Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Do-kosten

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-07-12, 16:18   #41
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Do-kosten

Dette er et skikkelig i-landsproblem, altså.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-12, 16:20   #42
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 03-07-12, 16:20   #43
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rødprikk fra Oslo78

Er det kontroversielt å hevde at det kan bli for sterilt i forhold til oppbygging av immunforsvar?

Vel, det er faktisk nada forskning som sier at de som har det normalt rent blir sykere. Snarere tvert i mot. Tenke seg til - verden (og sykehusene) ble bedre steder etter at man innførte håndhygiene! :sjokk og vantro!:
Jeg kjenner jeg får flau smak i munnen og grøsninger på ryggen av å skryte av at renholdet er crappy men ungene er frisk.

Gammel 03-07-12, 16:22   #44
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg advarte jo.

- No. 4 -
Gammel 03-07-12, 16:25   #45
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

http://www.side2.no/helse/article2972520.ece

Ikke bare meg i denne verden som mener dette.

Har jeg sagt noe om at vi ikke vasker hender? Deg gjør vi nemlig. Men vi bytter ikke dobørste i ett sett, vi vasker ikke under sofaen en gang i uka og vi støvsuger bare 1-2 ganger i uka selv om det egentlig hadde trengs å gjøres hver dag. Jeg konkluderer i hvert fall med at vi ikke får syke unger av manglende rengjøring.

Gammel 03-07-12, 16:27   #46
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Do-kosten....

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Unnskyld! Det var ikke sånn ment. All sympati!!!

Jeg aner da virkelig ikke hvordan du har det hjemme hos deg. Jeg snakket kun generelt når det gjelder renhold og at jeg TROR at det kan være en sammenheng STATISTISK med veldig godt renhold hjemme og "barnehagesjokket". Det er jo i så fall et kompliment til dere som vasker så godt!

Jeg har jo også sett at det påstås en slik sammenheng, og det kan godt være riktig det. Jeg bare synes det blir litt flåsete å påstå at man er så frisk fordi man ikke er nøye med reinhold. Hvis man aldri er sjuk, så er man heldig, rett og slett. Jeg tror ikke vi hadde vært friskere om vi hadde vært mindre redd for bakterier, heller motsatt. Jo bedre håndvask etter hjemkomst fra Bakteriehelvetet, aka barnehagen, jo mindre sjukdom.

Du trenger ikke unnskylde, jeg tror da ikke du mente noe vondt med det. Som sagt, jeg er bittelitt trøtt og sur i dag. Og.

Dessuten har vi vaskehjelp. Hvilket i praksis vil si at det er reint og noenlunde ryddig her to dager i uka, og kaos og helvete og prim på alt de fem andre.

Gammel 03-07-12, 16:29   #47
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er definitivt ei sjuske på mange områder, og det funker fint det.
Friske er vi og. Går såå fint.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-12, 16:33   #48
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Jeg har jo også sett at det påstås en slik sammenheng, og det kan godt være riktig det. Jeg bare synes det blir litt flåsete å påstå at man er så frisk fordi man ikke er nøye med reinhold. Hvis man aldri er sjuk, så er man heldig, rett og slett. Jeg tror ikke vi hadde vært friskere om vi hadde vært mindre redd for bakterier, heller motsatt. Jo bedre håndvask etter hjemkomst fra Bakteriehelvetet, aka barnehagen, jo mindre sjukdom.

Du trenger ikke unnskylde, jeg tror da ikke du mente noe vondt med det. Som sagt, jeg er bittelitt trøtt og sur i dag. Og.

Dessuten har vi vaskehjelp. Hvilket i praksis vil si at det er reint og noenlunde ryddig her to dager i uka, og kaos og helvete og prim på alt de fem andre.

Håndvask er noe helt annet enn å vaske hybelkaniner eller bytte dobørste for meg altså. Der sluntrer vi ikke unna!

Mente ikke å være flåsete.

Gammel 03-07-12, 17:40   #49
lucifine
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

KJøper en svart en når jeg er på ikea for den bruker jeg til å skure dusjen med (den rekker inn under "alle steder" og passer akkurat oppi sluken. Den bor i dusjen.) og en hvit en til å ha til doen. Når den hvite ser ekkel ut bytter jeg den ut.

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-12, 17:45   #50
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Det er egentlig litt søtt at noen mener at en dokost er ren fordi den bare er noen måneder gammel. Jeg anser den for møkkete etter første bruk.

- No. 4 -
Gammel 03-07-12, 17:52   #51
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg anser den for møkkete etter første bruk.

Åjah. Den blir ekkelt så snart den har vært i do.

