Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Sender du ditt 18 år gamle barn til syden alene
Ja 92 65,25%
Nei 7 4,96%
Vet ikke/for tidlig å si/kommer an på hvor - svar i tråden 42 29,79%
Deltakere: 141. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-06-12, 10:38   #161
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?

Jeg er jo langt unna å ha barn i den alderen, men jeg reiste selv "alene" til syden som 18-åring, og kan heller ikke se for meg at jeg skulle komme til å nekte en annen myndig å gjøre det samme.

Gammel 18-06-12, 11:04   #162
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde flyttet hjemmefra (til utlandet) før jeg var 18, så jeg håper da at jeg har like stor tillit til mine barn som det mine foreldre hadde til meg.

Ja, selvsagt får de reise. Men om jeg støtter dem økonomisk kommer vel mer an på hvor de skal.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-12, 12:06   #163
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er man 18 så er man myndig. Hilsen hun som dro en mnd på interrail da hun var 18.

Selvfølgelig kan man forsøke seg på en "du bor hjemme ogom du drar må du flytte ut", men det er neppe smart.

Jeg svarte forøvrig at det var en uaktuell problemstilling. Jeg håper at innen den tid er ungene så ansvarlige at det blir null problem å klippe navlestrengen og la dem fly ut i verden på egenhånd, og uten at jeg sitter hjemme med angst.

Gammel 18-06-12, 12:19   #164
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

...når det er sagt så hadde neppe venninnen jeg reiste med kommet hjem i et stykke uten meg. Jeg er blondinen av oss, men det skulle en ikke trodd. Og jeg er oppdratt av en streng mor, venninnen min vokste opp i et hjem uten like mye kontroll og grenser. Jeg er bare irriterende fornuftig og flink til tenke på konsekvensene av det jeg gjør - selv etter betydelig alkoholinntak. Blir ungene som meg er jeg ikke bekymret. Blir de ikke som meg, så får jeg sørge for at de drar på tur med en som meg.

Gammel 18-06-12, 13:45   #165
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg kommer til å hate tanken, og kanskje til og med drive med bestikkelser for å få dem på bedre tanker, men jeg kommer nok ikke til å nekte. Nekte å betale kanskje - dersom jeg setter pris på ferimålet/ferieformålet - men ikke nekte å dra.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-12, 14:06   #166
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Slo meg akkurat at eg tvile sterkt på at mine foreldre hadde desse refleksjonane da eg vokste opp.

Jeg reiste alene til København da jeg var fjorten uten å kjenne noen der. Så nei.

Svar med sitat
Gammel 18-06-12, 14:45   #167
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg svarte vet ikke, men svaret er selvsagt ja. Jeg kan jo ikke nekte dem. Om jeg hadde satt pris på turen avhenger av hvordan de utvikler seg de neste årene og hvor de skal reise og hvem de skal reise sammen med.

Signerer forøvrig Hatifnatten og andre som understreker at friheten følger med et ansvar.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-12, 21:23   #168
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Blir de ikke som meg, så får jeg sørge for at de drar på tur med en som meg.

Det er sååå viktig med venner som klarer å ta vare på hverandre! Enten man er på byen eller i syden eller på fest eller ... sånne venner er gull.

Gammel 18-06-12, 23:51   #169
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Å få frihet i bøtter og spann, men samtidig vite at foreldre curler og ordner opp ved hver eneste lille tabbe er ikke bra. På andre siden er det heller ikke bra med frihet og foreldre som ikke bryr seg eller følger opp med noe kontroll.

Å nekte en attenåring å reise ville jeg definitivt ikke ha gjort, men en attenåring som forventer å bli behandlet som en myndig må ha det klinkende klart for seg at det også gjelder ansvaret, ikke bare friheten.

Å, dette var godt sagt!

Gammel 19-06-12, 00:39   #170
Intrigue
Superduperaktiv

Intrigue sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Intrigue er litt kulIntrigue er litt kulIntrigue er litt kul
Standard

Det må en atteåring bestemme selv. Hun har jo alle rettigheter, men jeg hadde ikke betalt

Intrigue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 08:38   #171
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Får og får ... Jeg påvirker jo ungene mine i den retningen jeg mener er best, nå når de er små har jeg jo en enorm makt over dem, fordi de ikke har penger, ingen mulighet til å flytte, ikke sertifikat, ikke bankkort etc Barn er helt prisgitt foreldrene, av og til når jeg leser i oppdragelsestråder, så slår det meg at foreldrene ikke virker klar over hvor stor "upper hand" de faktisk har.

Personlig kommer jeg til å fortsette med å påvirke ungene (og alle andre rundt meg!), men klart når de er 18 er vel påvirkningen to ting. Jeg kan neke å finansiere saker og ting, og jeg kan si hva jeg mener. Med andre ord, fremdeles en god del mer enn jeg har de fleste andre relasjoner.

(Nå har jo dette endt opp som en tråd på hvilken oppdragelse/behandling/oppfølging man bør gi 18 åringer. Jeg er litt usikkker på om hovedspørsmålet egentlig var: "Ville du ha likt at din 18 åring, dro på vill og hemningsløs syden festing?")

Gammel 19-06-12, 09:04   #172
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg håper virkelig at jeg ikke trenger å legge meg opp i ferien til ungene mine når de er fylt 18.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 09:15   #173
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg håper virkelig at jeg ikke trenger å legge meg opp i ferien til ungene mine når de er fylt 18.

Nei, det håper man jo alltid. På akkurat samme måte som jeg håper å slippe å legge meg minst mulig opp i skolen til ungene, man håper jo at ting skal "gli" av seg selv. Og det er jo definitivt det beste. Men hvis det er ting som gjør at jeg føler at jeg burde legge meg opp i ferien til ungene når de var 18, hadde jeg gjort det.

Sist redigert av him : 19-06-12 kl 09:16. Årsak: skrev om siste setning
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 09:16   #174
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

, og uten at jeg sitter hjemme med angst.

Akkurat den biten er jeg ikke sikker på at jeg får til.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:19.