Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hvilket bakovervendt barnesete?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-07-12, 01:03   #41
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilket bakovervendt barnesete?

Vil jeg treffe på dette problemet når Caravellen min kommer til uka? : prøver å puste med magen:

Gammel 01-07-12, 01:09   #42
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av krystallklart, her.

Vil jeg treffe på dette problemet når Caravellen min kommer til uka? : prøver å puste med magen:

Ikke umulig. Det er da det føles godt at noen kanskje har tråkket igjennom jungelen før deg??

Gammel 01-07-12, 01:27   #43
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Høyt&Lavt, her.

Ikke umulig. Det er da det føles godt at noen kanskje har tråkket igjennom jungelen før deg??

Vi kan bare håpe.
Har allerede kjøpt to nye bakovervendte seter siden minsten ble unnfanget.

Gammel 01-07-12, 01:37   #44
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi kan bare håpe.
Har allerede kjøpt to nye bakovervendte seter siden minsten ble unnfanget.

Jaha?? Hvilke??

Jeg lånte med et butikksete idag, og prøvemonterte for harde livet, etter alle kunstens regler, og leverte det tilbake i butikken med et par spørsmål på slep; og hvis jeg får JA go grønt signal på mine tvilspunkter, så er det max way som blir et av de nye setene våres, uten å koble ut airbagen foran.
Hvis det ikke går i boks, er jeg fremdeles i villrede: noen har nevnt seter uten støtteben, og da jeg oppsøke utsalgssteder og sjekkenærmere. Men enn så lenge håper ejg å kunne handle på babyshop eller Torshov bilrekv.

Gammel 01-07-12, 01:39   #45
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Standard

To britax hiway 2.
Nå er mellomste snudd, så den ene står i mannen sin Mondeo. Og det andre skal stå i min bil, trodde jeg hvertfall.

Har du testet det setet?

Gammel 01-07-12, 01:49   #46
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Standard

To britax hiway 2.
Nå er mellomste snudd, så den ene står i mannen sin Mondeo. Og det andre skal stå i min bil, trodde jeg hvertfall.

Har du testet det setet?

Nei, jeg har til nå ikke testet hi way. Litt usikker på hvorfor jeg ikke har vurdert det; mulig hun babyshopdama sa at max way er det nyeste/kommer bedre ut enn hi way iforhold til plustest?

Gammel 01-07-12, 01:55   #47
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Standard

Nei, jeg har til nå ikke testet hi way. Litt usikker på hvorfor jeg ikke har vurdert det; mulig hun babyshopdama sa at max way er det nyeste/kommer bedre ut enn hi way iforhold til plustest?

Å? Har ikke jeg fått med meg. Men Max Way er likvel ikke aktuelt for oss da det starter på 9 kg. Vår gutt har enda ikke rundet 8 kg.

Gammel 01-07-12, 02:10   #48
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Standard

Å? Har ikke jeg fått med meg. Men Max Way er likvel ikke aktuelt for oss da det starter på 9 kg. Vår gutt har enda ikke rundet 8 kg.

Føler meg litt på gyngende grunn altså, på hvorfor jeg har silt ut hi way, og om hi way er plustestet eller ikke.
Jeg vet at mx way er plustestet, og at det er nokså nytt sete, som har kommet greit ut.
Jeg må bare innrømme at jeg følger sjelden veldig nøye med de testene, da jeg synes mange av testene ikke gir et nøyaktig nok bilde av det jeg ser etter: brukervennlighet/enkelt å montere riktig og at det er bra sete i utgangspunktet, selvfølgelig.

Men en ting vet jeg sikkert, og det er at hi way ble ikke nevnt i butikken med et ord når jeg nevnte problematikken med multi tech/at støttebeinet ble for kort og jeg etterspurte hva de hadde på menyen mtp lengst mulig støttebein.

Gammel 01-07-12, 08:09   #49
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Synes det er mest rart at de ikke har nevt TWE for deg jeg. (det er jo Britax som de andre setene du har prøvd, og har ikke støttebein)

Barnas hus har begge, både TWE og Zento. Dette er de setene som er lettest å montere av alle synes jeg. Og så har de stor plass til barnet. Brio har og mange monteringsmåter sånn at det passer i nesten hvilken som helst bil. Den kan monters helt oppi seteryggen og langt fra, med klaffen ute eller uten osv. Den kunne hvertfall det på modellen vi hadde, men kom jo ny for litt siden.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-12, 12:23   #50
C.D
Bør lage seg en tittel selv

C.D sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Jeg trodde at max way er den nyeste utgaven av hi way? Altså at de i bunn og grunn er det samme setet, men at årets modell av hi way heter max way?

Gammel 01-07-12, 13:10   #51
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av C.D, her.

Jeg trodde at max way er den nyeste utgaven av hi way? Altså at de i bunn og grunn er det samme setet, men at årets modell av hi way heter max way?

Nei, det er to forskjellige seter.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-12, 13:19   #52
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Max Way er vel lenger i ryggen enn HiWay, og tar derfor litt større plass. Og så har den mye bedre nakkepute og stilling av seler.

Gammel 01-07-12, 13:19   #53
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi endte opp med Akta Graco Duologic i Caravellen vår. Den passer akkurat i støttebeinet (særlig med barnet oppi). Den trenger heller ikke å stå inntil seteryggen foran eller trenger et spesielt antall cm klaring mellom bilstol og seteryggen foran. Den har heller ingen forankringsseler (vi hadde ingen steder å feste dette, så derfor ekstra vanskelig).

