Sv: Antisemittisme i Norge
Jeg tror en del av det kan ha med venstresida i Norge å gjøre. Palestina-problemet og at de som ikke liker jøder ofte er de antirasister ellers gjerne tar i forsvar; andre innvandrergrupper - i hovedsak muslimer. Vanskelig med to tanker i hodet og alt det der.
Det er et par spørsmål/påstander i rapporten jeg, om jeg virkelig legger godviljen til, kan tenke at ikke behøver å indikere sterke fordommer. Som de med at jøder jobber for å fremme jødiske interesser og har for stor innflytelse over internasjonal økonomi. Når man bes om å si noe om jøder som gruppe slik, kan det jo være fort gjort å tenke staten Israel og dens støttende politiske grupperinger i USA. Da er det kanskje ikke fullt så hårreisende å si seg enig. Om man tenker på jøder som religiøs, ikke etnisk, gruppering, er det også mulig å si seg enig i påstanden om at de ser seg som bedre enn andre - det er jo på mange måter basis for religionen, det utvalgte folket.
Å hevde at en stor etnisk gruppe selv har skylden for forfølgelse og alltid har skapt problemer er mer scary stuff, tenker jeg. Der er tallene heldigvis litt lavere, men alt for høye.