Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har jeg satt meg i en aldri så liten Jehovas Vitner-knipe her?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-06-12, 12:07   #1
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har jeg satt meg i en aldri så liten Jehovas Vitner-knipe her?

Hjelp!
I gamlehuset hadde jeg for noen måneder siden JV på døra, som delte ut bladene sine. Hun sa også et par setninger, og jeg sa bare høflig takk, og "jeg kan ble litt i dem". Jeg er nemlig håpløst elendig på kald avvisning.
En måneds tid etterpå dukket en bil opp i gården vår. Ei dame kom, presenterte seg, og sa at en av hennes venner hadde snakket med ei hyggelig ung jente sist de gikk her. Hun snakket to min, og ga meg nye numre av bladene deres. Jeg prøvde å være litt avvisende i kroppsspråket, men sa ikke annet enn "ok, jeg kan se på dem".
Neste måned gjentok det samme seg. Og så flyttet vi, så jeg tenkte ikke mer på den saken. Helt til en bil kjørte inn i gården her nå, og jeg straks dro kjensel på dama som kom ut av bilen. Jeg ba mannen åpne og avvise dem, men de spurte selvsagt etter meg. Hun sa at hun hadde sjekket meg opp på gule sider, og hadde på en eller annen måte funnet ut hvorfor vi hadde flyttet, og kondolerte med tapet av min far. Da begynte det å bli i overkant for meg, så jeg greide å få sagt fra litt. "helt greit å ble i bladene deres, der står det noe nyttig uansett religion, men utover det, er jeg overhodet ikke interessert. Vi er en gjennomsnittlig ikke-religiøs familie." Hun svarte med å si at de ikke var ute etter å frelse meg, men det er jo greit å bli opplyst. Hun sa hun kunne stikke innom med blader, og var jeg ikke hjemme la hun det bare i postkassa. Så dro de.

Jeg har i grunnen fått litt overdose av dem, men vet ikke hvordan JV fungerer eller hva de ønsker å oppnå med "opplysningen" sin.
Har jeg vært altfor imøtekommende kanskje? Må jeg be dem holde seg langt unna for å få slutt på misjoneringen?

Gammel 18-06-12, 12:09   #2
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har jeg satt meg i en aldri så liten Jehovas Vitner knipe her?

Kan du ikke si at du ikke ønsker at de skal komme tilbake?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-12, 12:11   #3
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av mamaria, her.

Må jeg be dem holde seg langt unna for å få slutt på misjoneringen?

Ja.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-12, 12:16   #4
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Har jeg vært altfor imøtekommende kanskje?

Du har ikke vært direkte imøtekommende, men heller ikke direkte avvisende. Litt uklar, med andre ord, og da vet du selv hvor tydelig du må ordlegge deg neste gang de dukker opp.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-12, 12:25   #5
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De tenker nok at det er håp i hengende snøre; du må informere dem om at fisketuren er slutt.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-12, 12:28   #6
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Veldig spesielt å følge etter når du flytter da, å søke deg opp på den måten. Du må nok bare sette foten ned og si at du er totalt uinteressert.

Gammel 18-06-12, 12:29   #7
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det er litt spesielt at de har søkt dere opp på den nye adressen.

Gammel 18-06-12, 12:30   #8
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

De er nok veldig vant til å bli blankt avvist og derfor har de nok valgt å følge deg opp siden du ikke avviste dem brått.

Jeg har opplevd motsatt. Jeg inviterte dem inn og var godt forberedt. Jeg brukte deres bøker og deres oversatte greske nytestament. Jeg gikk løs på noen tolkninger av greske partisipper som jeg syntes var helt på viddene. Da ble de litt satt ut og de kom aldri tilbake. Jeg fikk aldri svar på spørsmålene mine.

Farmor, en ganske så religiøs dame, gjorde omtrent det samme - invitere dem inn og gikk inn for å omvende dem. Veldig effektivt mht å ikke få flere besøk.

Gammel 18-06-12, 12:31   #9
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har jeg satt meg i en aldri så liten Jehovas Vitner-knipe her?

Du må ikke ta imot noe fra dem, da kommer de tilbake.

Faren min gjorde det samme for mange år siden og da måtte han bruke tydelig språk for å få dem til å fatte at han hadde tatt imot de første bladene uten å vite hvem det var han fikk dem av.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-12, 12:32   #10
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dette grenser til "stalking" i mitt hode, jeg hadde blitt helt panisk! Si klart og tydelig fra neste gang, ikke ta i mot flere blader, om de legger i postkassen din, send dem tilbake til avsender. Huff!

