|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#201 |
|
Off the map.
|
Sv: Romfolkets situasjon
Arbeidsmarkedet er jo 'deg og meg' eller alle som ansetter folk.
|
|
|
#202 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Romfolkets situasjone
Jeg mener slå seg ned, som jeg mener det for alle andre som kommer som over grensen til Norge og forholder seg til lover og regler for innvandring. Som man jo strengt tatt må, uavhengig av hvem man er eller hvor man kommer fra. Folk med krav på asyl er selvsagt unntatt. Det at de kommer hit for å tigge etter penger å sende hjem til ungene gir faktisk ikke rom for unntak for kravene til at du må kunne klare deg selv for å være her. Ikke bo på gata eller utenfor en kirke. Du må kunne ta inn på lovlige campingplasser eller ta inn på hotell eller vandrehjem. Det er liksom ikke rom for alternative løsninger med bosetting etter eget ønske.
|
|
|
#203 |
|
Usedvanlig begavet
Det blir ikke greiere å tråkke i menneskbæsj i Oslo, fordi en fra Røa kastet opp i Kragerø. Tullete sammenlikning, både denne og den med hundeeiere som ikke plukker hundebæsj...
|
|
|
#204 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det er ikke greit å tråkke i bæsj uansett hvor man er. Jeg plages mest av hundebæsj og ser gjerne en hardere linje mot bæsj på offentlige steder. |
|
|
|
|
|
#205 |
|
Leser
|
Sv: Romfolkets situasjonAkkurat dette med bæsjing er jo et sidespor etter min mening. Jeg kan ikke tenke meg annet enn at de hadde benyttet seg av offentlige toaletter hvis de hadde hatt tilgang på dem. Har i Trondhiem, ble jo toalettene stengt fordi det var ønskelig at de flyttet fra en plass.
|
|
|
#206 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
At det er få offentlige toaletter i Oslo er en kjent sak, og uansett noe som burde oppgraderes etter mitt skjønn. Men man kan jo likevel ikke sette opp portable toaletter på ethvert sted langs Akerselva, på Vaterland, på Sognsvann, midt på Nasjonaltheateret osv? Det synes ihvertfall ikke jeg.
|
|
|
#207 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Romfolkets situasjonMed tanke på det å slå opp leire, så sier allemannsretten dette:
Og ingen steder i Oslo sentrum eller Trondheim sentrum kan vel kalles utmark? Så det å slå leir på en kirkemark, er jo uansett ikke greit. Så i følge loven kan de ikke campe der, eller er jeg på jordet? |
|
|
|
|
|
#208 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Det er vel ingen som har sagt at det blir greiere av den grunn, men så lenge ingen klager over oppkast i gatene i Kragerø og ber de turistene dra hjem igjen, synes jeg faktisk sammenligningen er relevant. |
|
|
|
|
|
#209 |
|
Leser
|
Hvis det er noen portable toaletter i nærheten tror jeg både lokalbefolkningen og romfolket vil tjene på det. Hva mener du vil være den negative konsekvensen?
|
|
|
#211 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
nei, de kan ikke campe der. Det er så vidt jeg vet privat grunn (kirkens), og det er det samme som om de campet i hagen din uten å spørre.
Nei, vet du, jeg synes ikke man kan skrike seg til offentlige toaletter hist og pist, bare fordi man vil campe ulovlig og oppføre seg uanstendig. Man kan ikke bosette seg hvor man vil og la kommunen ta regningen for sanitære forhold. Jeg kan ikke slå opp telt ved Eiffeltårnet og forvente at jeg og vennene mine skal få en portabel do av Paris, inntil vi heller vil flytte opp til Sacre Coeur og heller vil gå på do der.
|
|
|
#212 |
|
|
Tja.. Det kommer an på hva man kaller hjem. Det er ikke snakk om steder hvor det er mulig å klare seg på helårsbasis uten å få inntekt utenfra. Det har også blitt mye vanskeligere å klare seg store deler av året fordi de står nederst på lista når det er generell nød der de bor. Det handler ikke bare om skjevfordeling fra det offentlige men også om at folk hjelper og støtter opp om sine egne. |
|
|
|
|
|
#213 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Visst har de kjipe hjem, men å hevde ar de ikke har noe sted å dra hjem er i de fleste tilfeller feil.
|
|
|
#214 |
|
|
Sv: Romfolkets situasjonEn BBC-artikkel som er et par år gammel, men situasjonen nå i økonomisk krisetid er ikke bedre: |
|
|
|
|
|
#216 |
|
Usedvanlig begavet
Nå er det vel sånn at de som eventuelt måtte kaste opp i Kragerø gjerne bor der, eller har hytte der, og gjerne i tillegg legger igjen noen kroner i hos handelstanden. Hadde de satt seg til å tigge, sette opp leire i sentrum og samlet seg i store grupper, kan det hende at Kragerø Kommne hadde reagert i større grad. Er fortsatt ikke enig i at det er en relevant sammenlikning, men greit. Vi kan være enige om å være uenige.
|
|
|
#217 |
|
|
Nei, men de må også ut av slummen for å finansiere livet i slummen. De tigger i gatene, reiser langt for strøjobber og noen stjeler fra de rike turistene. |
|
|
|
|
|
#218 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sv: Romfolkets situasjonMener du nå likevel at egne regler skal gjelde for romfolk, fnatten?
|
|
|
#219 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Romfolkets situasjonNæmen fnatten.
|
|
|
|
#220 |
|
|
Og igjen _klarer_ jeg ikke å se at dette er et problem vi skal klare å løse ved å tilby dem portable doer og å få sove ulovlig i parkene våre her i Norge. Og dermed stille mindre krav og ha mindre respekt for romfolket enn for andre fattige mennesker som kommer eller ønsker å komme til Norge for å få hjelp - fra hele verden. |
|
|
|
![]() |
|
|