|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
| Se resultatene: Korleis sorterer du bøkene dine? | |||
| Alfabetisk etter etternamn |
|
37 | 35,24% |
| Etter farge på omslaget |
|
10 | 9,52% |
| Etter storleik |
|
17 | 16,19% |
| Etter sjanger |
|
33 | 31,43% |
| Sortere bøker? Eg sett dei inn i bokhylla |
|
33 | 31,43% |
| Eg les bare ebøker |
|
3 | 2,86% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 105. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Librocubicularist
|
Sortering av bøkerVi har kjøpt inn omlag fire meter billy-hyller, som mannen har vore så snill å sette opp til meg. Nå har eg 28 pappesker med bøker som skal sorterast inn i hyllene. Eg tenker at dei sjølvsagt skal stå alfabetisk og etter sjanger (romanar, dikt etc.), med unntak av seriar som Verdensbiblioteket og liknande, som bør stå samla. Men så ser eg i interiør- og bokbloggar at stadig fleire sorterer bøkene sine etter fargar, og at det kan bli ganske lekkert. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Skal rømme
|
Sv: Sortering av bøkerEtter sjanger, så forfatter.
|
|
|
#3 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sortering av bøkerSortere bøker? Nei, sånt driver jeg ikke med. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Sortering av bøker
Mine bøker har budd i pappesker i fleire år, og eg gleder meg stort til å få dei over i hyller nå. Eg liker å gå i bokhylla og leite etter bøker eg har lyst til å lese. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
flisespikker
|
Sv: Sortering av bøkerRomaner og novellesamlinger etter forfatter (på etternavn). Andre ting grovsorteres på genre (lyrikk for seg, ordbøker for seg, essaysamlinger og annen non-fiction for seg, reisebøker for seg, kokebøker for seg). Tegneserier har et par egne hyllehøyder og er ikke veldig sortert, men i prinsippet antar jeg de også skal sorteres etter forfatter.
|
|
|
#8 |
|
Librocubicularist
|
Eg rekner meg å bruke litt tid på mine, sjølv om dei i stor grad er pakka ned alfabetisk. Men eg prøver å sette dei på rett plass, etterkvart som eg pakker dei ut. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sortering av bøkerJeg har gått fra det første alternativet til det andre. Det er lekkert, men upraktisk. Og jeg har i grunnen ikke mye bokhylleplass her. Så vil du finne igjen bøkene dine, gjør som du opprinnelig har tenkt.
|
|
|
#10 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Sortering av bøkerMitt dilemma pr. nå er korleis Verdensbiblioteket, som eg har abonnert på sidan starten, skal sorterast. Det "riktigaste" blir jo å sette dei også inn alfabetisk, der dei høyrer til. Samtidig ser dei veldig fine ut, viss dei står samla. Kanskje dei burde fått ei hylle for seg sjølv? |
|
|
|
|
|
#11 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sv: Sortering av bøkerSjanger, forfatter, og hvilke bøker jeg er mest glad i.
|
|
|
#14 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Kunne ikke vært mer enig. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Sortering av bøkerHerlige resultat, forresten. Eg liker at det er fleire enn meg som sorterer alfabetisk, særleg etter at bibliotekaren på jobb såg dumt på meg og lurte på om eg var autist, då eg sa at eg gjorde det. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Sortering av bøkerDette ble veldig upresist.
|
|
|
#17 |
|
Librocubicularist
|
Eg innser at det manglar alternativ, ja. Eg burde blant anna skrive "Alfabetisk og etter sjanger", "Kun alfabetisk" og "Kun etter sjanger". |
|
|
|
|
|
#18 |
|
One of These Days
|
Sv: Sortering av bøkerMine bøker ble pakket opp i all hast og bare plassert i hyllene, så jeg må ta dem ut av hyllene før jeg får sortert dem. Det er nok derfor det tar tid, selv om min indre autist får vondt i sjela bare ved å se på dem. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Sortering av bøkerGenre, forfatter og til dels størrelse siden jeg har noen hyller hvor det bare er plass til pocketbøker. Serier får stå sammen.
|
|
|
#20 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Sortering av bøkerJeg hadde all skjønnlitteratur sortert alfabetisk etter forfatter, og så ulike kategorier andre bøker sortert litt avhengig av emne. Så fikk jeg en liten rakker som er glad i å dra bøker ut av hyllene, så nå er det lett blanding.
|
|
![]() |
|
|