|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Sender du ditt 18 år gamle barn til syden alene | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
92 | 65,25% |
Nei |
7 | 4,96% |
Vet ikke/for tidlig å si/kommer an på hvor - svar i tråden |
42 | 29,79% |
Deltakere: 141. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#102 |
Tåler regn
|
![]() Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?Jeg hadde rimelig streng oppdragelse, og det var mye jeg ikke fikk lov til. Men jeg fikk reise til syden da jeg var 17. Jeg var sjokkert over at jeg fikk lov! Min mor regnet nok med at den balllasten jeg hadde med meg hjemmefra skulle holde. Og ja, det gjorde den. Så jeg tviler nok på at jeg kommer til å nekte min datter når hun er 18. Da er hun faktisk myndig, og en må slippe dem løs i den "store stygge" verden. Og satse på at hun tar ansvar for seg selv og sine handlinger. (Det forventer jeg lenge før den tid slik at det er sagt) |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
frakoblet
|
![]() Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?Er det veldig smart å nekte en myndig person å dra til syden?
![]() |
#104 |
Carve canem
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?Da jeg var 18 holdt jeg på med ting "hjemme" (les: i nærområdet og sammen med venner) , som jeg håper mine foreldre aldri får vite om. Jeg tror faktisk ikke det hadde blitt så mye verre med frie tøyler på ayia napa, eller ett annet partysted i syden. Denne debatten blir litt for meg som de diskusjonene der man ikke vil at kjæresten til barnet skal sove over, for "de kan jo finne på å ha sex". Det ungene gjør i syden kan de stort sett gjøre her hjemme også, akkurat som man kan ha sex på dagtid omtrent hvor som helst.
![]() |
![]() |
#105 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?
Min har penger til reisen, men jeg betaler likevel deler av gildet. Søstrene får betalt sin sommerferie, og selv om han er 18, så velger vi å betale litt av turen. Vi (mannen og jeg) har diskutert når det er naturlig å slutte å betale feriereisen til barna, og har kommet frem til at vi vil betale litt i turen så lenge de boe hjemme og går på VGS. Vi betaler 60% av turen, resten finansierer han selv. Kompisene får hele turen (+lommepenger) dekket av foreldrene.
Jeg tenker som deg og er egentlig ikke særlig bekymret. Jeg tror jeg kommer til å mase mest om smøring med solkrem, akkurat den biten bekymrer meg en del. |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?Jeg tror det er litt mer utrygt i syden, uansett om man kan gjøre det samme her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Nå også i farger
Vel, da har du ikke vært mye i syden eller? Farene er ganske anderledes. Sterkere alkohol (som til og med vi voksne kan reagerer på), anderledes kvinnesyn pga kulturforskjeller (mange steder), etc. |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?Jeg ser den, Avatar. Men de er jo myndige når de er atten, så det blir litt rart å nekte en voksen person å dra, synes jeg.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Nå også i farger
![]() Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?Jeg har da ikke sagt det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?Nei, du har ikke sagt det, men det var du som startet tråden, var det ikke?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Carve canem
Hvor: Øvre Romerike
Jeg har vært i syden nok til å vite at det er elementer der som kan være annerledes enn her. Problemet med pågående gutter som prøver å utnytte fulle ungjenter (eller omvendt) møter man mett av uansett hvor man velger å feste, mener nå jeg. At de blir litt ekstra pågående ovenfor blonde nordiske jenter, eller at en del nordiske jenter lett lar seg bedåre av mørkt hår og nøttebrune øyne, ja det er en del av sydenpakka. Men alt i alt, ikke mye verre enn det som foregår en alminnelig fredags-/lørdagskveld på byen her i gamlelandet.
![]() |
![]() |
#112 |
Muligens verdt å vente på
|
Du var sist ut, Safran, så derfor quoter jeg deg. Jeg registrerer at mange håper en ansvarsbevisst oppdragelse vil gjøre sitt til at 18-åringen tar bevisste og ansvarfulle valg.
![]() |
#113 |
Nå også i farger
![]() Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?Jo, startet den pga en diskusjon om temaet hvor meningene var veldig delte. Jeg hadde som sagt ikke likt om mine dro alene til et partysted som nylig 18-åring, men hadde ikke nektet. Heldigvis er de så fornuftige nå, at jeg håper og tror jeg kan sitte med senkede skuldre den dagen de skal ordentlig ut i den store verden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?Det at man ikke nekter dem å reise (det går vel heller ikke da de er 18?) betyr ikke at man gleder seg over turen, eller er uvitende til forholdene rundt omkring på ulike reisemål. |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Pauset
|
Jeg skulle dra med 2 venninner da jeg var 19 og de 18, men ble hjemme pga kyssesyken. Hun ene ble voldtatt så de kom hjem etter en uke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
maler
|
![]() Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?På spørsmålet "vil du at din 18-åring skal alene på partysted i sydenlandet" vil jo svaret for de fleste bli noe helt annet. Problemet er at 18 år er myndig selv om man ikke nødvendigvis er moden da. Man kan ta førerkort, sette seg i gjeld selv og flytte dit man vil.
![]() |
#117 |
Nå også i farger
![]() Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?Jeg kjenner ingen 18-åringer som har reist på annet enn party i syden. Synd, men sant. Verken da jeg selv var ung eller de jeg kjenner nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Nå også i farger
![]() Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?Tro du. |
![]() |
![]() |
![]() |
|