Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Skrekkelige Oslo

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-12, 21:40   #41
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skrekkelige Oslo

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Oslo er litt sånn som amerikanere sier om jenter som er finere på innsida enn utsida: "She's got a REALLY nice personality!"

Jeg skulle ønske at jeg fant den personligheten. Jeg skulle ønske jeg trivdes bedre i Oslo faktisk. Etter mangfoldige besøk i byen har jeg ikke funnet noen sjel eller personlighet. Jeg har hatt noen fine enkeltopplevelser, men jeg mangler godfølelsen.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 21:41   #42
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For en artikkel! Jeg får også karikaturaktige bilder i hodet. Litt sånn Flettfrid Andresen. Og avslutningen da, som kom helt ut fra intet (Løsningen™?):

Sitat:

Lærdommen er: Det vi har observert i Oslos gater kan ramme den beste. Ikke vent med å gjøre noe til det rammer deg selv, dine barn eller familie, da kan det være for sent.

Enda godt noen i kommentarfeltet kan forklare årsaken til alle disse problemene.

Sitat:

Dette stemmer jo fullt ut med inntrykket fra aviser og radio/TV de siste 10-20 årene. Nå kan vi lese om knivstikking hver eneste dag, og drap rett som det er.

Årsaken er at vi ikke har gode politikere.

Gammel 02-08-12, 21:41   #43
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av venla, her.

Jeg er selv trønderdame som har besøkt Oslo, så følte meg faktisk litt brydd jeg også. Jeg kjenner meg heller ikke igjen i beskrivelsene, og innser at dette må være en dame fra utpå bygda, for mye av det hun har sett har vi i Trondheim ogå.

Hvis hun er frivillig i Vår Frue er det tvilsomt at hun er fra bygda. Som frivillig i Vår Frue burde ikke dealing og dop være ukjent heller. Det var det som forbauset meg mest ved å lese det hun skriver.

Gammel 02-08-12, 21:48   #44
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mulig jeg har litt høye forventninger, men jeg kunne tenkt meg en utdypning av hva hun mener at folk egentlig skal gjøre? Hun erklærer seg selv som dronningen av "våkent øye og hjerte for det som rører seg på gatene i Oslo". I motsetning til de som haster rundt i byen hver dag, og som sikkert ikke har fått med seg at det finnes både tiggere og folk med narkotikaproblemer i området. Hva forventer hun at folk som bor eller ferdes jevnlig i dette miljøet skal gjøre? Gi alle tiggere tusenlapper i fleng, så vi slipper å se dem? Gi ungen som måtte tisse et klaps på baken? Forsøke å frelse hver en person med narkotikaavhengighet som man møter?

Gammel 02-08-12, 21:52   #45
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker heller ikke akkurat det der å vandre mellom en tettpakket mengde med folk som er midt i en veldig, veldig sårbar situasjon, og der mange kan være veldig ustabile, slik man er i en dophandel, når man begynner å lengte VELDIG etter neste skudd, når man akkurat har satt et skudd. Jeg er redd for å tråkke borti folk eller annet, og forårsake uforutsigbare situasjoner.

Jeg syns det må være legitimt å ønske at akkurat denne skyggesiden av Oslo burde foregå på et sted mer skjermet for folk flest, uten at det betyr at man ikke ønsker å se det som er kjipt og trist.

Gammel 02-08-12, 22:04   #46
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Mulig jeg har litt høye forventninger, men jeg kunne tenkt meg en utdypning av hva hun mener at folk egentlig skal gjøre? Hun erklærer seg selv som dronningen av "våkent øye og hjerte for det som rører seg på gatene i Oslo". I motsetning til de som haster rundt i byen hver dag, og som sikkert ikke har fått med seg at det finnes både tiggere og folk med narkotikaproblemer i området. Hva forventer hun at folk som bor eller ferdes jevnlig i dette miljøet skal gjøre? Gi alle tiggere tusenlapper i fleng, så vi slipper å se dem? Gi ungen som måtte tisse et klaps på baken? Forsøke å frelse hver en person med narkotikaavhengighet som man møter?

Jeg synes Oslo trenger flere tilgjengelige gratistoaletter på de mest folksomme stedene. Jeg har reist i byer med temmelig mye dårligere økonomi og mer tigging enn Oslo, men toaletter var det gratis og lett tilgjengelig.

Hadde det vært flere toaletter lett tilgjengelig kunne kanskje den lille jenta gå på do i stedet for å tisse på gata.

Gammel 02-08-12, 22:08   #47
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Herregud, stakkars kjerring.

Gammel 02-08-12, 22:10   #48
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er mest overrasket over at hun jobber i kirkens bymisjon jeg! - merkelig kronikk.

Gammel 02-08-12, 22:11   #49
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg er mest overrasket over at hun jobber i kirkens bymisjon jeg! - merkelig kronikk.

Hun jobber ikke for bymisjonen rent formelt. Hun er tydeligvis en av de frivillige som har sittet vakt i Vår Frue.

Gammel 02-08-12, 22:13   #50
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes Oslo trenger flere tilgjengelige gratistoaletter på de mest folksomme stedene. Jeg har reist i byer med temmelig mye dårligere økonomi og mer tigging enn Oslo, men toaletter var det gratis og lett tilgjengelig.

