Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Norge må importere blod fra utlandet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-12, 19:49   #30
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norge må importere blod fra utlandet

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Interessant, Mirasol. Jeg ser absolutt den med at betaling kanskje ville fått enkelte uærlige sjeler til å ta "en spansk en". Er det reduserte opptak av vitaminer/mineraler o.l som utelukker personer som har fått GBP, vet du det?

Ja det er det, med tanken om at man trenger det man har selv. Men jeg vet at ulike leger har ulike meninger om akkurat dette, slik at her som det ikke foreligger noen faste regler i Veilederen vil det kunne variere litt fra blodbank til blodbank hva man får til svar faktisk. Noen vil kunne godta en giver som har tatt GBP dersom alle blodprøver har vært stabile over tid og det ikke foreligger noen mangelsykdom, andre praktiserer "føre var"-prinsippet. Det er jo slik at man ikke ønsker å påføre blodgivere en (mangel-)sykdom.

Opprinnelig lagt inn av Unicorn, her.

Piercing i tungen tatt for over 10 år siden var ingen hindring for å gi blod, ei heller tatoveringen. De tre "utagerende festene" for 10 år siden derimot, de var nok til å aldri kunne gi blod

(Har forøvrig en slektining som utagerte mye mere enn meg i sin ungdom, og han får gi blod allikevel. Er ikke reglene like over hele landet?)

Når det gjelder "utagerende festing" så kommer det an på hva man legger i det. Innebærer det bruk av narkotika så er reglene klare, injeksjoner eller sniffing utelukker permanent, enkeltepisoder av hasjrøyking kan godtas om det er minst ett år siden sist og det ellers ikke foreligger noen risikoadferd. Her går det også litt på skjønn og noen blodbanker kan ha valgt å være strengere enn Veilederen, derfor kan det praktiseres noe ulikt. Man kan på den annen side ikke være mindre streng enn Veilederen, så om det er det som virker å være tilfellet så kan det jo være at din slektning har "glemt å fortelle" om sin utagerende ungdom!?

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

De vil ikke ha blodet mitt heller, så jeg registrerte gubben i stede. Oppfordrer alle andre ubrukelige det samme. Om ikke mann så kan mann kanskje forsøke å "vere" nabo, mor, tante eller kollega. Det er mange som ikke tenker over at det er nyttig.

Hadde vervekampanje, med vervepremie vært noe?

Men gubben nekter å ta med mummikopp til meg.

Slem mot deg, men god mot andre allikevel da!

Det er stadig ulike vervekampanjer som pågår, noen med og noen uten premier. I fjor hadde Ullevål og Ahus en kampanje hvor en giver vant en tur med Stenaline og opphold på The Reef badelandhotell i Frederikshavn. Nå pågår bl.a. en kampanje hvor man kan vinne en iPad. Verv i vei uansett! Noen blodbanker praktiserer også at den som verver kan velge seg en ekstra blodgivergave om de verver en venn! Den viser seg at de som blir de mest stabile blodgiverene som regel er vervet av familie eller venner som også er/har vært blodgivere.

Gavene er forøvrig av en verdi på ca kr 50, dvs at blodbanken har forhandlet fram en avtale om at de betaler max kr 50, men verdien om du skulle kjøpt den i butikk er høyere, jfr Mummikopper (veil pris 199) og Marimekkoskåler (veil pris 299). Så det er jo ikke helt uten verdi det man kan velge seg heller.

Veileder for Transfusjonstjenesten i Norge ligger forøvrig fritt tilgjengelig på nett, og er kanskje ikke alltid like lett å tolke, men hvem som helst kan lese seg opp på regler i den om de er interessert.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:20.