Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Navn og forventninger til uttale

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-12, 11:20   #161
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Ruslebiffen, her.

Jeg er ikke helt stødig på begrep innen uttale, innser jeg nå.

Vi er flere, ingeniørbiffen/biffingeniøren.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 11:23   #162
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Vi er flere, ingeniørbiffen/biffingeniøren.

Gammel 10-08-12, 11:26   #163
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Antyder dere at ingeniører ikke kan noe om uttale? :snurt sivilingeniør:

Gammel 10-08-12, 11:27   #164
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Antyder dere at ingeniører ikke kan noe om uttale? :snurt sivilingeniør:

Det er selvsagt bare vanlig ingeniører som ikke kan slikt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 11:30   #165
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Ok da, jeg er en sivilingeniør som har litt for lavt kunnskapsnivå om uttale.

Gammel 10-08-12, 11:30   #166
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er selvsagt bare vanlig ingeniører som ikke kan slikt.

Ah, såklart.

Gammel 10-08-12, 11:33   #167
Sonar
Bør lage seg en tittel selv

Sonar sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har valgt et guttenavn som ber om å bli feilskrevet. Uttalen er grei, men siden vi har utelatt en bokstav i hva som er vanlig i Norge, så blir det ofte feilskrevet.
Vi korrigerer når det er nødvendig. Eks når lærer skriver feil eller skriv fra idrettslaget. Det er jo pga de gjerne skal skrive navnet hans flere ganger.

Jeg er en som gjerne uttaler navn feil, så jeg setter pris på en tilbakemelding.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 11:35   #168
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Vi har ellers valgt et navn til Poden som ingen synes det er vanskelig å uttale, men som det viste seg at de fleste vi møter uttaler annerledes enn det vi gjør selv. Det er ikke så farlig, og jeg retter ikke på folk (det kan jo Poden eventuelt gjøre selv, hvis han vil), men det var uventet.

Gammel 10-08-12, 11:37   #169
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt snodig at du sier det, Skilpadda, for navnet til Poden din er et av de navnene jeg alltid har slitt med, nettopp fordi jeg aldri har ant hvordan jeg skulle uttale det. Jeg tror faktisk ikke jeg er helt enig med meg selv ennå om hvordan jeg uttaler det. Og ikke for mitt bare liv om jeg husker hvordan du uttaler det.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 11:39   #170
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Navn og forventinger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Ikke fortell meg at Shara uttales Sara?

Jeg har sett navnet Shara kun på trykk.

Jo. Og så tenkte jeg at det sikkert var jeg som hørte feil, men etter at jeg snakket med foreldre som også sier sara må det jo stemme.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 11:42   #171
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

For ved flere anledninger ble han kalt Lusa. Altså, når i all verden begynte man å uttale c før s som a?

Eller mener du " c som s før a?"

Jeg er ganske sikker på at ingen uttaler c som a i hvertfall.

Gammel 10-08-12, 11:43   #172
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Vi har ellers valgt et navn til Poden som ingen synes det er vanskelig å uttale, men som det viste seg at de fleste vi møter uttaler annerledes enn det vi gjør selv. Det er ikke så farlig, og jeg retter ikke på folk (det kan jo Poden eventuelt gjøre selv, hvis han vil), men det var uventet.

Nei, det er ikke vanskelig å uttale - eller å skrive, men kan gjerne uttales på flere måter. Jeg er heller ikke sikker på hvordan dere uttaler det. Selv tror jeg at jeg ville lagt trykket på siste del av navnet.

Jeg har et navn som uttales ulikt i sør og nord. Og jeg er ikke begeistret for måten det uttales på nordpå, det er ikke mitt navn.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 11:43   #173
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Ja, å uttale c som a virker veldig spesielt på meg.

Divine: Jeg uttaler August (som altså er navnet til Poden) med samme tonem som Morten, men kunne sikkert også brukt samme tonem som Martin. Men veldig mange på Østlandet uttaler det med trykk på andre stavelse, som André. Og det er jo ikke feil, men det er ikke sånn jeg sier det.

Gammel 10-08-12, 11:46   #174
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sier måneden August må samme måte som du uttaler navnet ser jeg Skilpadda, mens jeg uttaler navnet August som André. Tror jeg.

Gammel 10-08-12, 11:47   #175
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Sier måneden August må samme måte som du uttaler navnet ser jeg Skilpadda, mens jeg uttaler navnet August som André. Tror jeg.

Jeg gjør omvendt. Jeg uttaler måneden med trykk på andre stavelse.

Gammel 10-08-12, 11:47   #176
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Faren min skjønner rett og slett ikke hva jeg mener når jeg gjør oppmerksom på at han sier mitt (og min storebrors) navn med feil tonem.

Burde det ikke være nettopp han som har gitt deg navnet som har rett i hvordan det skal uttales?

Gammel 10-08-12, 11:50   #177
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg er ganske sikker på at ingen uttaler c som a i hvertfall.

Øh. Det kan du ha rett i. :ble skrevet pre-kaffe:

Gammel 10-08-12, 11:52   #178
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Burde det ikke være nettopp han som har gitt deg navnet som har rett i hvordan det skal uttales?

Nåneidu, når det kom til navnevalg tror jeg han spilte en mer rådgivende enn besluttende rolle. Jeg er oppkalt etter min mors favorittroman, faktisk.

Gammel 10-08-12, 11:54   #179
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Divine: Jeg uttaler August (som altså er navnet til Poden) med samme tonem som Morten, men kunne sikkert også brukt samme tonem som Martin. Men veldig mange på Østlandet uttaler det med trykk på andre stavelse, som André. Og det er jo ikke feil, men det er ikke sånn jeg sier det.

Jeg uttaler det på samme måte som deg. Med trykk på andre stavelse er i alle fall helt feil for meg.

Min yngste skulle hete Leah hadde han vært jente. I ettertid er jeg glad for at det ikke ble en Leah, fordi jeg hører at mange uttaler det med tonem 2 (blant annet ei jente i nabolaget) og jeg blir helt sånn: For meg er det helt, helt feil.

Gammel 10-08-12, 12:07   #180
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Storebror har et navn som uttales forskjellig på Vestlandet og Østlandet. Det er ikke noe problem, han skjønner utmerket godt begge variantene.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:28.