|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Fjellpiper
|
![]() Romfolkets situasjonJeg velger å starte en ny tråd fordi jeg gjerne vil diskutere romfolkets situasjon på et litt bredere grunnlag enn det som jeg opplever er utgangspunktet for den andre tråden (den tilspissede situasjonen i Oslo i vår/sommer). |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: Romfolkets situasjonJeg greier liksom ikke helt å komme forbi at de virkelig ikke vet hvordan man slår på sjarmen når man trenger hjelp av noen, når det gjelder akkurat romfolk slik de presenterer seg i media for tiden. |
![]() |
![]() |
#3 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Romfolkets situasjonJeg synes det er vanskelig. For det er et fattig folk som trenger hjelp. Norge er ett rikt land, som kan gi bedre hjelp enn mange. Men likevel så sliter jeg litt med fremgangsmåten deres, og som Smilefjes nevner, at de liksom er så blottet for «sjarm» og ydmykhet.
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Romfolkets situasjonOgså er det et poeng at de ikke er norske. Dersom de skal ha opphold i Norge så bør de gå gjennom de vanlige kanalene. Jeg vil ikke føle det særlig greit om romfolk kan kjøre over grensen til Norge også er rettighetene på plass, mens reelle asylsøkere ikke kan komme fordi de må søke. |
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Romfolkets situasjonDet er veldig vanskelig og sammensatt. Det er snakk om en kultur som på mange måter harmonerer dårlig med det moderne samfunnet. Skal det kreves at de blir bofaste for å få hjelp? Hva er det å besøke Norge vs å bo i Norge? Det mangler skikkelig samarbeid mellom land når det gjelder barnevern. Det gjelder romfolk og det gjelder bedritne norske foreldre som stikker til Spania og lar ungene lide. Romfolk krever ikke norsk trygd og rettigheter og derfor kan man ikke gjøre ting på den enkle måten Siv Jensen forfekter, å hive dem ut. Det som tøyler grensene er boforhold, måten mange av dem livnærer seg på og hvordan barna lever. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Passiv
|
![]() Sv: Romfolkets situasjonJeg kommer egentlig ikke lenger enn til barna. |
![]() |
![]() |
#8 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Romfolkets situasjonPer Østvold har foreslått at Oslo kommune bør tilby et egnet sted hvor romfolk (og andre bostedsløse regner jeg med) som ikke har råd til å bo på campingplasser kan ha leir. Et slikt sted med tilgang til sanitetsanlegg, skikkelig drenering osv kunne kanskje være et minimumssted å starte for å håndtere situasjonen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Romfolkets situasjonDet «enkleste" er jo så klart å være
![]() |
#10 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Romfolkets situasjon
Men altså, romfolkene i Oslo er EØS-borgere og har rett til å reise hit på samme vilkår som andre EØS-borgere. Hvis de får jobb og inntekter her får de samme NAV-rettigheter som andre EØS-borgere (det er ikke nok med kontrakt slik VG hevdet på lørdag.) Hvis man mener det er feil så må man melde Norge ut av EØS. Vi kan ikke ha ét sett med lover for romfolk og et annet for andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jeg med på, men så lenge de ikke har jobb og inntekter, stiller vel saken seg anderledes? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Erfaren nok
|
Jojo, men de har jo ikke rett til å campe ulovlig de heller. Det virker jo som om de ønsker å bli behandlet annerledes en «hvem som helst» andre. Uten at de nødvendigvis skal gi noe tilbake. Og jeg tror det er det som gjør at de oppleves litt usympatiske.
![]() |
#13 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Romfolkets situasjonSå vidt jeg vet (åpen for at jeg tar feil) så kan EØS-borgere oppholde seg i et land i 3 mnd mens de leter etter arbeid. De kan ikke få sosial-hjelp, men det er fortsatt lov til å tigge her i landet. Og det mener jeg det skal fortsette å være. Hvis man mener tigging skal forbys må det forøvrig også gjelde for alle, også narkomane som mange i andre sammenhenger har sagt det er bedre å gi penger til enn at de skal bedrive kriminalitet for å dekke avhengigheten sin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Enda en som trener
Jeg tenker ihvertfall at pri 1 er at de må innrette seg etter norske lover og regler. Det kan ikke være diskuterbart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Enda en som trener
Det er jeg helt enig med deg i |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Fjellpiper
|
Så klart, men her er det kanskje også rom for en mer fleksibel og tilretteleggende tilnærming enn den som har vært ført i Oslo. For eksempel bør kanskje en stor by som Oslo ha et tilbud om gratis utendørs camping for bostedsløse i sommerhalvåret, med sanitære fasiliteter og kanskje også mulighet for å låne telt? Eventuelt et tilbud for enslige voksne bostedsløse og et annet tilbud for familier med barn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Romfolkets situasjonEn av de store utfordringene her er at det ikke er snakk om tydelige regelbrudd. Det er snakk om gråsoner og et levevis vi ikke er vant til å forholde oss til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Romfolkets situasjonJeg anbefaler alle å lese denne artikkelen om et notat utarbeidet av Norges kanskje fremste ekspert på rom-folk i Romania og Norge: antropologen Ada Engebrigtsen, forsker ved NOVA. http://www.nova.no/id/25449
![]() |
#20 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Ja, det er usigelig viktig. Det er så mye ignoranse og fordommer ute og går, og media synes ikke særlig interessert i å nyansere (med noen hederlige unntag). Jeg har et ørlite håp om at resultatet av leirene i Sofienbergparken og Årvoll kan være at man får et riktigere bilde av hvem disse folka er. Som for eksempel mannen på Årvoll som var oppriktig overrasket over at den lokale lekeplassen faktisk ikke var nedsøplet og ødelagt dagen etter romfolkets ankomst, eller at syklene faktisk ikke var stjålet.
![]() |
|
|