Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Gran Canaria eller Sharm el Sheik i vinterferien

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-07-12, 11:34   #1
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Gran Canaria eller Sharm el Sheik i vinterferien

Vi har lyst på litt varme i vinter og tenker derfor å bestille en 2 ukers tur til syden, der den ene uken er i skolens vinterferie. Siden vi reiser med 3 barn ønsker vi å reise direkte fra den lokale flyplassen og da begrenser valgene seg. Men jeg har funnet ut at de alternativene vi har er enten gran canaria eller sharm el sheik.

Gran Canaria er jo det kjedeligste av reisemålene og det er også dyrere i forhold til hotellstandard. Men samtidig føles det jo tryggere, vi trenger ingen ekstra vaksiner og vi trenger ikke være like påpasselige i forhold til mat og håndhygiene. (Ikke at vi er uforsiktige uansett altså, har aldri opplevd magesyke på ferie før.) Det var evt. Puerto de Mogan vi tenkte på som reisemål.

Men Egypt er jo mer spennende da. Vi får et bra hotell (har sjekket omtaler på tripadvisor) med all inclusive til lavere pris enn hotell med kun frokost på Gran Canaria. Så da tenkte jeg at vi evt. kunne bruke de pengene vi sparte på en flytur til Kairo for å se pyramidene. (Helt uaktuelt å dra på busstur til Kairo med ungene, det blir alt for slitsomt.) Men samtidig må vi jo ta flere forhåndsregler enn det vi trenger på Gran Canaria.

Hvilke steder er det forresten best vær i februar?

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-12, 12:19   #2
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gran Canaria eller Sharm el Sheik i vinterferien

Reiser du til Sharm el Sheik er du i alle fall garantert sol og bra vær, det er du ikke på Gran Canaria. Når dere skal reise 2 uker så er vel det største sannsynligheten for at dere uansett får bra vær noen dager, eller du kan ha flaks å få bra vær hele tiden på Gran Canaria. Skulle jeg reist på vinteren så hadde jeg valgt Sharm el Sheik uten tvil, men jeg er for glad i sol og varme at jeg vil risikere å sture en uke i dårlig vær. Vi har reist dit flere ganger, men i våres var første gangen jeg hadde med ungene dit.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-12, 12:21   #3
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gran Canaria er et nitrist sted, synes jeg.

Gammel 26-07-12, 12:32   #4
zinatara

zinatara sin avatar

zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tusen takk for svar! Jeg syns jo også at Egypt frister mest, men så blir jeg litt skremt av det jeg leser om magesyke. For jeg har jo ikke lyst til å bruke store deler av ferien på do.

Gammel 26-07-12, 12:38   #5
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Deler din skepsis vedr. magesjau. Du kan ta koleravaksine som beskyttar i noko grad mot turistdiaré. Og tilskot av melkesyrebakteriar.

Me skal også reise i vinterferien, men vurderer Kanariøyane som for ustabilt værmessig. Me har behov for sol og varme, og tenker at dersom me stort sett held oss på hotellområdet, så bør det gå greit.

Gammel 26-07-12, 12:39   #6
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Men er det så varmt i Egypt i februar? Vi var der i midten/slutten av mars et år og det blåste kaldt på stranda hver dag selv om det var sol og fint vær.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-12, 12:45   #7
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Tusen takk for svar! Jeg syns jo også at Egypt frister mest, men så blir jeg litt skremt av det jeg leser om magesyke. For jeg har jo ikke lyst til å bruke store deler av ferien på do.

Vi har aldri hatt problemer. Mannen ble ørlite dårlig når vi var sist nå i april, men han var litt vel utfordrende i matveien. Ingen andre ble dårlige av oss. Ta drikkevaksine før dere drar (vi voksne hadde ikke tatt det) og ta de vaksinene som anbefales og ha antibak i lomma bestandig. Verste smittekilden i Egypt er pengene og salat/grønnsaker. Så hvis du tar de forhåndsreglene så skal det en del til for å bli syk. Jeg hadde et par skuffede unger første dagen, for de elsker frukt og grønnsaker og mellomste tulla hadde funnet seg en stor tallerken med salat. Det er første gangen hun har hørt fra moren sin at jeg nektet henne å spise grønnsaker og salat og hun kikket på meg med store øyne. Da må det i tilfelle være skrellet. Men det er mye god mat der, men pass på at det er skrellet, gjennomkokt eller gjennomstekt.

