Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Heksesot

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-12, 00:05   #5
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Heksesot

Opprinnelig lagt inn av Molo, her.

Å herregud, om jeg HAR erfaring!? Grøss. Heksesot er fandens verk. Satte seg på alle kalde flater, bakeboller i skap som lå inntil yttervegger og hva har du. Jeg trodde jeg skulle bli hysterisk! Her satt jeg i et flette nytt hus som ikke så ut i måneskinn etter første vinteren.

Utbygger tok det hele og fulle ansvaret her også. Full nedvask og maling i alle rom og alle tak i hele huset. Anbefaler å få malt opp på våren, da kan du bruke hele vår, sommer og høst på å lufte godt. Man fant ut her at det var for dårlig ventilasjon i huset. Det ble installert en bedre avtrekksvifte som står (lavt) på hele tiden, og det ble også skiftet dørstokker i hele huset for å sikre god trekk mellom alle rom. Etter nedvasking malte de med en spesiell sperremaling som gjorde at eksisterende heksesot ikke skulle få fortsette å godgjøre seg (for jeg kan love deg at de ikke får vasket det helt bort) før de malte med vanlig veggmaling. Disse tiltakt, i tillegg til nulltoleranse på stearinlys og vedfyring de to første vintrene og har ikke sett mer til det.

Lykke til!

Takk for svar!
Jepp, det er noe skikkelig herk. Det er heldigvis ikke ille her. Det er svart i hjørner og rundt ventiler, men ikke så svart at man legger merke til det om man ikke vet det.
Vet du noe om hvilken type maling og sperremaling de brukte? Utbygger her er nemlig helt grønn når det gjelder heksesot (han hadde ikke engang hørt om det da vi oppdaget det her), så kan være greit å ha noen tips.

Vi har forresten ingen annen ventilasjon enn ventiler (vanlige veggventiler i alle rom og vindusventiler på alle vinduene).

Men unngå vedfyring? Her er det gjerne -30 i desember, januar og februar, så jeg synes jeg ser strømregningen vår om vi ikke kan fyre.

Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:56.