Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Au pair og arbeids(u)vilje

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-12, 22:25   #1
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Au pair og arbeids(u)vilje

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg synes ikke "ellers ville de blitt slaver i et annet land" er noe godt argument for å behandle folk som slaver i eget land. For ja, jeg synes de usle tusenlappene en au-pair får i måneden er slavelønn, virkelig.

Jeg foreslår at du tar deg en prat med et par Filippinske au pairer. Hør saken fra deres perspektiv.

I araberstatene får de ikke bare slavelønn, men blir også behandlet respektløst og visstnok er det ikke uvanlig at de blir slått. Det kan ikke sammenlignes.

Gammel 15-08-12, 22:26   #2
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg foreslår at du tar deg en prat med et par Filippinske au pairer. Hør saken fra deres perspektiv.

I araberstatene får de ikke bare slavelønn, men blir også behandlet respektløst og visstnok er det ikke uvanlig at de blir slått. Det kan ikke sammenlignes.

Beklager, det synes jeg ikke er noe argument for å opprettholde et skinnsystem.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 22:39   #3
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må innrømme at det føles mye mer ...moralsk greit? at min tidligere au pair som fikk, tja hva var det da, 40-45 kroner timen (5000-og-noe pr mnd for 30 timer i uka)+kost+losji+norskkurs+forsikringer+reise hit og garanti for hjemreise + endel klær og sko +alt av sjampo/balsam/slikt+datamaskin+fri tilgang på printer og nett+mobil + månedskort + eget rom som au pair+romslige lommepenger for barnevakt+romslige jule+bursdagsgaver+feriepenger+stor fleksibelhet med ferieplanlegging, og som sammenlignet med andre au pairer det godt stelt og jeg _vet_ med hånda på hjertet at hun ikke var underbetalt ift ordningen eller andre i tilsvarende situasjon, heller omvendt.

Vel, jeg kjenner at det føles bedre for _meg_ som arbeidsgiver (/arbeidsleder, siden hun dels er ansatt eksternt) at hun nå har 178 kr. timen som assistent fra ekstern arbeidsgiver, og får ca. 150/timen for vasking og barnepass (hvitt, omsider fått ordnet det) inklusive gratis losji, av meg. Arbeidsmengden er mye mindre, lønna større... Det _kjennes_ bedre.
Jeg kan gjerne forfekte au-pair ordningen sånn rent praktisk men noe er det jo som gjør at det kjennes bedre at hun lønnes så mye bedre per time for eksakt samme jobben også da... (dvs nå får hun ikke månedskort og klær og mat. men dog).
Så på en måte synes jeg au pair-ordningen er bra. Men på en annen måte er det noe i meg som jeg ikke helt klarer å sette fingeren på som gjør at jeg tenker nja... utnytting? Sosial dumping?. _selv_ om løsningen oppfattes som vinn-vinn av alle. Og selv om jeg ser hva vår tidligere au pair har klart å skape av pengene hun har tjent her, for det er ikke småtteri.
Men det er jo "vinnere-vinnere" den løsningen vi nå har da, gudskjelov.

Og min tidligere au pair kom fra jobb i Dubai, og vi har snakket masse om det. Jeg ser hun fikk stort økonomisk og sosialt utbytte av å komme til Norge og en au pair-stilling her. Og jeg ser hun har enormt utbytte av det jeg kan tilby henne nå, men det hadde hun ikke hatt tilgang på hadde hun ikke vært au pair først.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 22:30   #4
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I araberstatene får de ikke bare slavelønn, men blir også behandlet respektløst og visstnok er det ikke uvanlig at de blir slått. Det kan ikke
sammenlignes.

Jeg har kjent flere filippinske aupairer. Jeg er likevel veldig enig med Candy her.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 22:37   #5
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg har kjent flere filippinske aupairer. Jeg er likevel veldig enig med Candy her.

Har du snakket med dem om saken?

Gammel 15-08-12, 22:39   #6
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

En kan ikke dra inn hvordan det er i andre land, når det er her og nå det snakkes om.
Hva har egentlig en au pair i timelønn?

