Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: Hull i ørene hos barn - igjen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-12, 11:14   #21
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinnoff: Hull i ørene hos barn - igjen

Jeg tror vel de fleste foreldre ikke reflekterer så mye over det, og så er det dette med at "alle" andre har hull, og man følger bare strømmen.

Mine to eldste er 10 og 12 og har ikke hull enda. De er bortimot de eneste på trinnet som ikke har hull. Jeg tror jeg har sagt at de skal få hull når de er 16 år (jeg ble litt usikker nå, men jeg tror ikke det var 14 jeg sa). Og argumentet mitt er rett og slett at seriøse piercingstudio har 16 års grense, samt dette med allergi etc. De godtar dette, selv om de av og til nevner at de har lyst på og at det er lenge å vente. Det at de aller fleste andre har hull ser ikke ut til å plage dem nevneverdig, selv om de nevner det innimellom. Eldste sa nettopp: "Vi er to på trinnet som ikke har hull, jeg vil men får ikke, hun andre får men vil ikke."

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:19   #22
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Vi ga etter for kampen i vår, da var hun akkurat 4 år. Hun hadde bestemt seg og SKULLE ha hull i ørene en lørdag vi var i byen. Jeg tok fram historien om at jeg hadde bare tatt ett hull som 4-åring og så løp det jeg kunne ut av salongen og ut på gata, men hun lovte at hun skulle ta begge to. Som sagt så gjort, hun satt og beit tenna sammen, helt på gråten, men akkurat dette skulle hun.
Så ja, vi svelget en kamel - men heldigvis har det gått helt fint og hun har tålt dem.
Jeg så i barnehagen i dag at flere av jentene har tatt hull nå, og jeg tror snuppa her var den første, så det er mulig vi har satt i gang noe.

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:20   #23
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg regner med det er fordi hull i ørene er noe "alle" har og at det virker ufarlig å ta. F.eks kan man jo stikke innom hvilken som helst frisørsalong og få hull. Og dersom det gikk greit med en selv så regner man vel med at det går bra med barnet og?

Jeg var 7 eller 8 år og fikk nikkelallergi. Det kan være at dersom de første hullene ble tatt i dag, hvor man kan velge gull- og titanøredobber, så hadde jeg ikke utviklet allergien. Men dette vet jeg jo ikke, så derfor er jeg ekstra skeptisk når det gjelder eventuelle hull på mine barn.

I utgangspunktet har jeg satt eventuelle hull til aldersgrense på piercingstudio. Min mor var forøvrig 50 år så det er aldri for sent.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:21   #24
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser veldig sjeldent småjenter med hull i ørene. Jeg tror som ElinM at mange følger strømmen. Der hvor mange har hull i ørene blir dette noe man "må" ha.

Da jeg var i Brasil fikk jeg vite at det å sette hull i ørene på jenter var noe de gjorde allerede på fødeklinikken. "De må jo se ut som jenter."
Jeg ble ganske paff og syntes synd på de bittesmå babyene på klinikken med små øredobber.

Jeg vet ikke når jeg mener unger er i stand til å valget om dette selv, men jeg mener at dette er noe barna må skjønne konsekvensen av selv før de gjør.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:22   #25
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Musemus, her.

Vi ga etter for kampen i vår, da var hun akkurat 4 år. Hun hadde bestemt seg og SKULLE ha hull i ørene en lørdag vi var i byen.

Ja, når hun hadde bestemt seg hadde dere jo ikke noe valg ...

Sorry, jeg kunne ikke la være. Man lar da ikke 4-åringen bestemme slikt.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:23   #26
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Jeg synes ar barna bør være så store at de selv klarer å stelle dette, og at de skjønner litt om hva det innebærer å ha hull i ørene.

Ja og tiddelibom!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:24   #27
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi ga etter for kampen i vår, da var hun akkurat 4 år. Hun hadde bestemt seg og SKULLE ha hull i ørene en lørdag vi var i byen. Jeg tok fram historien om at jeg hadde bare tatt ett hull som 4-åring og så løp det jeg kunne ut av salongen og ut på gata, men hun lovte at hun skulle ta begge to. Som sagt så gjort, hun satt og beit tenna sammen, helt på gråten, men akkurat dette skulle hun.
Så ja, vi svelget en kamel - men heldigvis har det gått helt fint og hun har tålt dem.
Jeg så i barnehagen i dag at flere av jentene har tatt hull nå, og jeg tror snuppa her var den første, så det er mulig vi har satt i gang noe.

Får håpe det var du som bestemte, og ikke hun.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:24   #28
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Eldstemor var ganske liten da hun fikk. Jeg tenkte ikke tanken en gang da, om at det skulle være noe rart med det. Etter å ha lest her inne så har jeg endret syn noe. Minstemor får ikke like tidlig. Men om folk flest er som jeg var da eldstemor fikk, så tenker man ikke så veldig mye rundt det, og bare gjør det når det passer seg, uten noe om og men.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:26   #29
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Hun hadde bestemt seg og SKULLE ha hull i ørene en lørdag vi var i byen.

Meg og min datters "kamper" består hovedsakelig av om hun skal ha rosa kjole eller dongribukse. Det er omtrent så viktige ting hun får lov til å slåss med meg om til hun blir, tja, myndig?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:27   #30
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Ja, når hun hadde bestemt seg hadde dere jo ikke noe valg ...

Sorry, jeg kunne ikke la være. Man lar da ikke 4-åringen bestemme slikt.

