Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Ditt beste oppussingstips!

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-07-12, 07:35   #1
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 263
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Ditt beste oppussingstips!

Jeg driver og pusser opp litt her og der og støter stadig på nye utfordringer.

Hvordan får man gulvlister på 4,42 meter med hjem med Toyota yaris og baby, for eksempel?
Eller hvordan kan man teste ut om en tapet er overmalbar eller ikke?

Har du hatt noen eureka-øyeblikk i løpet av dine oppussingsprosjekter?
Anbefaling eller avbefaling av fancy utstyr eller teknikker?

Gammel 25-07-12, 08:50   #2
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ditt beste oppussingstips!

Mitt viktigste tips er: Pass på blodsukkeret!

Vi gjorde en del bommerter med å dra på shopping rett etter jobb for å velge flis, møbler, gulv osv. Tabbe. Det er en grunn til at det står sånne brus og sjokoladeautomater i sånne store butikker. Får grøsninger bare jeg kjører forbi Alnabru i Oslo nå. En gang begynte jeg seriøst å gråte på Biltema da jeg skulle kjøpe bøtter og tørkepapir :kremt:.

Ellers så er vel planlegging det beste tipset så sparer man seg mange ekstra runder. Billige malingskoster ville jeg ha styrt unna fordi de ofte røyter og det er ekstremt irriterende. Ellers så er jeg som ikke så flink håndtverker akkurat og har fått god hjelp på en del butikker som ikke er store varehus der de som jobber der er 19 år og kunne solgt hva som helst.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-12, 08:58   #3
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I fjor da mannen satt opp nye gipsplater i stua så kjøpte han noe helt genialt da de skulle sparkles og pusses. Det var en rull med tynn plast som hadde hadde klebing i toppen og dermed kunne henges opp i taket slik at man fikk en plastvegg mellom området som skulle pusses og resten av huset og slapp nedstøving. Plasten trakk i tillegg til seg masse pussestøv.

Ja, også syns jeg pussestøv er djevelens verk.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-12, 09:13   #4
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn platikkgardiner med tape i enden som klistrer seg til veggen. Genial til å dekke til alt man ikke har lyst til å få maling på.

Og lister stappet man inn og så lar man dem stole ut, om man ikke har tilhenger (mennene stikker bo ut fra den også).

Gammel 25-07-12, 09:16   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt aller beste generelle tips: Bruk skikkelig utstyr. Godt verktøy gjør jobben på kortere tid, og det er mye morsommere å jobbe. Det gir også bedre resultat.

Hvis jeg skal komme med et lurt, praktisk tips, så kan jeg nevne dette: Kjøp malepensler av topp kvalitet og lær å rengjøre dem skikkelig. Skikkelige pensler gir mye penere resultat og er bedre å jobbe med. Bruk også rett pensel til riktig type arbeid.

Oljemaling fjernes enkelt fra pensler ved å bruke en liten mengde white spirit og en god dash zalo. Vaskes deretter i rennende vann. Så snart man kjenner at malingen på kosten begynner å kjennes "seig" ut og ikke lar seg vaske mer, tar man på mer white spirit og mer zalo. Skyll igjen. Repeter til all maling er vasket bort.

Dersom penselen blir hard, kan man bløtlegge den i penselrens. Da blir den som ny.

Sist redigert av Teofelia : 25-07-12 kl 09:30.
Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-12, 09:19   #6
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kaisa - den plasten der er intet mindre enn genial. Hadde også sånn da gipsveggene ble pusset. Og da jeg malte taket på kjøkkenet. Og i stua. Love it!!

Sånne plasteingser til å ha i malerbrettet er også smart, så slipper man å søyle dem hver gang. Og skal du male videre i samme farge pakker man bare kost/rulle inn i plastikk i stedet for å spyle den.

Og engangshansker er kjekke og ha. Jeg klarer ikke å male med dem, men de er greie å ha når man skal gjøre rent utstyr.

Å dekke til gulver og maskere godt er også en god ide. Tar tid, men sparer en for uendelig mye irritasjon. Maskering er halve jobben når man maler.

Gammel 25-07-12, 09:22   #7
Isa
--

Isa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kommer ikke på et eneste lurt tips jeg, selvom jeg er midt oppi oppussingskaos. Akkurat nå er jeg litt lei og sliten, men vet jo at det blir bra til slutt.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-12, 09:27   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Ja, også syns jeg pussestøv er djevelens verk.

Vi har industristøvsuger, som kobles til alle pussemaskiner og ting som støver mens vi jobber. Den fjerner så godt som alt støv, eller minimerer i alle fall støvutslippet vesentlig. Definitivt et must have for folk som pusser opp mye.

Sist redigert av Teofelia : 25-07-12 kl 09:33.
Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-12, 09:28   #9
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal du ha et fargeskille midt på veggen og har satt opp malertape, så dra av malertapen med en gang, før malingen sniker seg under og lager rufsekant. Sier en venninne, siden jeg nå må flikke på noe jeg malte for flere dager siden - og lot tapen stå på.

Jeg har forresten sluttet med dyre pensler og kjøper billige på Biltema/Europris og maler og kaster. Men så har jeg bare brukt pensel til avslutning, kanter og flikking. Hadde nok vært annerledes om jeg skulle male noe større eller mere med pensel.
Malerruller kjøper jeg ordentlig kvalitet.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-12, 09:37   #10
Isa
--

Isa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Vi har industristøvsuger, som kobles til alle pussemaskiner og ting som støver mens vi jobber. Den fjerner så godt som alt støv, eller minimerer i alle fall støvutslippet vesentlig. Definitivt et must have for folk som pusser opp mye.

