Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Navn og forventninger til uttale

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-12, 12:11   #361
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

På min dialekt sier vi "Ber-itt" men en tilflytter hjemme som heter det samme sier navnet sitt "Bee-rit", og den forskjellen klarer jeg faktisk å få med meg, å huske å si.
Interessant det med Kristin. De fleste som heter det sier jeg rett ut Krisin slik som nevnt, Kristin Halvorsen. Men ei venninne har to navn hvor Kristin er navn nummer to, hun/foreldrene og dermed jeg sier det slik: "Kris-tiiiin".

Kjente det var litt vikig for meg når vi valgte navn til småtrolla at de skulle ha navn som jeg og mannen uttalte likt, og det gjør vi; "Sjokket" var stort da det dag tre på barsel kom inn en pleier fra sunnmøre som hadde ett helt annet trykk og tonefall på det ene navnet, vi som trodde vi hadde helgardert oss.

Gammel 13-08-12, 12:12   #362
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg lurer på om Hyacint snakker om Kristin med distinkt i i stedet for den mer sammentrukne Kristn, som mange østlendinger ville sagt?

Den kjøper jeg. Østlendinger er ramme til å redusere vokaler i trykksvake stavelser, men de har nok dessverre nokså liten kontroll på det. Men både i-en, den typiske slappe e-en og den stavelsesbærende n-en man i ekstreme tilfeller kan få, er korte, så det handler om vokalkvalitet, ikke -kvantitet (hvor du har tunga i munnen, ikke hvor lang lyden er).

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 12:13   #363
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier Kristin. Jeg uttaler den siste i-en, men det er jo vanskelig å legge særlig trykk på den når jeg allerede har trykket på den første i-en. Jeg kjenner forøvrig en som heter Kristinn, og jeg uttaler det likt som Kristin Halvorsen, altså.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 12:15   #364
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det går da ikke an å uttale navnet ditt med trykket på andre stavelse?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Tonem, Adrienne.

Neida neida, sier Adrienne trykk, så mener hun såklart det! Så fra nå av skal jeg konsekvent uttale navnet hennes med trykk på andre stavelse. Jeg begynner å øve med det samme, jeg.

Dere er så greie med en stakkars språkhemmet sivilingeniør!

Jeg mente tonem, selvsagt. Det går an å uttale navnet mitt med to ulike tonem, og jeg foretrekker den østlandske.

Fornøyd nå?

Gammel 13-08-12, 12:16   #365
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Wow. Seriøst. Dette visste jeg ikke. Og jeg må snakke masse feil, da. Jeg har ikke trykk på siste stavelse. Men jeg har heller ikke kort i som i "inn", men lang i som i Karin (som i Karin med trykk på Ka).

Det er morsomt at du bruker Karin som eksempel. Jeg sier nemlig Kaaarin om det navnet, men jeg har skjønt at det er vanligere å bruke Kariiiin på vestlandet (som i farin).

Gammel 13-08-12, 12:20   #366
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den kjøper jeg. Østlendinger er ramme til å redusere vokaler i trykksvake stavelser, men de har nok dessverre nokså liten kontroll på det. Men både i-en, den typiske slappe e-en og den stavelsesbærende n-en man i ekstreme tilfeller kan få, er korte, så det handler om vokalkvalitet, ikke -kvantitet (hvor du har tunga i munnen, ikke hvor lang lyden er).

Ok, så det handler om vokalkvalitet. Ikke lengde på vokal? Da har jeg brukt feil begreper.

Uansett: Er dette dialektavhengig? Jeg har liksom tenkt at folk for pokker må kunne si den siste i-en også. De fleste gjør det. Mange gjør det helt tydelig, men med kort i som i, ja, Holiday Inn.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 12:20   #367
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Lurer veldig på hvordan Hyacinth vil ha navnet sitt uttalt.

Gammel 13-08-12, 12:21   #368
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror du må legge inn noen lydfiler med hvordan henholdsvis du og mannen din uttaler navnet ditt, Hyacinth.

