Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Litt rødvin i konfirmasjon?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-04-07, 02:13   #1
TBM
Passiv

Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Da Her vi bor er det vanlig at det skal drikkes etter konfirmasjonen og at det da er "tillatt".Det er også en holdning blant en del foreldre. For mange ungdommer blir dette en tøff debut. At foreldre har vist dem måtehold i årevis ser ikke ut til å ha særlig effekt. Det som ser ut til å ha effekt er å ha kjørbare foreldre som tar ansvar, stiller opp og ikke sender med ungene alkohol på fest og selv ikke kommer hjem stupfulle i ungenes påsyn.

Det er mange som snakker om at det ikke er skadelig å se foreldre drikke et glass vin eller to. Det kan jeg være enig i, men jeg tror dessverre mange ikke lar det bli med det ene glasset eller to. Nordmenn har ikke kontinental drikkekultur. Vi vil gjerne være slik og drikker våre glass med vin , og plusser det på den drikkekulturen vi allerede har. Det er ganske tydelig i forskningen.

Foreldre til ungdommer drikker gjerne vin til god mat,men de kutter ikke ut helgefylla med rusbrus og sprit. Er man vant til at mor og far drikker alkohol til maten hver gang det er en festlig anledning med god mat og i tillegg må drikke seg berusa når de skal ut med venner tror jeg dette mønsteret smitter over på barna. Det er jo tydelig at foreldres drikkemønster er arvelig. Bare i denne tråden er det tydelig at den sosiale arven er sterk.

Hadde det vært slik at de som bare drakk vin til maten aldri drakk andre ganger og de som drikker for mye allerede ikke hadde latt seg påvirke av nye drikkekulturer tror jeg det hadde vært enklere.

Jeg synes ikke det er ille at noen velger å bare drikke vin til god mat, alltid holder seg til maks to glass og bare drikker i helt spesielle anledninger.

Jeg tror det beste tenåringsforeldre kan gjøre er å holde seg unna fylla.. Dessverre gjør ikke alle det.. Det er veldig naivt i alle fall å tro at ungene ikke blir påvirket av at de vet at mamma og pappa er ute og drikker seg full. Slikt vet femtenåringer veldig veldig godt.. og det sladrer de villig vekk om

Måtte kommentere på dette innlegget Hatti, fordi her synes jeg du kommer med påstander som det finnes lite belegg for.

Først - jeg tilhører de som ikke ser noe problematisk i å servere et glass vin til en flott konfirmasjonsmiddag med flere retter. Jeg har et helt avbalansert forhold til alkohol, trenger ikke å drikke hver helg, men med god mat synes jeg det er ok.

Vil gjerne kommentere noen av avsnittene i innlegget ditt:

- Jeg kommer også fra et slikt sted hvor det var lov til å gå på fest. Mitt inntrykk den gang (og i dag) er at det er mange foreldre som sitter edru oppe og som henter ungene sine.

- Du sier at du tror det er "mange" ikke stopper med et glass eller to med vin på lørdagskvelden. Greit nok at det finnes en andel som sliter med alkoholforbruket sitt, men å si at "du tror mange drikker mer" blir for drøyt. Hva er mange? 5 % av befolkningen? 50%? Dette er et typisk dårlig argument! Flere i tråden her har sagt at de synes et glass vin til en konfirmasjonsmiddag er ok, da kan ikke du tillegge de at "mange sikkert nok tar enda flere". Når vi har vin til maten og barna er tilstede, så stopper vi etter 1-2 glass. Faktisk. Jeg tror mange foreldre - de aller fleste - har et slikt forbruk, så lenge det er barn tilstede.

Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 19:30   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Etter mange år i ungdomsskolen kan jeg si at det gjelder et stort flertall av norsk ungdom.
Endel så kanskje litt "alkis-aktig" ut. Det jeg mente, var at jeg hadde vært på ganske mange fester der det ble drukket, og der jeg selv drakk.

Ingen i min omgangskrets da jeg gikk på skolen.

Gammel 04-04-07, 19:37   #3
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ingen i min omgangskrets da jeg gikk på skolen.

Ingen i min heller men da vi var 16 år så var det noen få som begynte.
Jeg fikk min ilddåp da jeg var litt over 16 og drakk ikke på flere år etter det.

Derimot på landet hvor mine søskebarn bodde var det helt lov å dra på fest etter fyllte 15 år og å drikke var lov.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 19:34   #4
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Hva mine foreldre så eller ikke så er litt uvesentlig for denne diskusjonen, er det ikke? De var svært gode foreldre, drakk ikke og merket det meste. Min mor var sjef for barnevernet, og hadde meget god oversikt. Men hvis du tror at du til enhver tid kan ha full kontroll over din 14-15 åring, er du naiv.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 19:41   #5
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Hva mine foreldre så eller ikke så er litt uvesentlig for denne diskusjonen, er det ikke? De var svært gode foreldre, drakk ikke og merket det meste. Min mor var sjef for barnevernet, og hadde meget god oversikt. Men hvis du tror at du til enhver tid kan ha full kontroll over din 14-15 åring, er du naiv.