Jeg har aldri vært med på en verre prøverunde. Jeg slet ut flere bilstolforretninger i søken etter godkjent sete, med godkjent montering. De så ikke helt problemet, selvsagt hadde de bilstol! Men da jeg begynte å fortelle og forklare ble de nesten bleke. Jeg kunne visst mer om stolene enn dem.
Bilen har enormt med plass, så jeg trodde virkelig ikke det skulle være så vanskelig.

Gammel 01-07-12, 14:01   #54
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Det gjelder jo i forhold til om stolen skal/kan stå inntil forseteryggen eller ikke, ikke hvor nær den klaffen skal være bakseteryggen.

:forvirra:
Mulig jeg forklarer meg dårlig?

Jeg mener jo om stolen skal stå inntil forseteryggen. Det var veldig tydelig forklart, både i tekst og på bildet , at det var forseteryggen det IKKE skulle stå inntil (altså max way).
På multi tech sin bruksanvisning i butikken var det ikke nevnt med et ord.

Gammel 01-07-12, 14:03   #55
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Problemet med Multitech som vi prøver å få frem er at man kan ikke gi baret beinplass for sete skal stå helt inntill bakseteryggen og kan ikke flyttes ut for å gi bedre beinplass.

Gammel 01-07-12, 14:20   #56
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Synes det er mest rart at de ikke har nevt TWE for deg jeg. (det er jo Britax som de andre setene du har prøvd, og har ikke støttebein)

Barnas hus har begge, både TWE og Zento. Dette er de setene som er lettest å montere av alle synes jeg. Og så har de stor plass til barnet. Brio har og mange monteringsmåter sånn at det passer i nesten hvilken som helst bil. Den kan monters helt oppi seteryggen og langt fra, med klaffen ute eller uten osv. Den kunne hvertfall det på modellen vi hadde, men kom jo ny for litt siden.

Mulig de ikke hadde TWE inne i butikken nå, for de mente bestemt at alle setene de hadde inne i aktuell vektklasse hadde støttebein og forankringsseler.
Uansett så har jeg har sett på TWE før, etter å ha lest her inne at det skulle være et fantastisk sete, men jeg var ikke imponert. JEg synes det ble for stort for liten tass, litt for åpent rundt hodet/nakken og knot å få festet så det stod stabilt.

Gammel 01-07-12, 14:20   #57
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg funderer litt på dette om dagen. Vi har Be safe izi combi (både med og uten isofix) og har nå konkludert med at mellomsøster kan sitte i midten med det setet som kan festes uten isofix, for da blir det lettere å få inn minsten på siden og det blir enklere å feste setebeltet for største som sitter i beltestol.

Men, basen på besafe setet som ikke har isofix er litt dum iom at den har disse "beltevingene" som stikker ut, som gjør det vanskeligere for storebror å feste beltet sitt. Noen som vet om et sete som har smal basedel (setet i seg selv bør være max 45 cm bredt oppe i stoldelen)?

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-12, 15:11   #58
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Det var det jeg snakket om ja.

Og når det gjelder berøring av forseterygg eller ikke, står dette i monteringsanvisningen til MT II: "Barnesete kan berøre bilsete som ligger foran men må ikke presse mot det."

Stod ingenting om det i bruksanvisningen i butikken. Virkelig ingenting.

Butikkansatt nr 1 mente det skulle være fra 0-10 mm klaring mello, ansatt nr 2 mente det skulle være enten inntil, men ikke støtte seg, eller så måte det ha minst 25 cm klaring. (25 cm synes jeg høres veldig ulogisk ut) .
Og den grå vippefoten (grå kloss undersetet) er ikke nevnt den heller; om setet MÅ lenes nedtil , eller omd et kan være luft mellom barnesetet og grå kloss. På tegningen er den muligens vist nedtil, men her mente også ansatt nr 1 og 2 stikk i mot hverandre.
Spørsmål sendes til Britax på mandag. :slitsom kunde:

Gammel 01-07-12, 15:17   #59
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Vi endte opp med Akta Graco Duologic i Caravellen vår. Den passer akkurat i støttebeinet (særlig med barnet oppi). Den trenger heller ikke å stå inntil seteryggen foran eller trenger et spesielt antall cm klaring mellom bilstol og seteryggen foran. Den har heller ingen forankringsseler (vi hadde ingen steder å feste dette, så derfor ekstra vanskelig).

Jeg har aldri vært med på en verre prøverunde. Jeg slet ut flere bilstolforretninger i søken etter godkjent sete, med godkjent montering. De så ikke helt problemet, selvsagt hadde de bilstol! Men da jeg begynte å fortelle og forklare ble de nesten bleke. Jeg kunne visst mer om stolene enn dem.
Bilen har enormt med plass, så jeg trodde virkelig ikke det skulle være så vanskelig.

Kan jeg spørre om hvilken årgang din er Caravelle er? For det kan ha noe å si for hvilke seter som passer...

Gammel 01-07-12, 15:26   #60
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kan jeg spørre om hvilken årgang din er Caravelle er? For det kan ha noe å si for hvilke seter som passer...

Jeg har en 2005 (7 seter). Vi bytta ut den fra 1995 (kombi lang) for den var "umulig" å finne noe som passa i.

Sist redigert av Huldra : 01-07-12 kl 15:34.
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:18.