Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mimring om gamle dager

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-07-12, 14:34   #21
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mimring om gamle dager

Vi brukte å ta opp musikk fra radioen. Mange kassetter der det manglet litt av sangene.

Jeg hadde også hauger med brevvenner. En stund sendte vi rundt små bøker der alle skrev inn adressen sin. En av de kom tilbake etter 15 år, da havnet den hos farmor, ettersom vi hadde flyttet fra den adressen ganske mange år tidligere, og jeg hadde skiftet etternavn, men en på posten visste at jeg var barnebarnet hennes. Det er 2-3 år siden den kom tilbake.

På ungdomsskolen hadde vi maskinskriving. Sånn lærte jeg touch... På videregående hadde vi data, etter 2 timer kastet læreren meg ut, jeg kunne mer enn han... Maskinene på skolen hadde Windows 3.1 eller noe, hjemme hadde vi nettopp fått Windows 95, og jeg lagde masse hjemmesider,..

Lillesøster 09
Serafin er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-07-12, 15:28   #22
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Vi hadde minnebøker som gikk på rundgang blandt jentene i klassen. Vi samlet og byttet glansbilder. Her i Tromsø lå det titt og ofte u-båter til kai, det var sjøflyplass på Skattøra (jeg husker den så vidt, jeg var bitteliten da den ble nedlagt), og man måtte betale bompenger for å kjøre over den flunke nye brua til Kvaløya. Vi hadde ikke kjøpesenter.

Gammel 17-07-12, 19:50   #23
Pesten

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

....

Sist redigert av Pesten : 13-11-12 kl 20:41.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-12, 20:05   #24
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Husker at det var billigere å ringe etter klokka 17.00 og måtte pent vente til da om jeg skulle skravle med venninner

Gammel 17-07-12, 20:48   #25
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Vi brukte å ta opp musikk fra radioen. Mange kassetter der det manglet litt av sangene.

- eller Vidar Lønn-Arnesen kom inn på slutten.

Vi hadde båndspiller da jeg var lita. Lydbånd altså. Svære ruller med brunt bånd. Radionette avspiller i teak. Man la på et bånd, førte det gjennom en mekanisme og festet enden i et ledig bånd på den andre spolen. Og så startet man. Sånn var det hvis foreldrene mine hadde selskap. Fest fantes ikke den gangen, tror jeg.

Jeg mener at jeg gikk på skolen annenhver lørdag da jeg startet i første klasse. :knirk:

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-12, 20:51   #26
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gikk på skolen bare tre dager i uken. Det var jo ikke noe problem, for de to andre dagene var man hjemme med mamma. Ingen SFO.

Gammel 17-07-12, 20:52   #27
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Reiseradioen. "Familien Hansen, kjører en rød Opel mellom Lillehammer og Arendal. Ta kontakt med tante Oddrun snarest."

Og camping i Sverige. På campingplassene var det oppslagstavler hvor man hengte opp beskjeder til kjenninger som også var på ferie. "Til familien Blå. Vi har reist videre, blir på Sunne camping frem til torsdag. Hilsen familien Gul."

Smørbukkarameller i løsvekt kostet 5 øre stk. Dyp misunnelse da lillebror fant 5 kr og fikk en kjempepose karameller.

Gammel 17-07-12, 20:59   #28
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Postens sommerkassett. Sommerens svisker sammen med småvittige sketcher innimellom, gikk på repeat i bilen.

Gammel 17-07-12, 21:00   #29
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tertit, her.

Husker at det var billigere å ringe etter klokka 17.00 og måtte pent vente til da om jeg skulle skravle med venninner

Haha, det husker jeg også. Jeg ringte alltid da klokka ble 17, og da jeg ringte til ei venninne på Otta, ropte moren; Du må skynde deg, Musemus ringer riiiiks!

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-12, 21:01   #30
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Også husker jeg fryse-gøy. Nam!!!

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-12, 21:04   #31
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og opptak av "ti i skuddet" - om å gjøre å få med AKKURAT så mye at man ikke fikk med praten - og uten at man likevel fikk med mest mulig av sangen.

Da jeg gikk på ungdomskolen var A-klassen i studio og stemte og greier - både B, C og D var misunnelig.

Gammel 17-07-12, 21:04   #32
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Ti i skuddet hver torsdag ettermiddag, måtte selvsagt alltid spilles inn på kassett. Ramo joggesko (alle i min gate hadde det, de var blå). Donald tyggis og bugg, gode greier. Og så var det en Hennig Olsen is som hadde to ispinner.

Gammel 17-07-12, 21:18   #33
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

5 på. Jeg var faktisk med, men vi gikk ut på finAlen i radio...

Lillesøster 09
Serafin er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-07-12, 21:32   #34
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Halvsju på lørdager.

Gammel 17-07-12, 21:32   #35
naima
nerdedame

Medlem siden: Feb 2010
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Vi fekk ikkje telefon før i 1982, for naboen hadde. På 80-talet vart sentralen bytta, og sidan den var så ny så var den blant dei siste i Trøndelag som vart oppgradert slik at folk kunne få ADSL. Brørne mine og eg kjøpte tastafon (det var mellomlegg for å oppgradere frå det grå apparatet) til foreldra vår jula før Televerket slutta å eige telefonapparata, og broren min fekk eigentleg ikkje kjøpe ny telefon til dei, fordi han ikkje hadde med den gamle. Men sidan reglane vart endra ei drøy veke etterpå så fekk han både kjøpt tastafonen OG slapp kome att med den gamle. Dette var i 1988, så min ti-årige lillebror hadde tydelegvis blitt sendt to mil med buss til kommunesenteret etter julegave.

