Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barnehagefrokost utenom kjernetiden

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-12, 15:40   #41
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnehagefrokost utenom kjernetiden

Her har ungene med frokost om de skal spise det i barnehagen. Matpengene dekker lunsj, varmmat en dag i uken, frukt og ettermiddagsmat.

Mex er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 16:15   #42
Rune Brown
Aktiv

Rune Brown sin avatar

Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Oslo
Rune Brown er litt kul
Standard

Jeg er helt enig i at dette er et valg man selv tar. Og det er absolutt ikke en mulighet alle barnehager tilbyr.
I barnehagen jeg jobbet i før min nåværende, hadde vi det på samme måte, og både ansatte og foreldre syntes dette var et kjempebra tilbud, med ferskt brød og pålegg hver morgen.

I veldig mange barnehager er det gjerne også sånn at en del barn kommer sent i barnehagen, gjerne så sent at de stadigvekk ikke får vært med på de planlagte aktivitetene (ihvertfall er det sånn i Oslo hvor jeg jobber, da mange foreldre jobber kveld, eller starter på jobb midt på dagen).
Derfor ble denne frokosten også en greie, for å lettere kunne argumentere for, og å få foreldrene til å levere barna tidligere.
Følgelig fikk de barna også vært med på de aktivitetene og mer av det sosiale i bhg.

Dette skle litt ut, men jeg mener at foreldrene i din bhg absolutt bør være glade for at tilbudet er der, og heller prøve å levere tidligere innimellom da, hvis de føler det "urettferdig" at de må betale for det..

Mr. Brown

Rune Brown er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 16:57   #43
smbr
Fullverdig medlem

smbr sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
smbr har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg tenker at matserveringa i barnehagen kommer som en pakke. 300 kroner for frokost og lunsj. Punktum. Benytter man ikke alle måltider, vel - ok, det velger man selv.

For øvrig har vi hatt samme diskusjon i barnehagen selv - et evig tilbakevendende tema.....

En av foreldrene presterte å si at alle barn burde spise frokost hjemme sammen med sine foreldre. Vi som lot barna komme til frokost i barnehagen, ønsket sikkert heldøgnsbarnehage også, slik at ungene kunne være der om natten også, i stedet for hjemme sammen med oss.....

smbr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 17:06   #44
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes 15 er et veldig fint tidspunkt å ha siste måltid på, det er jo noen unger som er i bhg helt til 17 også, og de spiser vel neppe middag før 18. I vår barnehage spør de foreldrene hva de ønsker, og jeg har f.eks bedt om at sønnen min bare spiser én skive, me så mye frukt han vil, til det måltidet. Vi spiser middag klokken 17. Begynner å lure på om barnehagen vår er unormalt behjelpelige med alt mulig.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 17:37   #45
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det høres ut om dere har et veldig ok tilbud i barnehagen, men en veldig grei pris og synes ikke den bør endres.
Det er alltid noen kverulanter, man klarer som kjent aldri å gjøre alle til lags.

Gammel 02-08-12, 19:43   #46
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan man velge å bare ha barnehageplass i kjernetiden? Altså er det noen som betaler for mat de ikke har mulighet til å spise fordi de bare har plass i kjernetiden?
Hvis ikke synes jeg det er helt greit som det er. Jeg skjønner imidlertid hvorfor de krangler, det er noe med å måtte ha med matpakke hver dag samtidig som man betaler for et måltid man ikke bruker. Hadde barnehagen vært helt matpakkefri hadde de kanskje ikke reagert?

Gammel 02-08-12, 21:05   #47
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Jeg skjønner godt at du er lei, og jeg hadde nærmet meg besvimelsen om dette skulle vært et tilbakevendende tema i vår barnehage.

Synes tilbudet høres veldig bra ut, og alle kan benytte seg av det viss de vil.

I vår bhg er det matpakke både til frokost og ettermiddagsmåltid, og det er sjeldent våre gutter spiser frokost. Hadde det vært et slikt tilbud hos oss hadde jeg vært overlykkelig!

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 21:36   #48
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg mener det jeg skrev - flytt kjernetiden til 08:30 og se hvor mange som klager da.

Gammel 02-08-12, 21:54   #49
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det første året eldstemann gikk i barnehage var det matpakke til frokost. Jeg var sjeleglad da dette ble avviklet og at matpakke i barnehagen var en saga blott.

Nå tilbys det frokost før kjernetiden, lunsj midt på dagen og ettermiddagsfrukt/brødskive etter kjernetiden. Det synes jeg er glimrende. Jeg har aldri hørt at noen reagerer på at alle må betale samme matpenger.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 22:01   #50
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det høres helt super ut sånn dere har det. Men min opplevelse er at det alltid er klaging på mat i barnehagen, fordi foreldrene har så utrolig forskjellige meninger om det.