Gammel 15-08-12, 22:41   #7
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

En kan ikke dra inn hvordan det er i andre land, når det er her og nå det snakkes om.
Hva har egentlig en au pair i timelønn?

En au pair har 4000 (var det hvertfall for to år siden, mulig det er 4500 nå) eller mer per måned for 25-30 timers arbeid per uke (hvorav 48 timer i strekk og en ettermiddag, skal være fritid, i utgangspunktet - tror jeg det var) og fri kost og losji (107,- per dag), og det hele minus skatt. Enkelte arbeidsgivere regner da skatten som fratrekk i de 4000, enkelte er greie og betaler den utenom. (altså skatten av de 4000-og hva det nå er pluss skatten av fri kost og losji)

I tillegg skal det betales norskkurs for inntil... 6000? elns ila 2 år, og en tilleggsforsikring som koster ca. 2-3000 elns for hjemreise/-transport i tilfelle alvorlig sykdom eller dødsfall.

Alt dette over er krav fra UDI.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 22:46   #8
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Jeg var visst ikke informert om den regelen.

Gammel 15-08-12, 22:49   #9
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg samler argumenter til neste diskusjon om fagforeninger og streik.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 23:02   #10
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Da er du det nå.

Gammel 15-08-12, 22:40   #11
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Det blir jo som å si at barnearbeid er greit, fordi de hadde sultet om de ikke jobbet.

Gammel 15-08-12, 23:07   #12
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Det blir jo som å si at barnearbeid er greit, fordi de hadde sultet om de ikke jobbet.

Vel, du skal egentlig ikke spøke med det, for det er faktisk hjelpeorganisasjoner som argumenterer for at man heller bør jobbe for at barna som arbeider får bedre vilkår (lønn, type arbeid, antall timer man jobber, snarere enn at man fratar dem jobben. Fordi alternativet til at de ikke jobber ikke er at de går på skole og leker med venner. Det er ikke bare å mene at noe er feil, bare fordi det blir feil for oss. Og det er ikke så fryktelig lenge siden barn jobber i Norge også. Barnearbeid er ikke bare sort-hvitt.

Gammel 15-08-12, 23:10   #13
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Vel, du skal egentlig ikke spøke med det, for det er faktisk hjelpeorganisasjoner som argumenterer for at man heller bør jobbe for at barna som arbeider får bedre vilkår

Jeg vet det (og en hende gang kan man være enig med dem). Det gjør ikke barnearbeid til en bra greie. Akkurat som det ikke er en bra greie om au pairer utnyttes i Norge, bare fordi de evt utnyttes mer et annet sted.

Gammel 15-08-12, 23:22   #14
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Jeg vet det (og en hende gang kan man være enig med dem). Det gjør ikke barnearbeid til en bra greie. Akkurat som det ikke er en bra greie om au pairer utnyttes i Norge, bare fordi de evt utnyttes mer et annet sted.

Men det gjør det ikke nødvendigvis til en dårlig greie heller. Nå blir det som å sammenlikne epler og bananer å dra inn barnearbeid i au pair-diskusjonen, men mht barnearbeid så bør man etter min mening ikke forvente at land som praktiserer det skal hoppe over alle de mellomstegene i utviklingen som iland har gått gjennom. Og at man derfor bør begynne med å bedre arbeidsforholdene for barna, og deretter jobbe for at det blir alternativer for dem.

Og jeg synes selvfølgelig ikke at au pairer skal utnyttes i Norge. Og det gjør de om de jobber ut over de timene de har lov, uten ekstra betaling. Men jeg synes da altså ikke at au pair ordningen i seg selv er utnyttelse av mennesker. Og tenker at den bør kunne ivaretas og eventuelt styrkes med bedre kontroll og muligheten til å jobbe (hvitt) ut over de 25 timene man har lov å jobbe for vertsfamilien.

Emneord
arbeid, au pair, hjelp, problemer

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:07.