Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Jåleforumet

Nikkeltestet, er det bare lureri?

Jåleforumet Forum for hudpleie, hår, sminke, kropp mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-12, 11:12   #1
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.217
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Nikkeltestet, er det bare lureri?

Eldste tok hull i ørene for et par mnd. siden. Fordi jeg har kraftig nikkelallergi ser jeg helst at hun bruker sølv eller annet nikkelfritt i ørene.

I går handla vi klær og tilbehør til avslutningsfesten for 7. Klasse, og hun fant et sett med øredobber og smykke som hun så gjerne ville ha. Jeg var skeptisk siden det var noe billig-greier, men siden det sto "nikkeltestet" fikk hun det.

Men "nikkeltestet" -hva i all verden betyr det? Det står jo ikke noe om resultatet. "Vi har testet og det inneholder nikkel, men vi satser på at kjøperen mistolker det som nikkelfritt"?

Noen som vet?

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 11:14   #2
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nikkeltestet, er det bare lureri?

Det bør jo bety at det er trygt. Og det er vel egentlig ikke lov å selge kroppsnært metall som inneholder nikkel lenger. Butikkjøpt ville jeg anta var trygt, men jeg ville ikke stolt på gateselgere.

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 11:18   #3
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.217
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nikkeltestet, er det bare lureri?

Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

Det bør jo bety at det er trygt. Og det er vel egentlig ikke lov å selge kroppsnært metall som inneholder nikkel lenger. Butikkjøpt ville jeg anta var trygt, men jeg ville ikke stolt på gateselgere.

Vet ikke noe om hva som er lov og ikke, men for en stund siden ville eldste gjerne kjøpe noen øredobber på H&M. De sto det ikke noe på, men da jeg spurte i kassa sa de at de ikke var nikkelfrie.

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 11:23   #4
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nikkeltestet, er det bare lureri?

Jeg synes det høres rart ut om H&M selger ulovlige produkter, men det kan hende de i kassa ikke var oppdaterte?

Her kan du lese om regelverket:
http://www.regelhjelp.no/Etatenes-si...l-i-produkter/

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 11:23   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nikkeltestet, er det bare lureri?

Opprinnelig lagt inn av mina, her.


Men "nikkeltestet" -hva i all verden betyr det? Det står jo ikke noe om resultatet. "Vi har testet og det inneholder nikkel, men vi satser på at kjøperen mistolker det som nikkelfritt"?

Noen som vet?

Jeg ville gjettet på din tolkning.

Når jeg googler "Nikkeltestet", finner jeg utelukkende dill og sider fra firma som jeg aldri har hørt om. Det tolker jeg dit hen at det ikke er en standardnorm, og at det følgelig kan bety akkurat hva som helst. Jeg hadde ikke stolt på at øredobbene er nikkelfrie, basert på slik merking.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 11:25   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.159
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nikkeltestet, er det bare lureri?

Jeg har reagerer på nikkel og får voldsomme utslett av slike øredobber og ringer. Men så har jeg allerede fått reaksjoner mange ganger.

(Men for å være ærlig så er det noen år siden sist jeg forsøkte meg. Det kan jo ha bedret seg.)

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 11:25   #7
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.521
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nikkeltestet, er det bare lureri?

Blank neglelakk beskytter huden mot eventuelt nikkel.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 11:26   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nikkeltestet, er det bare lureri?

Det er bedre nå enn da jeg var barn, altså. Det er langt mindre sjanse for at smykker inneholder store mengder nikkel nå enn for 30 år siden. Ikke dermed gitt at alle smykker er nikkelfrie (eller mer korrekt: inneholder bare lovlige mengder nikkel) likevel.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 11:30   #9
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nikkeltestet, er det bare lureri?

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Blank neglelakk beskytter huden mot eventuelt nikkel.

Det er neppe en idiotsikker løsning. Min nikkelallergi fungerer slik at huden min "går til angrep" på smykkene jeg har på meg.

Da jeg var ung og blakk, brukte jeg dublé-kjeder (eller hva det nå heter – forgylt juggel altså) til anhengene mine. Det gikk helt greit så lenge de var nye. Så snart de begynte å bli slitt, fikk jeg reaksjon på nikkelet under. Og jeg slet noe helt vanvittig på smykkene, for huden min så ut til å nærmest "spise dem opp". En gang sovnet jeg etter fest med et nytt kjede rundt halsen, og da jeg våknet neste dag, var hele forgyllingen borte, og jeg hadde stygt, rødt utslett rundt hele halsen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 11:32   #10
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.800
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nikkeltestet, er det bare lureri?

Jeg vet ikke hvor mange "nikkeltestede" og sågar "nikkelfrie" smykker jeg har, som jeg har måttet legge vekk i skuffen.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 11:33   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.513
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nikkeltestet, er det bare lureri?

Nikkeltestet betyr testet, men sier ingenting om resultatet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no