Vi har det motsatt. Barna har med seg frokost (Som desverre inneholder mye rart). Så har vi lunsj enten varm eller kald. Og ettermiddagsmåltid med frukt og Skiver/knekkebrød. Småbarnsavdelingene har kl 14 og Storbarn kl 1430. Som oftes har vi skiver fordi små barn ikke er like glad i knekkebrød, mens storbarnsavdelingene har alltid knekkebrød, og litt brød om det er rester. Sånn vi gjør det er at vi setter påleggskorgen på trallen og et par smørekniver. Så sier barna hva de vil ha og vi smører på. Koster oss ikke noe energi og gjøres mens barna sitter ved bordet. Hender vi på småbarn smører opp litt i sovetiden siden vi har litt tid da.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 22:04   #51
naima
nerdedame

Medlem siden: Feb 2010
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

I gamlebarnehagen var det 250 (eller kanskje 300 på slutten), dette dekte all mat - havregraut (påsmurte skiver på turdagar) til frukost 8-8:30, smørelunsj (eller påsmurt på tur) kl 11, varmmat 1xannavar veke, og knekkebrød/frukt kl 14. Har aldri høyrd klager på at foreldra måtte betale for måltider dei ikkje "brukte", ei heller på at dei som ikkje likte havregraut måtte ha med matpakke.

Ulempa med full kost var at vi ikkje ante kor mykje Ungen faktisk spiste, så at 4 skiver til lunsj+ettermiddagsmat i den nye barnehagen var for lite var litt overraskande (ho spiser altså mykje meir der enn heime). No ser vi òg kor praktisk full kost var - den nye har kun drikke, samt frukt til ettermiddagsmåltidet.

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 22:04   #52
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes dagens løsning høres helt fin ut. At noen velger å ikke spise frokost der er deres valg. Snuppa hadde full barnehageplass hele tiden, i praksis brukte vi ofte bare 3-4 ganske korte dager. Vårt valg. Ikke helt det samme, men dog.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 22:41   #53
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Bare en kommentar til kjernetd. Det er tiden barna bør være i barnehagen for å få med seg aktiviteter og opplegg. Har ikke noe med mat å gjøre. Har man full pass må man selvfølgelig betale matpenger for det. Så er det jo frivillig å benytte tilbudet eller ikke.

Gammel 02-08-12, 23:11   #54
naima
nerdedame

Medlem siden: Feb 2010
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

I ein del av bydelane i Oslo er vel kjernetid gratis for 4-5-åringar, dvs det er definerte tidspunkt der alle har gratis barnehageplass. Dette fungerer vel sånn at ein betaler differansen mellom vanleg pris og det kjernetida er definert å koste viss ein skal ha vanleg fulldagsplass?

Då kan eg til ein viss grad forstå at foreldre reagerer på å måtte betale kostpengar for eit tilbod dei ikkje får lov å bruke. Samtidig burde det også vere forhaldsvis enkelt å differensiere mellom dei som kun har kjernetid og dei som betaler for meir.

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 23:15   #55
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av naima, her.

I ein del av bydelane i Oslo er vel kjernetid gratis for 4-5-åringar, dvs det er definerte tidspunkt der alle har gratis barnehageplass. Dette fungerer vel sånn at ein betaler differansen mellom vanleg pris og det kjernetida er definert å koste viss ein skal ha vanleg fulldagsplass?

Då kan eg til ein viss grad forstå at foreldre reagerer på å måtte betale kostpengar for eit tilbod dei ikkje får lov å bruke. Samtidig burde det også vere forhaldsvis enkelt å differensiere mellom dei som kun har kjernetid og dei som betaler for meir.

Det har jeg aldri hørt om?!

Gammel 02-08-12, 23:18   #56
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er gratis kjernetid i vår barnehage, men jeg vet ikke om noen barn som har deltidsplass. Og som SU-representant mener jeg at jeg har ganske god oversikt. De "høylytte" foreldrene vet jeg med sikkerhet at har full plass.

Gammel 02-08-12, 23:28   #57
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Vi får siste måltid i bhg kl 15. Da får de ulike ting (ikke alt samtidig) som yoghurt med havrekorn eller knekkebrød med litt pålegg. De spiser seg mette nok, men ikke så mette at de ikke orker middag. Det fungerer greit å ha siste måltid såpass sent.

Gammel 03-08-12, 00:43   #58
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Det der er jo bare vissvass. Dere har et supert mattilbud, som enkelte velger å ikke benytte seg av. Jeg kjenner på meg at ledelsen i min barnehage ikke engang hadde latt dette være et tilbakevendende tema, men satt ned foten for diskusjonene. Dette er tilbudet - teik it år liiv it! Jeg er enig med D'Arcy - flytt kjernetiden!

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-12, 01:17   #59
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Har ikke lest svarene.

Det er en heldagsbhg, ikke sant? Mao kan barna komme når som helst. Om foreldrene velger å komme med barnet før eller etter frokost er helt opp til dem selv. De velger selv om - og når - de vil benytte seg av frokosttilbudet.

Gammel 03-08-12, 01:33   #60
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Jeg synes det høres ut om dere har et veldig ok tilbud i barnehagen, men en veldig grei pris og synes ikke den bør endres.
Det er alltid noen kverulanter, man klarer som kjent aldri å gjøre alle til lags.

.
Det er samme ordning her. Aldri hørt noe klaging på det?

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:06.