Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Navn og forventninger til uttale

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-12, 22:10   #1
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventinger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg kan ikke den derre apostrof-regelen. Dvs jeg har lært meg at det er Žsom skal brukes, og ikke `, men hvordan Andrè uttales hvis man leser det bokstavelig, aner jeg ikke.

Men hvis du ville kalle sønnen din André, så hadde du vel sjekket riktig skrivemåte først.

E med aksenten `uttales som den første e'en i karriere.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 22:12   #2
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Men hvis du ville kalle sønnen din André, så hadde du vel sjekket riktig skrivemåte først.

E med aksenten `uttales som den første e'en i karriere.

OK. Men det er vel ingen ved sine fulle fem som tror at noen kaller barnet sitt for Andræææ, pga en teit apostrof? Det oppfatter jeg som nokså sosialt uintelligent i så fall. Selv om det sikkert er de teite foreldrene til det stakkars ukyldige barnet som har gjort feil.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 22:14   #3
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OK. Men det er vel ingen ved sine fulle fem som tror at noen kaller barnet sitt for Andræææ, pga en teit apostrof? Det oppfatter jeg som nokså sosialt uintelligent i så fall. Selv om det sikkert er de teite foreldrene til det stakkars ukyldige barnet som har gjort feil.

Nei, det er jeg enig i, så jeg sier André uansett, og undrer meg i det stille over hvorfor de ikke sjekket. Det går en Andrè på trinnet til sønnen min.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 22:17   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig.

Men det er jo pinlig. Stakkars barn.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 22:25   #5
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Joda, men jeg sier konsekvent "feil" innledningsvis. Og når det da forklares at det er é det skal uttales, beklager jeg uskyldig og sier noe om at jeg trodde det uttales slik jeg så pga av aksenten peker nedover.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 22:27   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Joda, men jeg sier konsekvent "feil" innledningsvis. Og når det da forklares at det er é det skal uttales, beklager jeg uskyldig og sier noe om at jeg trodde det uttales slik jeg så pga av aksenten peker nedover.

Det synes jeg er blærete. Men jeg kunne nok hatt lyst til å si det samme.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 22:31   #7
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

I know, men jeg klarer ikke la være.

(...men jeg er litt usikker på hvor mange som heter Andrè i folkeregisteret. Jeg har alltid tenkt at det er en "Jeg skjønner ikke hvor på tastaturet jeg kan finne oppoverstreken"-feil.)

Gammel 09-08-12, 22:35   #8
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hehe, jeg synes også det er litt blærete og typisk en ting jeg ikke gidder å gjøre fordi det ikke gir meg noen glede og jeg regner med at de jeg sier det til blir litt leie seg.

Gammel 09-08-12, 22:27   #9
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Og hva er poenget med det? At de skal sende endring til Folkeregisteret for å få navnet helt riktig? Sier du dette til voksne Andrè-er også, sånn at de ikke skal gjenta feilen i neste generasjon?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 22:34   #10
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Det er litt blærete.

Gammel 09-08-12, 22:36   #11
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mrs. Longbottom, her.

Det er litt blærete.

Gammel 09-08-12, 23:55   #12
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå blei eg nysgjerrig, Nyx.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:47.