Gammel 03-07-12, 17:55   #52
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Dokost med svart bust er en fin og smart ting.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-12, 18:52   #53
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det er egentlig litt søtt at noen mener at en dokost er ren fordi den bare er noen måneder gammel. Jeg anser den for møkkete etter første bruk.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-12, 18:59   #54
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Hva bruker dere egentlig do-kosten til? Jeg bruker baderomsspray, klorin og papir oppi doen, og har aldri hatt behov for kost.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-12, 19:31   #55
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Hva bruker dere egentlig do-kosten til? Jeg bruker baderomsspray, klorin og papir oppi doen, og har aldri hatt behov for kost.

1. Ukentlig vask. Da kommer man til i kriker og kroker et stykke bakover i vannlåsen, pluss at man får tatt bedre oppunder kanten hele veien rundt.

2. Fjerne rester av sånt som måtte sitte igjen, ved behov. Grøss.

Og ja, dokoster er ekle per definisjon.

Gammel 03-07-12, 19:44   #56
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Bruker den til å få vekk eventuelle rester, og ja, det brune belegget som ellers bygger seg opp i skåla, som bare kommer av vann. (Fy søren så brun den kunne bli skåla på toalettet på loftet, som bare ble brukt av gjester. Ble jo av den grunn heller ikke vasket i lange perioder når vi ikke hadde gjester. Brunt. Fra vannkanten og så langt ned og bak som kosten ikke rekker.

Så ja, kost må til. Og er den brukt i do brukes den aldri andre steder, ekkel pr def, men hey, den skal bare brukes nedi do. Så derved får den lov å være ekkel, og byttes... vel, når jeg tenker på det.

Gammel 03-07-12, 19:51   #57
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Håndvask er noe helt annet enn å vaske hybelkaniner eller bytte dobørste for meg altså. Der sluntrer vi ikke unna!

Mente ikke å være flåsete.

Jeg skjønte hva du mente, og er nok lik deg.
Jeg er nok sjuskete, som tåler å ha møkkete badespeil i flere dager, og bytter dokosten annethvert år. Men den brukes ikke så ofte heller.. Vasker med våtservietter beregnet for dovasking, og har i klorin/annet vaskemiddel titt og ofte.
Men, jeg er familiens sjuske, og har usedvanlig friske barn, mens min søster, som holder antibac-produsentene ved like, har barn som er syke oftere enn de fleste jeg kjenner. Sammenheng? Hvem vet.

Mine to er forresten vokst opp på gård, og har værtmed i fjøset hele veien. Under e-coli-utbruddene for noen år tilbake tok jeg det meste med knusende ro, jeg antok de var immune etter å ha drukket melk av samme flaske som kalvene, og stappet hånda i munnen på kuene, for deretter å sutte på fingrene selv.. (Nei - ikke bevisst, men unger er og blir unger...)

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-12, 21:19   #58
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vel, statisikk er statisikk, og fungerer ikke på enkeltnivå.

Jeg er langt mer sjuskete enn min svigerinne f.eks. Hun har ungene som blir forkjølet. Jeg har de som får astma og eksem og allergi. Jeg tror dog at mine barns tendenser til å få disse sykdommene som det er oppsamling av både på min og mannens side handler mer om gener enn hvor ofte jeg bytter dokosten, eller om jeg faktisk vasker gulvene før jeg reiser på ferie (for deretter å vaske dem igjen når vi kommer hjem, for de er blitt støvete når vi var borte. I mitt hode er derved det å vaske før avreise "bortkastet tid". Dessuten har jeg aldri tid til slikt, for vi er kronisk for sent ute når vi skal på ferie...)

Og dokosten, ja den burde sikkert vært brukt oftere, men til gjengjeld varer den jo lenger da... eller noe sånn. Hey, jeg KJØPTE jo i alle fall ny dokost til helga. Siden vi ikke har funnet de vi hadde før vi flyttet (Jeg antar de ble kastet under teorien om at vi absolutt kunne kjøpe nye.) Så vi har da. Og har brukt.

Gammel 03-07-12, 21:30   #59
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjøpte nye for 5 år siden da vi flyttet. De ser pene ut ennå og det er rent i det de står i. De spyles alltid etter bruk i toalettet. Innimellom - når vi vasker utenom vaskefirmaregime - så står børstene i vaskevannet oppi toalettskålen.

Den unge damen smakte på den for noen år siden og kom fra det med livet i behold.

Gammel 04-07-12, 00:14   #60
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bytter ofte på mine "designer"koster.
Både Åhlens og IKEA har nye koster.
Dessuten får de seg en vask/skyll i klorin minst hver 14.dag(vaskehjelpen).
Vi bruker også våtservietter og klorin, men kosten er helt nødvendig for at det skal bli ordentlig rent.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:26.