Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor tolerant er du overfor andres tro?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-07, 20:33   #1
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Hvor tolerant er du overfor andres tro?

Inspirert av tråden "Synd på meg som ikke tror på Gud" lurer jeg på hvor tolerante forumbrukerne egentlig er overfor andres tro. Det er politisk korrekt å være tolerant, men er du det egentlig?

Synes du synd på folk som tror på Gud, tenker du at troende neppe kan være veldig oppegående og reflektert... eller forholder du deg virkelig nøytralt?

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 20:37   #2
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor tolerant er du overfor andres tro?

Jeg bryr meg ikke. Med mindre de begynner å misjonere. Det godtar jeg ikke.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 20:40   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke religiøs selv, og jeg vet ikke om "nøytral" er det riktige ordet, men jeg mener genuint ikke at folk med vesentlig annerledes syn på religion enn jeg har selv er mindre intelligente eller oppegående eller moralske eller noe annet slikt. Jeg har problemer med folk som fordømmer andre (f.eks. homofile eller kvinner eller ikketroende eller annerledestroende) på grunn av sin egen tro, eller folk som driver misjonering og ikke respekterer at andre har andre ønsker og preferanser, men jeg har problemer med folk som fordømmer andre (eller ikke respekterer andre) av andre grunner også, så det er ikke religiøsiteten i seg selv jeg har noe mot.

Jeg misliker også den måten mange hardbarkede "rasjonelle" ateister forkaster religiøse livssyn og ser ned på religiøse mennesker og mener at de er dumme og uopplyste. Folk som innbiller seg at naturvitenskapen på noen måte "motbeviser" religion synes jeg tar like feil og er like forstokkede som folk som mener at religionen "motbeviser" naturvitenskapen.

Sist redigert av Skilpadda : 07-04-07 kl 21:28.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 20:41   #4
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg tror det. Synes de ulike trosretningene (de "ordinære" iallefall) er kjempeinteressante og alle har noe godt over seg. (Og andre mindre gode ting) - Og mye likt ved seg.

Jeg har ingen problemer med å tro på realitetsteorien og skapelsen i ett jeg altså....*kvasikristen?*

Sist redigert av Che : 07-04-07 kl 20:54.
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 20:51   #5
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

For meg må folk gjerne tro eller ikke tro på hva de vil.

Gammel 07-04-07, 20:54   #6
5barnsmor
ENDELIG 6 BARNSMOR!!!!

5barnsmor sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
5barnsmor er litt kul5barnsmor er litt kul
Standard

Jeg respekterer andres valg av livssyn saa lenge de ikke prover aa prakke det paa meg. Jeg vil ogsaa gjerne bli respektert for mitt valg (jeg er muslim). Det er veldige mange lite tolerante mennesker rundt forbi, det har jeg merket mange ganger.

5barnsmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 20:57   #7
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av 5barnsmor, her.

Jeg respekterer andres valg av livssyn saa lenge de ikke prover aa prakke det paa meg. Jeg vil ogsaa gjerne bli respektert for mitt valg (jeg er muslim). Det er veldige mange lite tolerante mennesker rundt forbi, det har jeg merket mange ganger.

Kjenner jeg deg, søster? Nå ble jeg nysgjerrig...

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 20:58   #8
5barnsmor
ENDELIG 6 BARNSMOR!!!!

5barnsmor sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
5barnsmor er litt kul5barnsmor er litt kul
Standard

hvor kommer du fra da?

5barnsmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 20:59   #9
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns religion er noe stort piss. Rett og slett. Og jeg sier det gjerne, om jeg blir spurt. Jeg tar dessuten ikke fem øre for å slenge drit om enhver religiøs som bruker religionen som grunnlag for å undertrykke kvinner og barn.

Men sånn ellers, tja. Hva sier du, Nabbe? Jeg tror Nabbe føler seg ganske så respektert når det gjelder hennes religion.

Gammel 07-04-07, 21:01   #10
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig tolerant ovenfor andres tro. Tanker og tro må folk velge og vrake i. Alt som foregår på innsiden av et menneske er jeg veldig tolerant ovenfor.

Det kommer helt an på hvordan de gir utløp for sin tro og sine tanker som avgjør om jeg er forståelsesfull eller ikke.

Gammel 07-04-07, 21:02   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg syns religion er noe stort piss. Rett og slett. Og jeg sier det gjerne, om jeg blir spurt. Jeg tar dessuten ikke fem øre for å slenge drit om enhver religiøs som bruker religionen som grunnlag for å undertrykke kvinner og barn.

Samme her. Jeg sier aldri noe negativt til religiøse så lenge vi ikke snakker om religion og så lenge de ikke prakker det på meg. Jeg har da folkeskikk og jeg prøver å være så tolerant jeg bare kan. Men SYNET mitt på religion er omtrent slik som Sitron beskriver. Jeg er vel mer agnostiker enn ateist, for jeg forholder meg åpen overfor det meste, men EN bestemt religion hadde jeg aldri kunnet ha, fordi jeg da hadde avskrevet alt annet som bullshit og det virker veldig arrogant, synes jeg.