Foreløpig har jeg full kontroll ja da vi kjenner hele hennes omgangskrets og vi bor på et lite oversiktlig sted og vi som foreldre kjenner hverandre godt.
Enten er de hos oss eller hos hverandre og med foreldre tilstede. Vi trives godt sammen.

Er klar over at det kan forandre seg.

Din mor var sjef for barnevernet og hadde god oversikt? Og du drakk før du var 15 år?

Gammel 04-04-07, 20:00   #6
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelle, her.

Din mor var sjef for barnevernet og hadde god oversikt? Og du drakk før du var 15 år?

Bingo.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 20:26   #7
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

I vår familie har det blitt servert vin i konfirmasjon til de voksne som ønsket det. Så sant man ikke har familiemedlemmer som har problemer med alkohol ser jeg ikke noe galt i det.

Noe man selvsagt ikke vet, da mye alkoholisme er skjult.

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Vi har så liten familie at ja, vi vet det. Jeg er enig i at man ikke alltid vet det, og hadde jeg vært veldig i tvil ville jeg droppet for sikkerhets skyld i en konfirmasjon.

Vi har også liten familie, men de færreste vet at en av dem er alkoholiker.

Jeg har konfirmant om 2 år, og for oss er det uaktuelt å servere alkohol til maten.
Grunnen til dette er at det ikke er noen tradisjon for det verken i min eller mannens familie, det vil derfor ikke være noen som "savner" eller "etterlyser" alkoholen.
En annen grunn er at konfirmanten selv hadde reagert veldig negativt på at det ble servert vin, han synes ikke noe om at voksne ikke kan nyte god mat uten å drikke alkohol.
Den tredje grunner er omtalt over: vi har en alkoholiker i familien. Dette er veldig skjult, slik ofte "rødvisnalkoholismen" er. Jeg ønsker ikke at det skal bli avslørt denne dagen.

Sist redigert av 007 : 04-04-07 kl 20:32.
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 20:32   #8
Michelle
X First Lady

Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

En annen grunn er at konfirmanten selv hadde reagert veldig negativt på at det ble servert vin, han synes ikke noe om at voksne ikke kan nyte god mat uten å drikke alkohol.
Den tredje grunner er omtalt over: vi har en alkoholiker i familien. Dette er veldig skjult, slik ofte "rødvisnalkoholismen" er. Jeg ønsker ikke at det skal bli avslørt denne dagen.

To svært gode grunner.

Vår konfirmant ville ikke reagert om vi serverte litt vin men hun er også vant til at vi svært ofte godt kan nyte et bedre måltid uten alkohol.
Altså lar vi det være den dagen så går det helt greit.

Gammel 04-04-07, 20:27   #9
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bingo.

Kanskje redigere til at hun trodde at hun hadde god oversikt? Eller tillot hun det?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 20:33   #10
Michelle
X First Lady

Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Kanskje redigere til at hun trodde at hun hadde god oversikt? Eller tillot hun det?

Min tanke også.

Gammel 04-04-07, 19:59   #11
Michelle
X First Lady

Standard

Jeg tror du må være forberedt på at det plutselig kan forandre seg .
Eller er barna deres mer beskyttet enn andre tenåringer på samme alder?

Jeg tror de er mere beskyttet ut i fra hvor vi bor og at vi alle kjenner hverandre godt ja. Og hva de driver med på fritiden.
Og jeg er fullstendig klar over at dette kan fort forandre seg

Gammel 04-04-07, 21:16   #12
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Jeg skjønner ikke helt argumentet "da JEG var 14 eller 15"... det er da aldeles irrelevant for Nelles familie.

Gammel 04-04-07, 21:27   #13
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde Nelle hadde fått svar og at diskusjonen omkring hennes konkrete spørsmål var avsluttet.. Tar jeg feil?

Det var på det grunnlaget jeg også svarte i sted da. Jeg følte at diskusjonen var gått over til å handle om hvorvidt ungdom drikker og hvordan foreldre ikke kan vite om det.

Gammel 04-04-07, 21:30   #14
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tviler ihvertfall på at rødvinservering til maten i konfirmasjonen har noe med hvor tidlig vi begynte å prøve alkohol og hvor mye vi drakk.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 21:25   #15
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Alle" i klassen min drakk da de nærmet seg 15 år. Selv var jeg på min første fest der jeg drakk alkohol to uker før jeg fylte 14.

Min mor og far var oppegående, engasjerte foreldre som trodde de hadde full oversikt over hvor jeg var og hvem jeg var med til en hver tid.

