Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Litt rødvin i konfirmasjon?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-04-07, 09:46   #141
Tove
XXX

Tove sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Så hun syntes det var greit at du dro ut på fest, når hun visste at du drakk? (Og fikk det bevist når hun hentet deg?)

Min mor gjorde det. Hun hentet meg nesten hver gang jeg var på fest, selv om hun visste jeg drakk....

Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-07, 09:48   #142
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tove, her.

Min mor gjorde det. Hun hentet meg nesten hver gang jeg var på fest, selv om hun visste jeg drakk....

Beklager, men det synes jeg er sløvt. (I hvert fall hvis barnet er i ungdomsskolealderen).

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-07, 09:50   #143
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Så hun syntes det var greit at du dro ut på fest, når hun visste at du drakk? (Og fikk det bevist når hun hentet deg?)

Da jeg konfronterte min mor med at jeg drakk i voksen alder sa hun at hun oppdaget det et par ganger (hun hentet meg jo hver fredag og lørdag i ca to år)), men valgt å ikke lage en stor sak med ransakelser, utspørringer etc fordi hun da kunne risikere at jeg ikke ville bli hentet og ikke ville fortelle hvor jeg skulle eller hvem jeg var med. Det så hun på som et alternativ der hun ikke ville ha noen kontroll på meg og at jeg, som oppsternasig tenåring, kanskje ville finne på verre ting som ble fremprovosert av strengere kontroll. Når hun hentet mine venninner og meg på byn visste hun hvem jeg var med, at jeg kom meg trygt hjem og at jeg ikke drakk mer enn at jeg kunne prøve å skjule det for henne.

Jeg tror hun tok en klok avgjørelse. Jeg var veldig oppsternasig som tenåring, men følte at det at mamma og pappa stolte på meg, lot meg få lov å gå på byen og hentet meg var en trygghet. Hadde jeg blitt utsatt for ekstrem kontroll hadde jeg nok gått av skaftet og gjort ting bare for å straffe mine foreldre. Jeg er glad for at jeg ikke er obsternasig tenåring lenger. Det er slitsomt.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-07, 09:52   #144
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Beklager, men det synes jeg er sløvt. (I hvert fall hvis barnet er i ungdomsskolealderen).

Hva ville du gjort? Latt barnet gått hjem alene med fare for at det haiket med hvemsomhelst?

Gammel 06-04-07, 09:53   #145
Tove
XXX

Tove sin avatar

Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Ja, det får du bare synes...jeg skal også være en slik mamma som henter jentene mine fra fest...

Gammel 06-04-07, 09:54   #146
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det kommer an på alderen, jeg. En trettenåring som drikker på fest ville jeg rett og slett ikke la gå på fest mer, i hvert fall ikke hvis jeg visste at drikking var noe som var vanlig på slike fester. Jeg synes ingen trettenåring skal drikke, og synes vel at foreldrene burde være kijpe og gledesdrepere i dette tilfelle. Jeg tror din mors metode er klok, Bergljot, men ikke for så unge barn. Kan skjønne det mer når man er i 16-års alderen (selv om det fortsatt ikke er lov å drikke da).

Gammel 06-04-07, 09:55   #147
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tove, her.

Ja, det får du bare synes...jeg skal også være en slik mamma som henter jentene mine fra fest...

Det er da ikke hentingen det går på. Klart jeg ville hentet barna mine på fest. Men de ville ikke gått på fest hver helg hvis jeg visste at de drakk regelmessig.

Gammel 06-04-07, 09:56   #148
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Jeg synes det kommer an på alderen, jeg. En trettenåring som drikker på fest ville jeg rett og slett ikke la gå på fest mer, i hvert fall ikke hvis jeg visste at drikking var noe som var vanlig på slike fester. Jeg synes ingen trettenåring skal drikke, og synes vel at foreldrene burde være kijpe og gledesdrepere i dette tilfelle. Jeg tror din mors metode er klok, Bergljot, men ikke for så unge barn. Kan skjønne det mer når man er i 16-års alderen (selv om det fortsatt ikke er lov å drikke da).

Metoden ble brukt fra jeg var femten. Jeg drakk første gang to mnd før jeg ble femten.

Gammel 06-04-07, 09:57   #149
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er da ikke hentingen det går på. Klart jeg ville hentet barna mine på fest. Men de ville ikke gått på fest hver helg hvis jeg visste at de drakk regelmessig.

Nei, nemlig.

Gammel 06-04-07, 10:00   #150
Tove
XXX

Tove sin avatar

Standard

Jeg vet mine barn sansynligvis vil komme til å drikke, og ganske sikkert drikke seg full også, og da vil jeg satt pris på om de ringte til meg, slik at jeg fikk dem trygt hjem...

Jeg vil også legge til at om det er godt for noe så er jeg omtrent avholds nå....så hvem vet, kanskje min mamma har gjort det rette...hvertfall akkurat i forhold til dette....

Gammel 06-04-07, 10:14   #151
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Jeg tenker kanskje sånn fordi jeg ikke er norsk, men kommer fra et land med "kontinentale" vaner. I min verden er det nemlig ikke OK at unger drikker seg dritings, og ikke noe jeg ville godtatt i ungdomsskolealder. Til det synes jeg det er altfor alvorlig.