Hadde det vært flere toaletter lett tilgjengelig kunne kanskje den lille jenta gå på do i stedet for å tisse på gata.

Bare passe på at blir forbudsskilt mot narkomane på døra, de kan jo finne på å ville stikke denne dama og sønnen i rumpa med heroinsprøyte! (Men sånn ellers, er jeg helt enig.)

Gammel 02-08-12, 22:15   #51
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syns det må være legitimt å ønske at akkurat denne skyggesiden av Oslo burde foregå på et sted mer skjermet for folk flest, uten at det betyr at man ikke ønsker å se det som er kjipt og trist.

Det er jeg helt enig i, og jeg skulle gjerne sett det var mer slik selv. Selv liker jeg meg aldeles ikke på nedre Karl Johan og omegn, selv om jeg har bodd og studert i byen og ellers er i nærheten til enhver tid.

Men det er jo forskjell på det, og å la fantasien løpe helt løpsk med påstander og hypotetiske teorier.

Gammel 02-08-12, 22:28   #52
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tidligere så holdt "disse" seg på Plata og ble dermed hårfint mer usynlige. Var det bedre?

Gammel 02-08-12, 22:31   #53
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det var, eh, det er vanskelig å bruke ordet "bedre", siden det jo er en bøyning av "bra", men det var mindre farlig og truende, det syns jeg.

Gammel 02-08-12, 22:32   #54
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvis hun er frivillig i Vår Frue er det tvilsomt at hun er fra bygda. Som frivillig i Vår Frue burde ikke dealing og dop være ukjent heller. Det var det som forbauset meg mest ved å lese det hun skriver.

Jøss. Hun burde ha sett endel om hun jobber der ja. Merkelig dame.

Gammel 02-08-12, 22:40   #55
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Oslo er litt sånn som amerikanere sier om jenter som er finere på innsida enn utsida: "She's got a REALLY nice personality!"

Akkurat sånn tenker jeg og. Man må bli kjent og komme gjennom skallet. Jeg elsker Oslo, og kunne ikke tenkt meg å bo noe annet sted. Men det fins utfordringer, av mange slag, på ulike steder i byen. Selvsagt.

Gammel 02-08-12, 22:54   #56
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Selvsagt har Oslo utfordringer, med både rusbruk/-salg, tigging og folk som sykler for fort for den saks skyld. Jeg har bare veldig vanskelig for å forstå den redaksjonelle vurderingen bak å videreformidle dette ...våset.

Gammel 02-08-12, 23:00   #57
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Hun er ikke norsk, er hun? Jeg lurer på om litt av den merkelige tonen rett og slett er at norsk ikke er språket hennes?

Har de gjort en policyendring i Aftenposten der? I går eller noe så var det også et veldig underlig skrevet tema (av en iraker). Der var innholdet ok og viktig, da, men språket var veldig rart.

Gammel 02-08-12, 23:41   #58
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det som er problemet da er at alle andre steder bor det folk. Det er tross alt bedre at de narkomane holder til et sted hvor barn ikke snubler over sprøyter og overdoser på skoleveien. Grunnen til at vi ikke ser narkomane i London, Berlin og New York er fordi de har slumområder som turistene ikke ferdes i. Oslo har ikke slum på samme måte (heldigvis!), og jeg må innrømme at jeg blir utrolig sur hver gang Oslo kommune bestemmer seg for å rydde vekk de narkomane før turistsesongen, som egentlig betyr å stappe dem opp hit jeg bor.

Men jeg er selvagt enig i at det ser helt forferdelig ut rundt Oslo S, og er ikke et flott første møte med byen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-12, 00:52   #59
Guava

Guava sin avatar

Standard

Det stemmer ikke at man ikke ser narkomane i Berlin. Jeg synes det satt tiggere og narkomane mange steder der også. Mange på Alexanderplatz og det er fremdeles mange rundt Bahnhof zoo. Begge disse er turiststeder. Det var også narkomane og tiggere i flere parker og på stasjoner. Forskjellen er at Oslo er så liten og har få "slike" steder. Oslo har også en stygg statistikk for narkotika i forhold til byens størrelse og folketall.

Gammel 03-08-12, 01:31   #60
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Jeg skulle ønske at jeg fant den personligheten. Jeg skulle ønske jeg trivdes bedre i Oslo faktisk. Etter mangfoldige besøk i byen har jeg ikke funnet noen sjel eller personlighet. Jeg har hatt noen fine enkeltopplevelser, men jeg mangler godfølelsen.

Jeg tror rett og slett ikke personligheten er i sentrum. Da jeg var nyinnflyttet brukte jeg sentrum endel, fordi jeg ikke visste om så mye annet. Nå unngår jeg det der jeg kan. Får jeg det samme tilbudet et annet sted, gjerne i området hvor vi bor, så bruker jeg heller det. Nei, det er ikke spesielt hyggelig rundt Oslo S, men jeg føler meg mer utrygg i sentrum når utestedene nærmer seg stengetid i helgene. Da er det i all hovedsak "vanlige folk" som frambringer denne følelsen hos meg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:39.