Ja, det er et godt tips. Det har vi kjøpt etter å ha ødelagt vanlig støvstugere tidligere.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-12, 10:12   #11
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mitt beste tips er å ha verdens snilleste pappa, som er malermester, og som er skikkelig, skikkelig nøye.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-12, 17:30   #12
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Mitt tips er akryl på tube som man bruker rundt lister, skjøter ol. Da blir overgangene så pene.

Dessuten har jeg lært meg å senke skuldrene litt og godta at alt ikke blir 100%.

Gammel 25-07-12, 21:26   #13
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt tips er å feste en tykk syltetøystrikk tvers over malebøtta som man kan stryke av overflødig maling mot.

Gammel 25-07-12, 21:42   #14
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Hvordan får man gulvlister på 4,42 meter med hjem med Toyota yaris og baby, for eksempel?

Skal du bruke de i full lengde, eller kan du grovkappe hos firmaet der du kjøper dem? Har du takstativ? Hvis det er flere lister burde det gå å ta de på taket i full lengde også - merk listen bak godt slik at folk bak det ser at det er noe som stikker ut bak på bilen...

Der jeg handler spør de gjerne om de skal grovkappe før jeg laster det på bilen.

Ellers får vel mitt tips være at man tar seg tiden som trengs for å gjøre det bra....

www.byggebolig.no er ellers et ypperlig forum når det gjelder oppussingsspørsmål m.m.

Gammel 25-07-12, 21:48   #15
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Mitt aller beste generelle tips: Bruk skikkelig utstyr. Godt verktøy gjør jobben på kortere tid, og det er mye morsommere å jobbe. Det gir også bedre resultat.

Hvis jeg skal komme med et lurt, praktisk tips, så kan jeg nevne dette: Kjøp malepensler av topp kvalitet og lær å rengjøre dem skikkelig. Skikkelige pensler gir mye penere resultat og er bedre å jobbe med. Bruk også rett pensel til riktig type arbeid.

*Tja* På en del områder ser jeg ikke helt hensikten med prisen på en del utstyr sett i forhold til behovene man ofte har....

På pensler bruker jeg "diverse" - avhengig av hva de skal brukes til. Typisk lister, dørkarmer o.l. bruker jeg bedre pensler. Er nøye på renholdet, og har også pensler hvor jeg har klipt vekk litt hvis det har tørket en del maling på dem. Har diverse Jotun-pensler som jeg har brukt i sikkert 4-5 år nå (og på den tiden har jeg vel pusset opp to soverom, gang, toalett i forrige huset, samt gang, toalett, tre soverom og to stuer i huset vi bor nå.. godt mulig de penslene har vært med på mer også...).

Annet tips er å sjekke en del på nettet og ikke ta det de sier i butikken for gitt. Spesielt nå på sommeren er det mye sommervikarer som ikke akkurat oser av kompetanse rundt hos byggevarehusene o.l.

Gammel 25-07-12, 22:21   #16
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg har to tips:
1) Legg pengar i verktøyet
2) Akryl er ein fin ting. Det kan dekke over alt mulig av skavankar, og er overmalbar. Den dekker gliper mellom lister og vegg, sprekker mellom gips og mur, og for den som verkeleg likar å jukse, så kan den dekker over spiker i dørlister. For å bruke akryl treng du sånn dytte-akryl-dingsboms.Sånn som damen under har:

Gammel 25-07-12, 22:25   #17
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 263
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har lært at den dingsen heter fugepistol.

Så gøy med lure triks!
Det der med gummistrikk over spannet skal jeg jammen forsøke.

Jeg hater maskeringstape og vurderte forrige uke å lage en tråd som het det. Jeg er egentlig mer glad i å bruke knøttliten pensel enkelte steder, for da har jeg i det minste oversikt over hvor det er maling og ikke. Med tape vet man ikke helt hvordan det ble før man fjerner tapen.

Gammel 25-07-12, 22:28   #18
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Mitt beste tips er å gjøre seg ferdig på ett sted før man begynner på neste. Og da mener jeg virkelig helt ferdig! Jeg har brukt en del av sommerferien min til å gjøre ferdig siste finish på oppussingsprosjekter jeg har gjort tidligere. Det manglet en liten list her, litt maling der osv. Det er ikke store saken, og heller ikke veldig synlig, men det er fryktelig kjedelig å måtte ta det igjen lenge etterpå. Jeg husker jo knapt hvilken maling jeg brukte.

Mitt andre tips er å gjøre ting skikkelig fra bunnen av. Unngå snarveier og lettvinte løsninger, det blir sjelden vellykket.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-12, 22:41   #19
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bred pensel til å stryke bort overflødig maling så man slipper at det renner. Ikke la seg friste til å legge tykke strøk, mal tynne strøk og heller flere. Og bruke små pensler der det trengs.

Ellers stor nok glippe mellom parkett og vegg, spesielt hvis man legger parketten når det er kaldt. Det utvider seg og flytter litt på seg slik at det kan bli knirk hvis det ikke er nok glipe.

Gammel 25-07-12, 22:56   #20
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Mitt beste tips er å ta av seg linser og briller slik at man ikke ser pussestøvet mens det står på. Lei!

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:21.