Gammel 06-04-07, 10:22   #152
Tove
XXX

Tove sin avatar

Standard

Jeg synes heller ikke det er ok, men vet likevel at man må være innstilt på at det kan skje..

Gammel 06-04-07, 10:22   #153
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Hvordan vil du håndheve det da, Olympia? Om din tenåring er opprørsk og rebell?

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-07, 10:26   #154
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Som sagt, jeg skiller veldig på alderen her. Jeg snakker om de i tråden her som sier at det er vanlig blant tretten og fjortenåringer å drikke seg full. En tretten og fjortenåring har forhåpentligvis tider den skal være hjemme om kvelden. Og en tretten-fjortenåring kan man faktisk nekte å gå på fest også. Dessuten håper jeg virkelig at jeg kommer til å ta kontakt med de foreldre som har festen hjemme hos seg. Høre om de er hjemme, osv.

Gammel 06-04-07, 10:34   #155
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Ja, jeg er enig med deg. Men hva om din 14-åring blåser i hva du sier og gjør som den vil?
Hva gjør du da? Jeg ser det stadig at det skjer at tenåringer rett og slett ikke hører på foreldrene sine, og går på fest likevel...

Gammel 06-04-07, 10:35   #156
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Ja, jeg er enig med deg. Men hva om din 14-åring blåser i hva du sier og gjør som den vil?
Hva gjør du da? Jeg ser det stadig at det skjer at tenåringer rett og slett ikke hører på foreldrene sine, og går på fest likevel...

Sniker seg ut av leiligheten eller? Ærlig talt, hvis man er hjemme så greier man å forhindre at ungen drar ut.

Gammel 06-04-07, 10:39   #157
Tove
XXX

Tove sin avatar

Standard

Sniker seg ut av leiligheten eller? Ærlig talt, hvis man er hjemme så greier man å forhindre at ungen drar ut.

Ikke bestandig....kjenner noen som sliter veldig med det..de har en gutt som akkurat har blitt 14...

Gammel 06-04-07, 10:39   #158
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Eller rettere sagt: Hvis fjortenåringen overhodet ikke respekterer hva foreldrene sier, og sniker seg ut bestandig, eller dytter foreldrene ut av veien for å komme seg ut døra (worst case scenario) så har familien et så stort problem i utgangspunktet at det er ikke festingen som er problemet lenger. Da ville jeg søkt hjelp andre steder, hvis jeg virkelig hadde mistet all kontroll over mitt barn.

Så vidt jeg vet skjer ikke sånt veldig ofte, og er langtifra normalen. En "normal" fjortis ville sikkert hylt, furtet, gjort opprør på rommet sitt og gud vet hva. Det er ikke normalt å rømme, bryte ut eller true foreldrene til å låse opp døra.

Gammel 06-04-07, 10:41   #159
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Jeg ser utrolig mye av tenåringer på jobben. De går i niende klasse og noen av dem kunne man aldri ha stoppet om man ikke holdt dem fysisk. Jeg er ikke for å tvinge barn fysisk, men andre synes kanskje at det er greit. jeg har forresten slike fag der jeg kommer innpå ungene gjennom prat, og jeg vokter meg vel for å slenge med pekefingeren når de betror meg noe. Om noen hadde betrodd meg noe som var virkelig alovrlig hadde jeg måttet snakke med barnet om å ta det opp med foreldrene, men venlig tenåringsoppførsel synes jeg det er greit når de faktisk snakker med en voksen og spør om råd innimellom.

Det er en hårfin balansegang mellom å ville legge verden trygg opp for dem og la dem få småtryne på ting som de ikke dør av.

Nå skal det sies at jeg ikke hadde gitt meg uten kamp om det var mitt barn. Dog kommer disse tenåringene i ulike uspiselige versjoner og av og til må man faktisk velge det som er nestbest. F.eks. drive skjult kontroll ved å hente dem etc.

Gammel 06-04-07, 10:43   #160
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg ser utrolig mye av tenåringer på jobben. De går i niende klasse og noen av dem kunne man aldri ha stoppet om man ikke holdt dem fysisk. Jeg er ikke for å tvinge barn fysisk, men andre synes kanskje at det er greit. jeg har forresten slike fag der jeg kommer innpå ungene gjennom prat, og jeg vokter meg vel for å slenge med pekefingeren når de betror meg noe. Om noen hadde betrodd meg noe som var virkelig alovrlig hadde jeg måttet snakke med barnet om å ta det opp med foreldrene, men venlig tenåringsoppførsel synes jeg det er greit når de faktisk snakker med en voksen og spør om råd innimellom.

Det er en hårfin balansegang mellom å ville legge verden trygg opp for dem og la dem få småtryne på ting som de ikke dør av.

Nå skal det sies at jeg ikke hadde gitt meg uten kamp om det var mitt barn. Dog kommer disse tenåringene i ulike uspiselige versjoner og av og til må man faktisk velge det som er nestbest. F.eks. drive skjult kontroll ved å hente dem etc.

Jepp.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:18.