Jeg tenkte det samme som ElinM her. Det er såklart unødvendig av meg å kritisere andres valg, men akkurat dette med at foreldre gjør ting de egentlig ikke vil fordi ungen har bestemt seg forundrer meg veldig. Det gjelder også i bilsikringsdiskusjoner. Hvorfor skal en treåring bli snudd fordi ungen ikke vil sitte bakovervendt? Jeg synes det er feigt av foreldre å gi etter for slikt. Én ting er å gi opp kampen om leverpostei en dag, og innvilge nugatti på brødet. Men i store beslutninger som hull i ører, sikkerhet m.m. så synes jeg det er uansvarlig.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:31   #31
teamor
Superduperaktiv

teamor sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Min datter fikk nå som 6 1/2 åring. Kompromiss mellom jeg og far (jeg ville vente lengre). Det som er snålt, er at hun er den siste som fikk i sin klasse, men da vi kom til salongen og skulle ta hull så fikk vi vite at det er 6-årsgrense. De hadde det som absolutte nedre grense. virker fornuftig for meg, men hvor kommer alle de andre hullene fra da? Jada, jeg skjønner jo at det sikkert er andre salonger som skyter hull på mindre barn. Det må det jo være..

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:33   #32
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Tulla fikk hull i ørene til 10-årsbursdagen sin før sommerferien. I løpet av sommerferien har de grodd igjen. Hun glemte å ta i øredobbene hos faren sin syntes det var ekkelt å innrømme og si det, så da grodde de rett og slett igjen.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:34   #33
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Å ta hull i en barne-/babykropp for at det i manges øyne ser pent ut er helt hinsides for min del. Og at det i tillegg trigger en del allergier gjør at det er helt uaktuelt i min verden.

Gammel 14-08-12, 11:38   #34
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Dette synes jeg var veldig merkelig lesning. Mener du alvorlig at du lot 4-åringen bestemme dette selv?

Gammel 14-08-12, 11:38   #35
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Selvfølgelig, hun bestemmer alt her i huset.

Gammel 14-08-12, 11:39   #36
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Dette synes jeg var veldig merkelig lesning. Mener du alvorlig at du lot 4-åringen bestemme dette selv?

Hvordan kan man la en 4-åring bestemme selv? Hun hadde ikke kunne gått inn selv og gjort det, selvfølgelig bestemte vi at hun fikk lov.

Gammel 14-08-12, 11:39   #37
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Snuppa blir 10 år og har ikke hull i ørene. Og de fleste i klassen har det, og har hatt det lenge. Jeg er delt på det - hun får ikke pga allergi samt at jeg faktisk ikke synes det er pent på barn. Som mange andre her, så reagerte jeg også på hull i ørene og snuppa har atopisk eksem og tåler ikke mye på huden sin. Aner egentlig om det har noen sammenheng, men jeg bruker det ihvertfall som argument Nå er hun som sagt snart 10 år, og jeg synes ikke det er så ille med øredobber på 10 åringer, men synes fint at hun kan vente lenger. Som mange andre her så sier jeg også at hun bør vente til hun kan stelle alt selv og ta et ordentlig valg på om hun vil eller ikke.

Grunnen til at det er så mange som har det er vel at foreldre ikke motstår presset, og kanskje ikke tenker på følger. Det forundrer meg egentlig ikke for jeg synes generelt at barn ofte får bestemme mye som ikke de har noe med å bestemme - f.eks. bilsikring og når slutte med beltestol. "Alle andre får lov" er noe som ikke funker her i huset ihvertfall, og i flere tilfeller får motsatt virkning

Gammel 14-08-12, 11:42   #38
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Lille Ville har to venninner som har fått hull i ørene (fireåringer). Hun har spurt et par ganger, men det ser ikke ut til å være noen stor sak ennå. Jeg tenker det i hvert fall er greit å vente til vi er forbi sandkassealderen (og gjerne mye lenger), men akkurat når jeg kommer til å la henne få, aner jeg ikke. Selv ventet jeg til konfirmasjonen (etter eget ønske), søsteren min fikk da hun var syv.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:47   #39
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har skolestarter på 5,5 år. Og hull i ørene er et teama. Jeg har ikke telt, men ser at mange av jentene i 2006 kullet har hull i ørene. Min ønsker det veldig.

Selv fikk jeg hull i ørene da jeg var 7 år. Min beste venninne fikk det på sin 7 års dag. Pappa tok meg til frisøren like etter, på min bursdag og uten at mamma visste det. For meg har hullene vært helt uproblematisk. Jeg reagerer på juggel, bruker det heller ikke, men gull går fint.

Jeg er i tenkeboksen ang min datter, lurer på om hun skal få hull i ørene samtidig med sine to beste venner.

Gammel 14-08-12, 11:54   #40
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Knøtteliten vet neppe hva hull i ørene er, og Knotten er ikke jålete, så jeg regner med å fortsatt slippe unna i evigheter.
Det er for øvrig ofte at en av ungene har bestemt seg for et eller annet, men de får ikke viljen sin selv om de ligger langflat på butikkgulvet og hyler om jeg har bestemt noe annet.

Knøtteliten kan få hull i ørene når hun blir konfirmert, eller noe. Blir hun vran før den tid, skal jeg - for å være grei - gå et par timer med juggeløredobber selv sånn at hun kan se hvorfor jeg synes det er greit å vente.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:43.