|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
5barns mamma
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Hva blir best/lurest?Vi har kjøpt hus, men er ikke helt fornøyd med planløsningen. Irriterer meg at ikke vi tenkte litt mere igjennom planløsningen før vi kjøpte.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva blir best/lurest?Jeg tror jeg ville beholdt spisestuen og montert takvindu. Det er ikke yttervegg i rommet slik at det kan monteres vanlig vindu?
![]() |
#3 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hva blir best/lurest?Det er, meg bekjent, ikke lovlig å benytte et rom uten vindu til soverom. Og nei, det holder ikke med takvindu; man må kunne klatre ut av vinduet uten å måtte stå på noe for å nå opp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hva blir best/lurest?Ergo hadde jeg gått for alternativ 2, av de du skisserer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
maler
|
![]() Sv: Hva blir best/lurest?Vi har et soverom med takvindu, men der er skråen såpass lav at det ikke er høyere enn et vanlig vindu å klatre ut av. Kanskje det er derfor det er greit? Jeg vet ikke.
![]() |
#6 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hva blir best/lurest?
Det er nok derfor det er ok. Og dessuten kan dere vel se ut av vinduet også, hvis det er så lavt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva blir best/lurest?Jeg ville også gått for alternativ 2. Er ganske sikker på at Teofelia har rett i at det må være to rømningsveier fra et soverom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva blir best/lurest?Hvis jeg ser riktig på bildet så har rommet to dører, dvs to rømningsveier. Hva som er godkjent og hva som blir brukt i praksis er forskjellig. Men en lettvegg lager ikke et ekstra soverom, det bare deler opp et stort rom i to mindre.
![]() |
#9 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Hva blir best/lurest?I følge kommunen er det krav til dagslys og rømningsvei (vindu). En lettvegg er en vegg. Du får i praksis et eget rom man ikke kan forlate om det brenner i søskens rom og gang (worst case scenario). Vi delte av et rom på lignende måte selv, men måtte sette inn vindu på yttervegg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Hva blir best/lurest?I alternativ 1; Er det mulig å lage et vindu rett fram der hvor skrivepulten er plassert? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
maler
|
Ja, vi ser ut av vinduet. Og man kan se inn der slik at vi har gardin for å si det sånn.
![]() |
#12 |
Bedreviter
|
Det er bare tull. For alle praktiske formål, har du et ekstra rom, og du trenger en ekstra rømningsvei. Man kommer jo ikke gjennom veggen hvis det brenner, om den er aldri så "lett". |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Bedreviter
|
Glemte å kommentere: To dører inn til det samme området, er fortsatt bare én rømningsvei altså. Rømningsveiene skal føre ut til to ulike deler av bygget, slik at man har en reell mulighet til å unnslippe hvis det brenner i den ene enden, men ikke i den andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Hva blir best/lurest?De to dørene fører jo forskjellig vei? En fører til et rom med vindu, og en fører til en gang - der kan man evt. gå videre ned trappa eller ut gjennom vindu på bad eller soverommet ved siden av, altså på den andre siden av huset. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Hva blir best/lurest?Jeg stiller meg bak Teofelia og de andre som påpeker vindu som reell rømingsvei her. Jeg ville aldri plassert noen, og aller minst et barn, i et soverom uten vindu hvor man kan rømme ved nødvendighet. I tillegg så spiller gode utluftningsmuligheter inn. Vet ikke hvordan ventilasjonsanlegget er i huset, men soverom i 2.etg blir ofte veldig varme om sommeren. Vindu er da et must - synes jeg. Her ligger både voksne og barn med vindu åpent året rundt for tilgang på god, frisk luft, og vi har rom i u.etg.
![]() |
![]() |
#16 |
Bedreviter
|
Jeg ser på det hulrommet som er mellom ytterveggen på dette soverommet og den indre veggen (bak skrivebordet på bildet). Er det mulig å bygge en veldig dyp vinduskarm her? Altså tvers gjennom, fra soverommet og ut? Jeg tipper i utgangspunktet nei, siden jeg antar at det er et teknisk rom eller en sjakt av noe slag, men hadde det vært mulig, hadde det kanskje vært en god løsning? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Hva blir best/lurest?Går det an å dele rommet motsatt vei? Og så ha et vindu på hvert rom?
![]() |
#18 |
5barns mamma
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva blir best/lurest?Tusen takk for mange gode tilbakemeldinger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig med deg, og IKKE med mannen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østfold
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva blir best/lurest?Er dette et hus som er ferdig bygd eller som skal bygges?
![]() |
![]() |
|
|