Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Huggorm!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-07-12, 01:21   #21
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Huggorm!

Opprinnelig lagt inn av Note, her.

4. Ikke i det hele tatt. Jeg er den som bærer huggormen omsorgsfullt ut av hagen, mens de andre står på hagebordet og hyler.

Hva sa du, sa du? Kan du bære en hoggorm uten at den forsøker å bite?

Opprinnelig lagt inn av Note

Jeg har hatt huggorm krypende over bare føtter og over hendene mine, ingen av dem har vist tegn til å bite.
Det har vært et par som har hugget ganske kraftig etter meg, men da har jeg stresset dem litt for å fotografere dem, så det teller ikke.

Her snakker vi tydeligvis det motsatte av huggormfobi...
Men litt betryggende å lese at noen ikke er redd huggorm altså.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 01:44   #22
morgana
På vent....

morgana sin avatar

Hvor: På bygda!
morgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt likt
Standard

1) Sett huggorm i år? (x antall, hvor i Norge, hva slags terreng)
3 ganger. På nordvestlandet I lett fjellterreng.

2) Kjenner noen som har blitt bitt av huggorm, i år eller tidligere år?

Ikke i år, men tidligere. 2 stk inkludert sønnen min som da var 1,5 år. Ble bitt da han lekte seg ved en låvebru lagd som steingård. Den andre var en voksen, som oppførte seg tosk....
3) Blitt bitt selv?(utdyp...)

Nei!
4) Er du litt redd?

Litt redd....men ikke for hemmende.

Gammel 21-07-12, 02:11   #23
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

3) Blitt bitt selv? (utdyp...)
4) Er du litt redd?

Har sett flere, men ikke flere enn tidligere. De ligger som regel og soler seg på skogsvei. Har også møtt noen på belegningssteinen på gårdsplassen og på gresset i hagen. Bor ved skogkanten. Kjenner ingen som har blitt bitt, har ikke blitt bitt selv og er ikke redd for slanger.

Gammel 21-07-12, 02:38   #24
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Så sist for et par år siden og får nupper på ryggen bare jeg tenker på det. De er motbydelige og jeg er livredd.
Mannen ble bitt da han var liten og tror ikke det ble så voldsom reaksjon.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 07:19   #25
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Så har du:

4) Er du litt redd?

1) Ja, mange i heiene rundt Haugesund. Har ikke noe tall, men 10-15 stykker. Terrenget består av lyng, fjell, brake og noe skog. Ser flere hoggormer hvert år, men synes bestanden i år virker større enn tidligere år.

2) Nei

3) Nei

4) Nei. Jeg har respekt for hoggorm og går aldri nærmere enn 80-100 cm når jeg tar bilder av den. De er veldig kjappe når det er varmt, da, så det er vanskelig å få tatt gode bilder av dem. I sommer har jeg heller ikke brukt sandaler ute på tur, men joggesko. Når det har vært tørt nok. Fikk holde en hoggorm da jeg var 16 år og jobbet på rideleir, det var en stor opplevelse.

Min yngste datter er av og til med meg på tur, og hun hater å bli overrasket av orm, samme om det er stålorm eller hoggorm. Hun sier at det er overraskelseselementet som oppleves ubehagelig, at det plutselig dukker opp en orm like foran henne. Kan godt stå en meter fra og se på den uten å være redd, men liker ikke å komme over den uventet. Har kanskje noe med kontrollbehov og gjøre.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 08:12   #26
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ikke sett hoggorm på hytta i år, men vi pleier å se noen hvert år. Vi blir litt skremt, men har nå lært oss å forholde oss til det. Uten at det skremmer oss så veldig.

Vi har hytte midt i skogen i søndre østfold.

Gammel 21-07-12, 09:32   #27
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Hytta vi leide lå ved kysten i Porsgrunn. Ulesund/Eidangerfjorden. Hvor har dere hytte? (fikk ikke prikket deg)

Bjønnes i porsgrunn.

Gammel 21-07-12, 09:38   #28
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Bjønnes i porsgrunn.

Aha, vi var aldri helt ute ved Bjønnes, men der er det også koselig i følge mamma (barndomsperlen hennes er Ulesund). Vi lurer litt på å kjøpe hytte i området, eller leie neste sommer også.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 09:44   #29
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har hytte i et område med mye orm og har tilbragt to uker der. Ja, vi har sett flere hoggormer. Ingen har vært hissige og ingen har blitt bitt i år. (mellomste ble bitt to ganger på samme ben i fjor). Vi er ikke redde, vi er obs på dem og oppfører oss deretter.

Gammel 21-07-12, 10:19   #30
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

4) Er du litt redd?

1) Ingen og jeg er i skogen flere ganger i uken.
2) Vet om to som er blitt bitt. Og en ku. Jeg kommer fra en friluftskommune der folk er ute, bor på setra eller hytta hele sommeren og hvor det er en del orm på tørre somre.
3) Nei.
4) Nei. Jeg er oppvokst meget landlig, nesten på fjellet og har møtt orm mange ganger. Jeg har bevitnet at en orm ble hengt på hesjen og jeg har sett orm svømme. Jeg tok nesten i en orm en gang jeg skulle plukke jordbær. Jeg har sett en orm stå på halen i raseri etter at min far ertet den med en pinne. Min bestemor pleide å slå dem i hjel og henge dem opp i en bjørk utenfor huset sitt for å forsikre seg om at de var døde.

