Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Litt rødvin i konfirmasjon?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-07, 13:23   #1
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

For meg er det litt forskjell på å sitte å drikke øl og vin kl 15, og på å gjøre det under en sen middag.. Ikke vet jeg hvorfor. Kanskje mest fordi det sjeldent er små barn til stede under sene middager

For meg er det absolutt ingen forskjell på dette, og jeg kan godt drikke alkohol i små mengder med barn tilstede, om måltidet er tre eller sju. Og jeg er en av dem som faktisk holder meg til ett eller to glass. Men som sagt ville jeg ikke hatt det akkurat i konfirmasjon.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 17:08   #2
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

For meg er det absolutt ingen forskjell på dette, og jeg kan godt drikke alkohol i små mengder med barn tilstede, om måltidet er tre eller sju. Og jeg er en av dem som faktisk holder meg til ett eller to glass. Men som sagt ville jeg ikke hatt det akkurat i konfirmasjon.

Dette handler sikkert om oppvekst også?
Jeg er ikke vant til at mine foreldre drikker alkohol til måltider. Hverken hverdag eller helg egentlig.
Men jeg er vant til at de tar seg en fest av og til.

Jeg og mannen er heller ikke typene til å drikke alkohol ved måltider om det ikke er noe spesielt.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 17:23   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette handler sikkert om oppvekst også?
Jeg er ikke vant til at mine foreldre drikker alkohol til måltider. Hverken hverdag eller helg egentlig.
Men jeg er vant til at de tar seg en fest av og til.

Mens jeg har motsatt erfaring - foreldrene mine har "alltid" pleid å ta et glass vin eller øl til søndagsmiddag og middagsselskap, men å "ta seg en fest" er ikke noe de pleier å gjøre (og særlig ikke da jeg var liten). Jeg assosierer ikke et glass vin til maten med fyll eller annet som ikke passer med barn, og opplever det ikke som et problem eller et uheldig signal selv om det er barn til stede eller anledningen har med barn å gjøre, og jeg har aldri hatt problemer med å drikke en øl eller et glass vin når sønnen min eller andre barn er der. (Som tidligere nevnt syntes jeg ikke det var merkeligere at de voksne drakk rødvin til middagen i konfirmasjonen min enn at de drakk kaffe til kakene, selv om jeg hverken likte eller fikk noen av delene. Men en "fest" der de voksne drakk seg synlig beruset ville jeg neppe satt pris på.)

Gammel 07-04-07, 17:27   #4
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Mens jeg har motsatt erfaring - foreldrene mine har "alltid" pleid å ta et glass vin eller øl til søndagsmiddag og middagsselskap, men å "ta seg en fest" er ikke noe de pleier å gjøre (og særlig ikke da jeg var liten). Jeg assosierer ikke et glass vin til maten med fyll eller annet som ikke passer med barn, og opplever det ikke som et problem eller et uheldig signal selv om det er barn til stede eller anledningen har med barn å gjøre, og jeg har aldri hatt problemer med å drikke en øl eller et glass vin når sønnen min eller andre barn er der. (Som tidligere nevnt syntes jeg ikke det var merkeligere at de voksne drakk rødvin til middagen i konfirmasjonen min enn at de drakk kaffe til kakene, selv om jeg hverken likte eller fikk noen av delene. Men en "fest" der de voksne drakk seg synlig beruset ville jeg neppe satt pris på.)

Misforstå meg rett - jeg synes ikke det er ille at folk tar seg ett glass rødvin til maten. Det er bare det at jeg selv ikke har noen tradisjon på det, ei heller min familie.

Mamma og pappa fester sjelden da, men fra jeg ble konfirmert var vi kanskje på fest på bygdehuset 1-2 ganger i året. Der vi danset gammeldans og festet. Jeg tror heller ikke det er noe "skadelig".. det har iallefall ikke vært det for meg, for det var ikke snakk om flatfyll. Jeg var jo under oppsikt av mine foreldre (og hele nabolaget ) - og mamma og pappa hadde barna sine der. Da blir det begrenset med fyll.

Jeg tror ingen barn trenger å skades av noen av delene jeg.
Men samtidig kan noen gjøre det også?

Enkelte endrer jo atferd etter 2 glass rødvin også, og noen barn kan kanskje blir utrygge av dette?

Men uansett vil jeg tro at det er den flatfylla som enkelte barn opplever hjemme helg etter helg som setter spor.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 17:32   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Misforstå meg rett - jeg synes ikke det er ille at folk tar seg ett glass rødvin til maten. Det er bare det at jeg selv ikke har noen tradisjon på det, ei heller min familie.

Jeg argumenterte ikke mot deg, altså, brukte bare mine motsatte erfaringer som utgangspunkt for å si hva jeg tenker om saken.

Enkelte endrer jo atferd etter 2 glass rødvin også, og noen barn kan kanskje blir utrygge av dette?

Det kan hende. Jeg har bare positive barndomsminner knyttet til alkohol (for å si det slik ), så jeg har nok ikke tenkt så mye i de baner. Sikkert greit å høre fra folk som har andre erfaringer.

Men uansett vil jeg tro at det er den flatfylla som enkelte barn opplever hjemme helg etter helg som setter spor.

Det er ingen tvil om at slikt er fryktelig og veldig trist. Jeg tror likevel det er ganske langt på siden av denne diskusjonen - jeg tror ikke egentlig det har noen innvirkning på disse tilfellene at folk som i utgangspunktet ikke drikker så mye, velger å ikke servere alkohol i en konfirmasjon. (Og dette var ikke et argument for å servere alkohol i konfirmasjonen, altså, bare en kommentar.)

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:38.