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Men er det så varmt i Egypt i februar? Vi var der i midten/slutten av mars et år og det blåste kaldt på stranda hver dag selv om det var sol og fint vær.

Høres ut som du har vært i Hurughada og ikke Sharm el Sheik?

Vi liker oss godt i Naama Bay utenfor Sharm el Sheik, men det er der de fleste hotellene ligger som de kaller ligger i Sharm el Sheik. Jeg har vært i Sharm el Sheik både i november, desember og mars, april og aldri opplevd annet enn strandvær. En gang opplevde vi ei bitteliten regnskur, men da var det 3-4 år siden sist det hadde regnet der.

Gammel 26-07-12, 12:49   #8
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Har hørt at det er på pengene disse bakteriene sitter når det gjelder Egypt. Ha med antibac i veska så burde det hjelpe.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-12, 12:52   #9
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.

Har hørt at det er på pengene disse bakteriene sitter når det gjelder Egypt. Ha med antibac i veska så burde det hjelpe.

Og der må en være ekstra nøye. Ikke ta på noe som helst annet etter å ha tatt på penger uten å ha hatt på antibac.

Gammel 26-07-12, 15:27   #10
Elin

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Hurghada og Sharm el Sheik, been there, done that, never again. Hvis du synes GC er kjedelig så kommer du til å synes Sharm er dønn-kjedelig. Det er fint lite annet enn hotellet man kan oppleve dersom man ikke blir med på en av utfluktene med buss.

Været er greit begge steder

Gammel 27-07-12, 09:17   #11
zinatara

zinatara sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.

Ja, det har jeg lest. Et sted sto det at det var vanlig å oppbevare penger i undertøyet i Egypt.

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Hurghada og Sharm el Sheik, been there, done that, never again. Hvis du synes GC er kjedelig så kommer du til å synes Sharm er dønn-kjedelig. Det er fint lite annet enn hotellet man kan oppleve dersom man ikke blir med på en av utfluktene med buss.

Været er greit begge steder

Egentlig er vi vel mest ute etter sol og varme på vinteren. Og å få gjort det på en måte som ikke går alt for mye ut over sparepenger eller involverer lange reiser med flybytter. Det er jo mange steder vi kunne tenkt oss å se både i Asia og Sør/Mellom-Amerika, men med tre små barn tror jeg det hadde blitt mer slit enn ferie.

Det jeg tenkte var vel å finne et fint hotell med gode omtaler der vi fikk det meste på stedet. Og så heller supplere med div. utflukter for å få sett oss rundt.

Gammel 27-07-12, 10:42   #12
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bodde paa en resort i Sharm og syns det var supert. Vi blei ikkje sjuke, tok i grunn ingen forhaandsreglar heller. Egypt er fint, eg drar gjerne tilbake.

Gammel 02-08-12, 09:56   #13
zinatara

zinatara sin avatar

Standard

Etter at Pappa skremte vettet av meg med fortellinger om turister som blir kidnappet i Egypt, så går vi for Gran Canaria. Men det ble i påsken i stedet for vinterferien. Og vi reiser med rutefly og bestiller hotell selv, så det ble 15000 kroner billigere enn på samme hoteller med charter. Er jo ikke så verst å kunne reise 5 stykker i påsken til 25000. Ble jo minst 40000 på charter dersom vi skulle bo på noenlunde ok hoteller. (Blir jo endel på hotellet når man har små barn som skal legge seg tidlig, så jeg orker ikke å bo på 2 stjerners hoteller.)

Vi har bestillt en uke på cordial green golf i Maspalomas. Virker som om det er mye aktiviteter for unger i Maspalomas, så da blir det vel endel av det den uken.
Den siste uken skal vi bo på Cordial Mogan Valle i Puerto de Mogan. Dette skal være en roligere sted og det ser jo utrolig fint ut på bilder fra Puerto de Mogan.

Gleder meg!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:09.