Når det er sagt så får folk tro på det de vil, og jeg går ikke rundt og synes synd i folk med en spesiell religion. Eller jo, jeg må innrømme at jeg ofte har syntes synd i barn av Jehovas vitner, det er vel den religionen jeg er aller minst tolerant overfor ...

Sist redigert av Dixie Diner : 07-04-07 kl 21:08.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 21:06   #12
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av 5barnsmor, her.

hvor kommer du fra da?

Narvik, men bor i Bergen.

Gammel 07-04-07, 21:09   #13
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg bryr meg ikke. Med mindre de begynner å misjonere. Det godtar jeg ikke.

Der er jeg også.
Jeg synes det er spennende å diskutere religion og tro, men det blir mest her på nett. Er få i min omgangskrets som er veldlig "tydelig" religiøs egentlig. Så det oppstår ikke ofte diskusjoner omkring dette.

Men hva folk tror på er virkelig en privatsak for meg, så lenge de respekterer det samme tilbake. At folk får en sånn ovenfra og ned holdning er noe av det verste jeg vet, og det husker jeg godt det var ei på vgs som hadde.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 21:10   #14
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Intoleranse handler etter mitt syn ofte om uvitenhet. Kjenner man bare til ytterpunktene/ de "verste eksemplene" i en religion, så er det lett å være bastant på at man liker/ ikke liker religionen.

Jeg regner meg selv som tolerant (men vet ikke alltid nok ). Det jeg reagerer på er folk som på død og liv skal pådytte meg sin religion, eller religiøs overbevisning som gir sitt utslag i at barna blir fremstillt som annerledes på en negativ måte/ frarøver dem muligheten til å ta del i "vanlige" akitiviteter som skidag, bursdagsfeiringer osv.

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 21:11   #15
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg er ikke religiøs selv, og jeg vet ikke om "nøytral" er det riktige ordet, men jeg mener genuint ikke at folk med vesentlig annerledes syn på religion jeg har selv er mindre intelligente eller oppegående eller moralske eller noe annet slikt. Jeg har problemer med folk som fordømmer andre (f.eks. homofile eller kvinner eller ikketroende eller annerledestroende) på grunn av sin egen tro, eller folk som driver misjonering og ikke respekterer at andre har andre ønsker og preferanser, men jeg har problemer med folk som fordømmer andre (eller ikke respekterer andre) av andre grunner også, så det er ikke religiøsiteten i seg selv jeg har noe mot.

Jeg misliker også den måten mange hardbarkede "rasjonelle" ateister forkaster religiøse livssyn og ser ned på religiøse mennesker og mener at de er dumme og uopplyste. Folk som innbiller seg at naturvitenskapen på noen måte "motbeviser" religion synes jeg tar like feil og er like forstokkede som folk som mener at religionen "motbeviser" naturvitenskapen.

Signerer denne jeg.
Den sier hva jeg mener og mye bedre forklart en det jeg ville klart å knote ned.

Gammel 07-04-07, 21:12   #16
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Synes det er spennende med relgion.
Liker veldig godt å høre om andre sin reglion! Men vil helst ikke at folk skal pakke sin tro på meg.

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 21:13   #17
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Men sånn ellers, tja. Hva sier du, Nabbe? Jeg tror Nabbe føler seg ganske så respektert når det gjelder hennes religion.

Jeg føler meg som regel respektert, ja, men det hender folk tråkker over grensen av hva jeg føler er akseptabelt. Da er det som regel pga mangel på kunnskaper, og det gjelder ikke personer jeg omgir meg til daglig. Jeg vet da å velge mine omgivelser

Gammel 07-04-07, 21:13   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

HELT enig! Det kan gå hardt for seg den veien også. Ingen kan vel si at noe slikt finnes eller ikke finnes, det handler jo om tro, og det går jo faktisk begge veier. Det går vel verken an å bevise eller motbevise religion.

Forresten så gjelder ikke dette bare religion; jeg har ofte deltatt i diskusjoner (feks. på NM) der folk som tror på feks. spøkelser blir ledd ut og fremstilt som idioter. Jeg tror på spøkelser, faktisk er jeg veldig overbevist pga. egne opplevelser.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 21:14   #19
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mente fra meg, altså. Om du føler deg respektert for din tro av meg.

Gammel 07-04-07, 21:14   #20
linka-mor
Aquarist

linka-mor sin avatar

linka-mor er populærlinka-mor er populærlinka-mor er populær
Standard

Tror jeg er tolerant overfor andre. Syns ikke synd på andre mennesker fordi de har en annen tro eller tanker. Men jeg misliker att noen for enhver pris prøver å tre sine tanker og livssyn over hodet mitt.

linka-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:31.