Gammel 08-06-12, 23:06   #38
millact

Standard

Jeg liker best en vintersdress på vinteren, for da vet jeg at de er godt nok kledd.

Gammel 08-06-12, 23:12   #39
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes faktisk at er den gang man faktisk skal ha Reima vinterdress så er det første vinteren. På grunn av varmeplaten i rumpen. Har forsatt ikke sett andre dresser med det.

Men vårdress med tykk ull inni fungerer godt.

Vi bruker ikke regntøy. Av de ca 60 barna jeg har hatt de siste årene er det vel 4-5 foreldre som deler mitt syn og ikke bruker regntøy. Jeg tenker at det går en del på tradisjon, barnehageansatte som krever regntøy, og at man ikke tror at dressene holder.

Vi har brukt Reima, POP, Reflex, Isbjørn og Mikkline. Alt har hold tett.
POP har dresser med for man kan ta inn og ut. Det er for som sitter veldig godt, og dressen er lett å ta av og på med foret i. Troll anbefaler de jo å ta foret ut og bruke dressen som eget lag inni, da er jo vitsen med foret vekke.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 23:45   #40
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg noterer og vurderer.

Apan: du har prikk.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:30.