Måndag var ein skikkeleg kjip dag å vere sjuk og heime frå skulen på (det må jo ha merktes på fråversstatistikken??), for då var det ingenting på TV på dagen. Dei andre kvardagane var det Trim for eldre og skulefjernsyn.

Og så hugser eg då Svalbard fekk direktesendt fjernsyn. Før det vart NRK kringkasta lokalt via opptak som vart sendt opp med fly og sendt med ei vekes forseinking. Men 22. desember 1984 vart det direktesending - dette merka vi andre ved at værkartet vart utvida med Svalbard, komplett med ei pedaggisk forklaring frå statmeteorologen om at plasseringa var geografisk feil og at øygruppa eigentleg var lenger nord. Dette var i magnettavlas tidsalder, så det hadde nok krevd mykje av NRKs designavdeling.

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-12, 21:36   #36
naima
nerdedame

Medlem siden: Feb 2010
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Broren min var med i 5 på, men eg trur det starta etter at eg var ferdig med 5..
Eg var med i Trøndelagskampen (elns), var ungdomsalibi frå kommunen min. Vi vann etter at eg hadde fått med meg ein skikkeleg obskur nyheitssak som ingen andre hadde høyrd om, men som eg kunne si mykje om. Litt sånn "jo, no skal du høyre...". Eg fekk eit vakkert keramikkfat med inskripsjonar i premie, og han eine på laget mitt mimrer framleis om dette når han treff mora mi. Dette skjedde rundt 1993.

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-12, 21:54   #37
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Mamma var forresten helt nydelig da jeg var liten. Skikkelig venstreradikal raddis med rød anorakk og "bieksko", slike samiske støvletter som var populære på den tiden man aksjonerte mot regulerig av Altaelva. Den nordnorske visebølgen anført av Randi Hansen, Kine Hellebust, Jack Berntsen med flere er jeg vokst opp med. Ellinors Vise, Kor e hammaren, Edvard, Sola di, Trollet i Senja....
Jeg husker Alexander Kielland ulykken som skremmende, og på skolen hadde vi "duck and cover" øvelser, samt at når flyalarmen gikk, så gikk vi på rekker ned i bomberommet. Nesten så jeg savner den kalde krigen litt

Gammel 17-07-12, 22:01   #38
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg husker også oljekrisa med bilfrie søndager. Jeg fikk ikke lov til å ta trikken hjem fra speideren - femti øre var for dyrt - og måtte gå gjennom slottsparken i mørket i stedet (så lenge jeg holdt meg unna de skrekkelig farlige hasjrøykerne på Nisseberget). Tieren var gul, og jeg pleide å få en krone til å gå og kjøpe fire firkantede vaniljeis til familiens dessert. Jeg lærte å sykle på min søsters grønne kombisykkel uten å være i nærheten av å nå opp til setet. Det gikk mange femøres lakriser på en krone, og to kroner til lørdagsgodt holdt lenge. Jeg hadde silkepolohals under skjortene med store krager fordi det var mye billigere enn en hel pologenser.

Jeg huske at tilfredsstillelsen av å ha fått til et selektivt opptak av favorittene på ti i skuddet på kasett var stor.

Og jeg huske at tante lasta folkevogna full av unger for å dra og bade - sikkert sju-åtte stykker. Det beste var å få sitte i "dumpa" bakerst.

Gammel 17-07-12, 22:12   #39
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

- eller Vidar Lønn-Arnesen kom inn på slutten.

Vi hadde båndspiller da jeg var lita. Lydbånd altså. Svære ruller med brunt bånd. Radionette avspiller i teak. Man la på et bånd, førte det gjennom en mekanisme og festet enden i et ledig bånd på den andre spolen. Og så startet man. Sånn var det hvis foreldrene mine hadde selskap. Fest fantes ikke den gangen, tror jeg.

Sånn hadde vi og. I et kabinett med platespiller i det andre rommet, og platene hang oppå stangen før de ble senket ned.

Gammel 17-07-12, 22:18   #40
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Ti i skuddet og Melodi Grand Prix ble tatt opp på kassett. Skulle vi ta opp fra kassett til kassett og vi ikke hadde tilgang på dobbel kassettspiller, måtte vi sette to spillere mot hverandre. Strålende lydkvalitet. Jeg var også deltaker i første eller andre sesong av 5på!, men kom ikke lenger enn til radiofinalen for Sør-Trøndelag (?). Jeg er ørlite bitter for det fortsatt.

En stor kulinarisk opplevelse var å lage hamburger i mikrobølgeovnen til bestevenninnen min. Vi skar skiver med kjøttdeig fra de runde kjøttdeigpakkene, krydret og stekte (dvs. kokte) dem i mikroen. Fredagen kunne ikke bli bedre enn det!

Vi hadde Commodore Vic-20 datamaskin hjemme, kjøpt i '84, og koblet til TV'en. Spill ble lastet inn fra kassett, og det var stort da vi fikk kopiert et program (på kassett, seff) som het Turbo Tape. Vha. den kunne vi laste spill på under fem minutter, fremfor en halvtime til en time. Åh, Xeno II, Donkey Kong, Raid on Fort Knox og Radar Ratrace. Vakkert.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:22.