Jeg LIKER ikke ormer, jeg kunne ikke hatt en som kjæledyr. De er uforutsigbare i bevegelsene og ikke noe dyr for meg. Men min erfaring er at det er veldig få av dem, de er mer redd oss enn vi er redd dem (og da inkluderer jeg de fobiske som min mor og sånn), de liker seg på varme steiner på fine dager eller midt på stier i solskinn, ellers treffer man dem jo nesten aldri. Jeg mener bestemt at det skal holde å være bråkete på tur og antar det er derfor min familie knapt møter orm.

Og man skal ikke drepe dem, de har en funksjon. Min bestemor hadde lagt til seg uvanen med å drepe alt som krøp etter et år i Afrika.

Gammel 21-07-12, 10:26   #31
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg innrømmer at jeg er medskyldig i å drepe huggorm og ikke bare en, men et helt ungekull. De lå som et stort garnnøste på plenen til foreldrene mine. Jeg hentet bensinkanna og mamma satte fyr på beistene. I skogen får de være i fred.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 10:33   #32
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Jeg har aldri sett huggorm. Eller flått. :nordlending:

Samme hee. Men vet det er begge deler i nærområde

Sist redigert av Honda : 22-07-12 kl 12:56.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 12:52   #33
3barnsmor76
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jun 2012
3barnsmor76 har et hav av muligheter foran seg
Standard

1) Sett huggorm i år? (x antall, hvor i Norge, hva slags terreng) nei
2) Kjenner noen som har blitt bitt av huggorm, i år eller tidligere år? var ei gutt i bhg som blei bitt i 2007
3) Blitt bitt selv? (utdyp...) nei
4) Er du litt redd? nei, ikke enda men hvis jeg hadde sett en ute hadde jeg sikkert skriket høyt

3barnsmor76 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 14:45   #34
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Har også møtt noen på belegningssteinen på gårdsplassen og på gresset i hagen.

Jeg hadde dødd om jeg hadde funnet hoggorm hjemme.

Gammel 21-07-12, 19:04   #35
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ungene fryder seg og roper: "Mor, mor, vi så en hoggorm! Den, den, den SOLTE seg! " Vi jager dem inn i skogen igjen.

Gammel 21-07-12, 19:22   #36
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke sett noen i år, men har sett ca. 10-15 ormer i mitt liv. De fleste er sett her på Vestlandet, rundt Bergensområdet. På varme sommerdager, på asfalt, varme steiner og i lyng/tuer.

Jepp, kjenner to stykker som har blitt bitt tidligere. Begge to fikk moderate reaksjoner, men jeg vet om andre som har reagert sterkt på huggormbitt.

Nope, men jeg er vokst opp med mye huggorm og har automatisk orme-radaren på når jeg ferdes i skog og mark på solskinnsdager. Litt høye sko, tramper når jeg går og stikker aldri hånden ned i blåbærtuen uten å pirke nedi med en pinne først.

4) Er du litt redd?

Ja, jeg synes huggormer er fryktelig ekle. I tillegg reagerer ganske sterkt på vepsestikk, med oppkast og svimmelhet (i tillegg til at jeg hovner veldig opp) og har ingen grunn til å tro at et evt. huggormbitt ville vært bedre.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 19:25   #37
Pesten
Bør lage seg en tittel selv

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

....

Sist redigert av Pesten : 13-11-12 kl 20:37.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 19:59   #38
Note
Superduperaktiv

Note sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Hva sa du, sa du? Kan du bære en hoggorm uten at den forsøker å bite?

Nja. Den blir jo litt sur. Jeg tror ikke du skal forsøke å ta den med hendene, da skal du være rimelig kjapp. Jeg vipper den bare på en pinne og bærer den avsted.

Mange tror at man kan holde huggorm i halen og at de da ikke kan bite deg, det stemmer ikke helt. Særlig små ormer krøller seg opp så lett som bare det. Og små/unger er absolutt farligst. Voksne ormer porsjonerer ut giften når de biter, mens unger har dårligere kontroll og gjerne kjører ut hele dosen i første bittet. Det kan jo være greit å vite at en voksen orm er like giftig i andre bittet, mens unger ofte ikke har stort igjen om de skulle bite to ganger.

Forresten kan det også være greit å vite at om du blir bitt, så er sjansen ganske stor for at ormen ikke har sprøytet inn gift i det hele tatt, i sånn omtrent en tredjedel av tilfellene er bittene tørre. Det er nemlig temmelig energikrevende å produsere giften og ormen ønsker ikke å sløse med "godsakene".

Jeg har forresten blitt bitt av orm en gang, men det var av en buorm. De er mye mer hissige enn huggorm, men heldigvis ikke giftige.

Kule skapninger.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 20:13   #39
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja, en bare en, tidlig i vår, på skogsvei i sola (vanlig sted å finne hoggorm på den tiden av året). Hold på å tråkke på den. I fjor så jeg hoggorm 6-7 ganger rundt huset vårt i skogen og i hønsegården.

Nei.

Nei.

4) Er du litt redd?

Egentlig ikke. Jeg skvetter jo litt og er forsiktig, men jeg blir mindre og mindr redd for hver gang jeg ser en.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:38.