|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Mistanke om ADHD
Dette er vår erfaring også. Datteren vår var (og er fremdeles, til en viss grad) fryktelig sint. Timeout og lignende gjør henne bare enda sintere, og løser ingen verdens ting. Derimot hjelper det henne (og oss) at hun får aksept for å rase ut. Så har vi etter slike episoder snakket sammen og blitt enige om hva som er lov og ikke lov når man er sint. Nå går hun helt frivillig inn på rommet sitt, roper og skriker. Og når hun regner seg som ferdig, så gir hun beskjed om at hun ønsker trøst og støtte. Da får hun det. Det hender fremdeles at hun er fysisk utaggerende, men det får lenger og lenger mellom hver gang.
|
|
|
|
#22 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Mistanke om ADHD
Jeg har veldig sans for nannymetoden, men er helt enig med deg, Bauche. Sinnemestringsproblemer trenger annen lut.
|
|
|
|
#23 |
|
Erfaren
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() |
Sv: Mistanke om ADHDVi har tre gutter med tre forskjellige sinn, motsetninger til hverandre alle sammen. Men støpt i samme form og vokst opp på samme sted. Man kan ikke sammenlikne søsken. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Mistanke om ADHDHar dette med å være sta og sint noe med ADHD å gjøre?
|
|
|
|
#25 |
|
Erfaren
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() |
Sv: Mistanke om ADHDADHD har mer med det å være urolig å gjøre. Har en pasient i utredning nå og han sier at det er som en hjulvisp som blander alt som er i hjernen hans... Det er armer og ben overalt og fryktelig vanskeligheter med å konsentrere seg. Men på små barn så ser man jo ikke det samme som på store barn eller på voksne tenker jeg. Frustrasjon over ikke å mestre noe gir jo ofte utslag i sinne hos barn så det blir en ond sirkel hvor man kanskje mest henger seg opp i reaksjonen fremfor det som utløste reaksjonen. Desverre. Men sta...tja det kan vel enhver være uten å ha ADHD. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mistanke om ADHDSom jeg skrev tidligere i tråden, adhd kan arte seg ganske forskjellig for gutter og jenter, og dermed er det antakelig en underdiagnostisering blant jenter har jeg lest. Den hyperaktive biten er ikke alltid så synlig blant jenter, faktisk kan de være ekstra stille. Jenta mi har utallige voldsomme raseriutbrudd, ofte for bagateller. Sta er hun også, men det setter jeg vel kanskje ikke i sammengen med mistanken om diagnose. Hun er faglig sterk og sliter ikke merkbart med konsentrasjonen, samtidig har det allikevel vært veldig utfordrende å få henne til å samle seg om leksene. I bgh og skolen er hun veldig stille. Sannsynligvis bruker hun mye krefter på å fokusere og kontrollere følelsene sine der. Hun ser selv at hun ikke greier å oppføre seg som hun ønsker, og det gir henne en sterk nederlagsfølelse. (Av den grunn er nannyopplegg som time out eller belønning helt oå trynet også.) Sist redigert av ElinM : 31-07-12 kl 13:51. |
|
|
|
![]() |
|
|