Sv: Kresen i matveien
Jeg har barn som alltid er sultne dersom det vanker grillmat, pølser eller pizza. Og da må pizzaen tilfredsstille visse vilkår: Kun tomatsaus og skinke.
Det som bekymrer meg er at jeg aldri får dem til å spise grønnsaker. De påstår at de spiser grønnsaker i barnehagen, men jeg tror ikke helt på det. Derfor har jeg alltid friske gulrøtter i kjøleskapet. Og det elsker dem. Men så fort jeg koker gulrøttene er det æsj. Barn har mange rare meninger, og det er ikke lenge siden jeg kunne få min datter til å spise stekt laks. Men ikke nå lenger. Men jeg ser på det som en fase. Jeg er sammen med en mann som ble nærmest tvunget til å spise den maten som ble satt foran ham. Og ville han ikke spise akkurat det, så var det rett i seng sulten Jeg fikk en helt annen oppdragelse. Jeg fikk medisterkaker når mine foreldre skulle ha stek eller koteletter, og de tilrettela helt for at jeg skulle ha det bra i matveien. Og nå i dag er det jeg som har et mest avslappet forhold til mat. Min mann henger fortsatt igjen i de rammer som ble satt på ham. Blant annet har han en veldig stygg uvane med å sløse med mat. Mens jeg er mer nøktern. Han har selv sagt at han sløser med mat, fordi han aldri fikk mulighet til å spise det han ville hjemme.
|