Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Sender du ditt 18 år gamle barn til syden alene
Ja 92 65,25%
Nei 7 4,96%
Vet ikke/for tidlig å si/kommer an på hvor - svar i tråden 42 29,79%
Deltakere: 141. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-12, 19:11   #21
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Attenåringer flest går på vidergående og da er det smått med fri i løpet av skoleåret.

Hmm, min 17 åring går på vgs og har høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie og sommerferie.

Gammel 16-06-12, 19:13   #22
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Det har min også, men å reise til Syden herfra i skoleferiene i skoleåret er nok så dyrt at jeg ikke ser for meg at de vil ha råd til det.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-12, 19:15   #23
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sønnen min er 19 år. Hadde sannelig tatt seg ut at jeg skulle nektet han å reise til Syden nå, eller da han var 18 år.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-12, 19:18   #24
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Den mest relevante boksen mangler, "har jeg noe valg?". I Norge er man myndig når man er 18 år, det gjelder vel barna våre også. Ergo, de bestemmer selv hva de gjør.

Jeg hadde definitivt ikke likt at datteren min reiste alene til syden i en alder av 18 år, men det hjelper jo pent lite, man må jo bare godta det.

Akkurat som min mamma måtte godta at jeg flyttet til London alene da jeg var 18 år. Gud hjelpe sier jeg bare når jeg tenker på dette nå, som mamma selv.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-12, 19:20   #25
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det hadde de, hvis de har penger til det. Selv var jeg alene i syden som enetn 18 eller 19 åring, og det var igrunn mindre farlig en den turen jeg hadde sammen med foreldrene min som 17 åring ...

Gammel 16-06-12, 19:21   #26
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er det jo en stund til jeg har en attenåring i hus, så jeg vet jo ikke garantert hva jeg kommer til å si eller gjøre, men jeg antar jo at jeg vil måtte godta at et myndig menneske i min husstand bestemmer dette selv. Jeg vil ikke spandere det, jeg vil ikke legge til rette for det, men jeg tror ikke jeg vil prøve meg på å nekte.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-12, 19:22   #27
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg kan ikke nekte et voksent menneske å gjøre noe som helst. Det er fritt frem for tatoveringer, deltagelse i Paradise Hotel, sydentur, gifte seg og å slutte på skolen.

Jeg håper at jeg har oppdratt ungene mine såpass at de kan reise hvor som helst i verden uten at jeg trenger å være spesielt bekymret. Jeg hadde bodde hjemmefra i to år da jeg var 18 og meg kunne man ha sendt hvor som helst fra jeg var 13-14 år.

Jeg håper ungene mine blir noe i nærheten. Mannen min, derimot, kommer fra en overbeskyttende klengefamilie og vil antagelig forsøke seg på både trusler og følelsesmessig utpressing i omsorgens navn.

Gammel 16-06-12, 19:22   #28
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Nå er det lenge til jeg har 18-åring, men jeg kan ikke se for meg at jeg skulle prøve å nekte henne det, nei. Hvis hun har penger til det selv, that is. Vi får gjøre vårt beste for å gi henne nok ballast til at hun klarer å ta lure valg, tenker jeg, og så går det jo an å snakke litt om stedet de skal til og komme med noen råd om hva som er lurt å gjøre og ikke. Jeg hadde fint klart å reise på en sånn tur da jeg var 18 uten å finne på noe rart, men jeg hadde ikke råd. Jeg dro på politisk ungdomsleir i stedet.

Gammel 16-06-12, 19:23   #29
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har betalt deler av turen til poden. Selv om han er myndig har han fått samme feriebillettbeløp som søstrene har fått. Han kommer også til å få litt lommepenger med seg.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-12, 19:25   #30
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg var på min første sydentur alene samme mnd jeg fylte 18 år. Betalte alt selv og var så skikkelig og snill at man nesten burde angre.

Gammel 16-06-12, 19:25   #31
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Ja altså, jeg ser ikke bort i fra at jeg kunne sponset deler av turen, men ikke hele.

Gammel 16-06-12, 19:26   #32
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja. De må, i likhet med det jeg gjorde selv, få gjøre sine egne erfaringer. Jeg flyttet hjemmefra som 18-åring. Jeg skulle likt å sett mine foreldre nekte meg det.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-12, 19:26   #33
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Om jeg ikke hadde likt det hadde jeg ikke sponset. *ond mamma*

Gammel 16-06-12, 19:26   #34
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror nok ikke jeg kommer til å sponse noe særlig på turen til jentungen, men det er mest fordi hun koster oss en god del det neste året.

Sist redigert av trøtt : 16-06-12 kl 19:42.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-12, 19:26   #35
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nei, ærlig talt, man kan jo gi råd, men de må jo ta ansvar for seg selv når de er 18 år. Jeg har aldri hatt sansen for at man skal bruke det at de bor hjemme som trusselkort for å kunne diktere 18-åringer jeg da.

Jeg synes det er helt greit å diktere en del ting til voksne mennesker som bor hjemme. Ting som påvirker resten av husets beboere i noen grad, sånn som husregler for bidrag med husarbeid, innetider/stilletider(dersom resten av husets beboere forstyrres av sen hjemkomst eller bråk), regler for å ha gjester og liknende. Spesielt dersom de ikke betaler for seg, men jeg synes det er helt greit at de som eier huset setter reglene for resten av beboerne selv om noen av disse er myndige.

Derimot (og jeg regner egentlig med at det er dette du mener) synes jeg ikke det er greit å sette regler for hva voksne mennesker foretar seg når de er utenfor hjemmet, og sydenturer kommer definitivt under dette.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-12, 19:26   #36
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

Sønnen min er 19 år. Hadde sannelig tatt seg ut at jeg skulle nektet han å reise til Syden nå, eller da han var 18 år.

Gammel 16-06-12, 19:27   #37
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om jeg hadde sponset turen er et annet spørsmål. Det aner jeg ikke.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-12, 19:50   #38
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Fakse, det er jeg veldig enig i! Det blir ikke fest i mitt hus hver helg selv om jeg har myndige barn boende, så regler blir det om de så bor hjemme til de er 30 (noe som aldri vil skje selvsagt).

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-12, 19:54   #39
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg dro tre uker på språkskole til England da jeg var 14 og var ikke på ferie med foreldrene mine igjen før jeg var i 20-årene. Jeg jobbet, og betalte for feriene mine selv. Jeg håper at jeg oppdrar ungene mine slik at det vil føles like greit for meg som det gjorde for mamma.

Gammel 16-06-12, 19:56   #40
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Husregler gjelder selvsagt både voksne og barn i et hus, men hvor voksne skal reise på ferie, det kan man ikke bestemme når de er 18.

Jeg har som mål å gjøre ungene mine sånn noenlunde ferdige for verden før de er 18. Har man ikke fått det til til da så er det vel uansett for sent.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:48.