Jeg fikk selvsagt ikke lov til å dra på slike fester.

All drikking behøver ikke skje på natterstid. Spesielt ikke for nysgjerrig ungdom. Og man trenger heller ikke drikke så mye at foreldre merker det.

Helt sant.
Dette har lite med hovedinnlegget å gjøre, men jeg følte at det ble tvilt på at foreldre kunne være oppegående og ansvarsfulle hvis ung ungdom drakk.

Forresten så røyket jeg fra jeg var 14 til jeg var 16 før jeg fortalte det til foreldrene mine også. De hadde ikke visst noe fra før.

Men jeg kan godt se for meg at det er store forskjeller rundt om i landet.

Gammel 05-04-07, 12:27   #16
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

"Alle" i klassen min drakk da de nærmet seg 15 år. Selv var jeg på min første fest der jeg drakk alkohol to uker før jeg fylte 14.

Min mor og far var oppegående, engasjerte foreldre som trodde de hadde full oversikt over hvor jeg var og hvem jeg var med til en hver tid.

Jeg fikk selvsagt ikke lov til å dra på slike fester.

All drikking behøver ikke skje på natterstid. Spesielt ikke for nysgjerrig ungdom. Og man trenger heller ikke drikke så mye at foreldre merker det.

Helt sant.
Dette har lite med hovedinnlegget å gjøre, men jeg følte at det ble tvilt på at foreldre kunne være oppegående og ansvarsfulle hvis ung ungdom drakk.

Forresten så røyket jeg fra jeg var 14 til jeg var 16 før jeg fortalte det til foreldrene mine også. De hadde ikke visst noe fra før.

Men jeg kan godt se for meg at det er store forskjeller rundt om i landet.

Er du meg, eller?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 21:46   #17
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Det er jeg veldig enig i.

Gammel 04-04-07, 22:25   #18
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stuper inn for å gi mitt besyv med angående alkoholfrie soner: Jeg tror egentlig at å la en konfirmasjon være alkoholfri vs. å ha noen glass og et begrenset utvalg vin stående ved koldtbordet, har relativt liten betydning.

Da vil det være viktigere om anledninger som normalt sett "alltid" er med alkohol en gang i blant ikke er det: Blåtur med jobben, uten alkohol. Grilling med bare lettøl av og til.

Og en annen ting: Ha gode alkoholfrie alternativer som blir servert med samme selvfølge som øl og vin i middagsselskaper eller til fest! Gud bedre så lei jeg har vært av å drikke farris, vann og ymse blandevann (tonic er virkelig IKKE godt!) i middager og på fest gjennom dette svangerskapet!

Gammel 05-04-07, 10:17   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg og de fleste av mine klassekamerater lå dritas en eller annen plass så og si hver helg på ungdomsskolen. Et vanvittig flertall ungdom på 14 + drakk på den tiden, kan bare huske at det var "sossene" som holdt seg unna. Håper det er blitt bedre nå.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-07, 11:05   #20
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg og de fleste av mine klassekamerater lå dritas en eller annen plass så og si hver helg på ungdomsskolen. Et vanvittig flertall ungdom på 14 + drakk på den tiden, kan bare huske at det var "sossene" som holdt seg unna. Håper det er blitt bedre nå.

Nå kommer sikkert mange med "naive, godtroende Olympia" tilrop, men det får så være.

Jeg våger å påstå at de barna som "ligger dritas så å si hver helg i ungdomsskolen" har særdeles sløve foreldre. Når vi snakker barn i tretten og fjortenårsalder så synes jeg de trenger å være hjemme i helgene FØR foreldrene har lagt seg. Og det er ganske vanskelig for en fjortis å være sørpedritings og komme hjem uten at foreldrene skjønner det. Hadde det vært min fjortis hadde festen neste helg vært avlyst, helt klart. Og når de sover over et annet sted, så forventer jeg samme oppførsel av foreldrene til den de sover over hos. Alles barn kan være søkkfulle en gang i ungdomsskolealder, men det skjer da vitterligen ikke hver helg... Hva slags regler var det hjemme hos dere at du klarte å gjøre det uten at de merket det? Trengte du ikke være hjemme i helgene?

Jeg skjønner at det blir mye vanskeligere med en gang unga nærmer seg 16 og 17, men 13-14åringer tror jeg at foreldrene kan unngå å la seg drikke full hver helg. Greit, så er vi de kijpe foreldrene som krever at barna er hjemme først av alle andre festdeltakere, men det kommer jeg i så fall til å være rimelig stolt av.

Det er som Stein Erik Ulvund sa på TV om hjemme-alene-fester: De foreldrene som lar barna gå på fest uten å vite hvor de er, om det er voksne hjemme osv flere ganger på rad kan man vel beskylde for å ikke følge med. Og det at alle andre gjør det betyr ikke at man som forelder må tillate det ogsål.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:05.