Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplass
Opprinnelig lagt inn av annemede, her.
Men etter det jeg forstår, så kan man gå inn på en fane og se hvilke vitnemål som er registrert, det hadde i det minste jeg gjort, kontrollfreak som jeg er.
Ja, det mener jeg at man kan, og det bør man gjøre, men det har ikke disse gjort.
Opprinnelig lagt inn av HP, her.
Nå vet ikke jeg hvilke muligheter en har til å selv kontrollere egne digitale vitnemål, men hvis de er mangelfull og søkeren har angitt (eller har grunn til å tro) at alt skal bli levert digitalt så må systemet gi varsel hvis så ikke skjer. Hvis alle skal kontrollere systemet så faller mye av hensikten bort.
Alle skal jo ikke kontrollere hele systemet, men alle bør jo kontrollere sin del av systemet. Jeg gjør da det samme når jeg søker jobb: jeg sjekker at søknaden er mottatt av rette vedkommende. Jeg antar ikke at systemet har full kontroll, selv om søknaden min sendes inn digitalt.
Sitat:
Tidlig søknadsfrist er greit det, kanskje mest fordi en skal velge hva en vil videre, men med et digitalt system som fungerer så vil en kunne behandle søknader og tildele studieplasser raskere – men det blir et byråkratisk spørsmål.
Den tidlige søknadsfristen er ikke for søkernes del, men fordi det er en tidkrevende prosess å tildele studieplasser. Det er ikke bare snakk om å sjekke hvem som har best karakterer og gi disse plass. Antall studieplasser ved de ulike studiene bestemmes for eksempel til en viss grad av antall søkere hvert år. Og det er mange andre faktorer inne i bildet som ikke har noe med de enkelte søkernes karakterer å gjøre.
|