Sv: Gravfølge og trafikk
Jeg har altså kjørt to. Et som gikk i to deler, fra sykehjemmet hvor han døde til kirken, og videre derfra til gravplassen.
Det andre var fra kirken til gravplassen. Og når jeg tenker meg om må jeg jo nødvendigvs ha gjennomført det strekket to ganger, og derved kjørt tre, for vi har jo begravet begge mine besteforeldre på det gravstedet med noen måneders mellomrom, derved har jeg visst kjørt i tre, men husker bare to... Vel, to av dem var jo teoretisk sett identiske, bare at et var om vinteren og et om sommeren. Jeg har ikke huskommelse av det siste i det hele tatt, viser det seg.
Men altså, i tilfeller der man har gravstedet et langt stykke unna kirken, så kjører vi sånn gravfølge etter bårebilen fra kirken til gravstedet.
Med magnetiske kors ja, men etter kirken er det somregel ganske mange flere biler enn "de nærmeste" og derved ikke alltid nok kors. Det gjør det noe vanskeligere for andre å se hvor langt følget er, selv om man fordeler dem bakover, for man kan jo fort se en bil uten (som egentlig er midt i følget, og en bil eller to lenger bak er neste kors) og tro det er "køen bak følget" og derved avslutte gravfølge-oppførselen.