Gammel 18-06-12, 12:33   #11
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

De er nok veldig vant til å bli blankt avvist og derfor har de nok valgt å følge deg opp siden du ikke avviste dem brått.

Jeg har opplevd motsatt. Jeg inviterte dem inn og var godt forberedt. Jeg brukte deres bøker og deres oversatte greske nytestament. Jeg gikk løs på noen tolkninger av greske partisipper som jeg syntes var helt på viddene. Da ble de litt satt ut og de kom aldri tilbake. Jeg fikk aldri svar på spørsmålene mine.

Hva satt du dem fast på? Jeg har nemlig prøvd i flere år å sette fast min far, men får det ikke til. Jeg kan visst ikke nok. Det hadde vært gøy å høre hva du gjorde.

HI: de respekterer det greit om du høflig sier at du ikke er interessert.

Gammel 18-06-12, 12:39   #12
mina
Strikker

mina sin avatar

Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Mine foreldre som er (såkalt) personlig kristne inviterte JV inn. "Vi blir nok aldri enige, men vil dere bli med inn, så kan vi be sammen?"
De fikk aldri besøk igjen, dette er over 30 år siden.

Gammel 18-06-12, 12:41   #13
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Hvis de ikke tar hintet mitt så pleier jeg å si at jeg er katolikk, muslim, buddhist, alt etter som.. Og da forsvinner de.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-12, 13:09   #14
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Farmor, en ganske så religiøs dame, gjorde omtrent det samme - invitere dem inn og gikk inn for å omvende dem. Veldig effektivt mht å ikke få flere besøk.

Fiiin taktikk!

Gammel 18-06-12, 13:12   #15
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Mannen pleier å avvise dem med å si at han har meldt seg ut. Det funker :-).

Jeg pleier å si at de kan gi bladene til noen som ønsker dem.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-12, 13:14   #16
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg prøvde å være litt avvisende i kroppsspråket, men sa ikke annet enn "ok, jeg kan se på dem".

Jeg tror ikke helt dette holder for å være avvisende, altså. Hva med å ta det som en øvelse i å være tydelig? Prøv å si det samme med ord som med kroppsspråk, det nytter ikke å ha et avvisende kroppsspråk hvis du veier opp for dette med imøtekommende og/eller unnskyldende ord.

Gammel 18-06-12, 13:21   #17
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror ikke helt dette holder for å være avvisende, altså. Hva med å ta det som en øvelse i å være tydelig? Prøv å si det samme med ord som med kroppsspråk, det nytter ikke å ha et avvisende kroppsspråk hvis du veier opp for dette med imøtekommende og/eller unnskyldende ord.

Hm, jeg gjør det motsatte jeg. Det kom noen JV-ere på døra i påsken og jeg sa "Jeg er ateist, så det er ikke noe vits i å snakke med meg. Hadebra, ha en fin dag!" mens jeg smilte og var blid.

Mer generelt da: JV-ere jo vanlige mennesker så om man sier tydelig at man ikke ønsker kontakt så skjønner de jo det, de gidder vel neppe å sløse med tiden sin heller. Bare si ifra at du ikke er interessert.

Gammel 18-06-12, 13:24   #18
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg bruker å si det samme som jeg sier til telefonselgere/alarmselgere/betalingskortpushere etc. : "Nei takk, jeg er ikke interessert". Samtidig som jeg smiler mitt søteste smil. Det fungerer alltid helt utmerket.

Gammel 18-06-12, 13:25   #19
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hm, jeg gjør det motsatte jeg. Det kom noen JV-ere på døra i påsken og jeg sa "Jeg er ateist, så det er ikke noe vits i å snakke med meg. Hadebra, ha en fin dag!" mens jeg smilte og var blid.

Ja, det fungerer nok bedre å si "Nei takk, ikke interessert" og se vennlig ut enn å si "OK, jeg skal lese bladene" og prøve å se ut som om man mener det motsatte. Bare kroppsspråk holder sjelden.

Gammel 18-06-12, 13:29   #20
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

JEg synes det går langt langt over grensen når de kondolerer og følger med på den måten. Det hade jeg ringt en eller annen overordnet i JV om.

JEg opplyser om at jeg er kristen, og at de kan gå til noen som trenger det mer enn meg, ofr jeg kommer aldri til å bytte ut religionen min. Da jeg sa det på en vennlig bestemt måte kom de aldri tilbake. Ungkaren i andre delen av tomannsboligen vår får fremdeles besøk.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:05.