Gammel 13-08-12, 12:21   #369
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det er morsomt at du bruker Karin som eksempel. Jeg sier nemlig Kaaarin om det navnet, men jeg har skjønt at det er vanligere å bruke Kariiiin på vestlandet (som i farin).

Jeg antar alltid først at Karin har trykk først i ordet, men sier de det med trykk sist, så endrer jeg. :raus:

Gammel 13-08-12, 12:21   #370
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg sier det selv (og også mine foreldre og de fleste, men ikke alle, andre), sier vi det med tydelig og lang i i siste stavelse. Min mann og noen av mine venninner sier det med så kort i at det nesten blir en slags e, i verste fall. Noen sier det tydelig med så kort i som man får i for eksempel "inn". Som i Holiday Inn. (Det var det første jeg kom på.)

Jo, men det er nok ikke tilfelle at lyden de kommer opp med er noe kortere enn din i. Greia er nok heller at de ikke produserer en like trang vokal som du gjør, dvs. de har tunga lengre ned, og dermed ender de opp med en e-aktig lyd.

Du snakker selvfølgelig ikke feil, det er det ingen morsmålsbrukere uten spesifikke språkforstyrrelser som gjør!

Gammel 13-08-12, 12:22   #371
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg tror du må legge inn noen lydfiler med hvordan henholdsvis du og mannen din uttaler navnet ditt, Hyacinth.

Hadde jeg hatt teknisk innsikt, så skulle du fått det.

Men jeg håpet at jeg greide å forklare det godt nok til at Toffen forstod og kunne hjelpe meg...

Gammel 13-08-12, 12:23   #372
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Er du helt sikker på at det ikke er tonem du mener, Hyacinth?

Gammel 13-08-12, 12:23   #373
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Snedig med Kristin er jo at om man uttaler det i kombinasjon med enkelte andre navn, så endrer man også trykk:

KRIStin
Anne KRIStin
Ann KrisTIN

Gammel 13-08-12, 12:25   #374
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Standard

Jeg kjenner en Ann KRIStin. Men jeg må alltid ta litt sats før jeg sier navnet hennes, ellers blir det gjerne Ann KrisTIN.

Gammel 13-08-12, 12:26   #375
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jo, men det er nok ikke tilfelle at lyden de kommer opp med er noe kortere enn din i. Greia er nok heller at de ikke produserer en like trang vokal som du gjør, dvs. de har tunga lengre ned, og dermed ender de opp med en e-aktig lyd.

Du snakker selvfølgelig ikke feil, det er det ingen morsmålsbrukere uten spesifikke språkforstyrrelser som gjør!

Mannen min snakker mye feil. Hehe.

Jeg kjøper forklaringen din, men vet om folk som sier siste i høyt oppe i munnen, men med tydelig "inn"-uttale. Som når du overtydelig ville sagt: "Gå inn!"

Jeg synes forsåvidt det er ok at de lager lyden nede i munnen. Jeg sliter riktignok litt med Kristn, jeg må innrømme det.

Gammel 13-08-12, 12:30   #376
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Er du helt sikker på at det ikke er tonem du mener, Hyacinth?

Ja. 100%.

Jeg har lingvistikk i utdanningen min, altså. Selv om det kanskje ikke virker sånn.

Forstår folk virkelig ikke hva jeg mener? Må jeg kontakte Finn Erik Vinje? :skingrestemme:

Gammel 13-08-12, 12:33   #377
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja. 100%.

Jeg har lingvistikk i utdanningen min, altså. Selv om det kanskje ikke virker sånn.

Forstår folk virkelig ikke hva jeg mener? Må jeg kontakte Finn Erik Vinje? :skingrestemme:

Lydfiler til FP-folket!

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 12:34   #378
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Gammel 13-08-12, 12:35   #379
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja. 100%.

Mener du at noen uttaler slutten av navnet ditt som man ville sagt Linn?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 12:50   #380
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg trur eg forstår kva Hyasinth meiner, for eg har ei søster med eit anna namn som slutter på -stin.

Slik eg skjønner det, vil Hyasinth ha namnet sitt uttalt Kri'sti:n, ikkje Kri'st'n, slik mange austlendingar gjer det. Stemmer det, Hyasinth?

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:54.