Sv: Treningseffekt gåturer vs joggeturer
Du forbrenner like mye av å gå 10 km som å jogge eller løpe dem, det tar bare litt lengre tid.
Den andre effekten du er ute etter er jo kondisjon, og jeg tror man kan få kondisjonen opp til et "sunt" nivå ved skikkelig raske gåturer, særlig om du går i terreng og i bakker, og gjerne med staver. (Mitt problem er at jeg ikke klarer å holde oppe tempoet når jeg går tur. Plutselig går jeg og daffer... ).
Poenget er at du skal få opp pulsen. Husk at hjertet er en muskel. Du skal gjøre det sterkere, slik at det klarer å pumpe ut mer blod per slag (da senker du hvilkepulsen din). Det gjør du ved å presse det. Du får mer uttelling per time trent om du får det opp mot terskelpuls, som er en ca. 10 slag under makspuls, men så lenge du kommer deg opp over vanlig "gå-rolig"-puls, så HAR du effekt. Ingrid Kristiansen kjørte nesten all sin trening på lav intensitet, sone 1. Da må man trene mer, men man får effekt av det (det er jo hun et bevis på).
Hvis du har glede av å "nerde" litt, så kan du lese mer om pulssoner, for eksempel her: http://www.olympiatoppen.no/fagomraa...a/page594.html og kanskje kjøpe deg et pulsbelte. Men bare hvis du syns det er gøy.
For det høres ellers ut som om du vil ha fortsatt godt utbytte av turene dine, slik du gjør det nå.
Hvis du skulle kjenne et sug etter å jogge, ta innimellom på turene dine og jogg med museskritt opp en og annen kneik. Det er dødsslitsomt, og blir som en intervalltrening. Det er en ekstremt tidseffektiv treningsform, og noe man merker god og rask kondisjonseffekt av. Men la det være lystbetont.
Nå gjør du noe du liker og som åpenbart funker for deg. If it ain't broken, don't fix it. 
Vær forsiktig med å løpe i nedoverbakker. Det tar på knærne.