Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-12, 21:45   #161
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Mens vi har brukt størrelse 50 i henholdsvis to måneder og seks uker på våre to. Aldri godt å vite!

I hvert fall går det an å brette opp 56 her og der om det er for stort, men er det for lite, så er det for lite.
Jeg har i hvert svangerskap tenkt at str. 50 fikk mannen kjøpe mens jeg lå på barsel, hvis vi plutselig fikk et lite barn. Men det har med størrelsen på babyene i slekta mi å gjøre og det slo jo til.

Gammel 17-08-12, 21:46   #162
naima
nerdedame

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Eg har brukt 50 i starten på begge, men fordi vi hadde det - ikkje fordi dei trong det. Begge var rundt 50 cm og 4.1-4.2 kg. Kjøp eit par sett i 50 viss du trur de vil verdsette at den har passe store klede dei første par dagane, la vere dersom lengre brukstid er viktigare. Butikkane er opne, far kan stikke ut og handle viss det trengs. (Ho eg delte rom med nokre timar på barsel måtte kjøpe nye klede fordi dei dei hadde med var for små.) (Ikkje at du nødvendigvis treng kleda på barsel, men eg synes sjukehustøy er kjipe greier.)

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 21:46   #163
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg tenker jo at det var så mykje i den posen vi kjøpte, at det kanskje kan halde? 6 cm for stort er vel ikkje så mykje, eller er det dumt med for store klede. Eg var 51 cm. då eg blei født. Og sist UL låg han litt under gjennomsnittstreken. Det er kanskje greit å kjøpe littegrann og supplere, viss han er veldig liten.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 21:49   #164
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Som Daisy skriver så er butikkene åpne etter fødsel og man kan handle etter behov. Junior la på seg veldig mye de første ukene etter fødsel . Altså type 300-500 gram i uka. I en god stund før det roet seg. Varierer veldig hvor lenge de "bor" i de forskjellige str. Størrelse 62 og 68 er typiske str for folk som kjøper gaver. Iallefall var det sånn hos oss så der kjøpte vi selv nesten ingenting.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 21:51   #165
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av naima, her.

Eg har brukt 50 i starten på begge, men fordi vi hadde det - ikkje fordi dei trong det. Begge var rundt 50 cm og 4.1-4.2 kg. Kjøp eit par sett i 50 viss du trur de vil verdsette at den har passe store klede dei første par dagane, la vere dersom lengre brukstid er viktigare. Butikkane er opne, far kan stikke ut og handle viss det trengs. (Ho eg delte rom med nokre timar på barsel måtte kjøpe nye klede fordi dei dei hadde med var for små.) (Ikkje at du nødvendigvis treng kleda på barsel, men eg synes sjukehustøy er kjipe greier.)

Det står i informasjonsbrevet at vi bør ha med litt tøy.

Utfordringa er at eg får ikkje gått i butikkar sjølv, så eg må "kommandere" mannen ut på alt som skal ordnast. Ikkje at han ikkje klarer handle, men det blir veldig mykje som han må gjere. Så eg tar alt som kan orgast frå senga (dvs. nettshopping).

Trur eg satser på at det går greit å brette opp 56, og heller får tak i meir, viss han er veldig liten.

Gammel 17-08-12, 21:51   #166
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Kanskje et par bodyer i 50 er greit å ha. Min eldste på 52 cm svømte i alt jeg hadde av 56. Jeg hadde ikke kjøpt noe i str 50 for han var estimert til ca 4.3 kg, og da han viste seg å være 3.4 så passet ikke 56.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 21:53   #167
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi hadde knapt nok noe i str 50. Jenta var under 3 kg når hun ble født, så ønsket oss litt str 50 i barselgave fra nærmeste familien. Så brettet vi litt på det vi hadde i 56. Sykehusklærne var i alt fra 56 til 80, så hun ble fort vant med brett

Gammel 17-08-12, 21:53   #168
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Kanskje et par bodyer i 50 er greit å ha. Min eldste på 52 cm svømte i alt jeg hadde av 56. Jeg hadde ikke kjøpt noe i str 50 for han var estimert til ca 4.3 kg, og da han viste seg å være 3.4 så passet ikke 56.

Dei sa 3,2 sist til oss, men det var i veke 24, trur eg, så det er jo sikkert litt unøyaktig.

Gammel 17-08-12, 22:03   #169
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde med str. 50 (og 56) på barsel begge gangene. På nummer en prøvde vi lattermilde på en body. På nummer to gadd jeg ikke. De var henholdsvis 51 og 54 cm, og begge var 4,5 kilo... De brukte 56 i to uker, og så var der 62 i to eller tre. Jeg hadde gjort som de andre sier, ta med 56, kjøp 50 siden om han svømmer i det dere har. Det funker fint å brette opp.

(Ull/silkebodyene fra Nøstebarn er forresten deilige - 56 er fint på nyfødt, men så tøyelig at det holder lenge. Mine hadde to sånne hver som varte og varte, og det andre de hadde blei knapt brukt. Skal du ha noe mer, hadde jeg kjøpt en sånn eller to, gjerne brukt.)

Gammel 17-08-12, 22:09   #170
-Nj-
-Holy macaroni-

-Nj- sin avatar

-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Disse lilla fine bæsjebosene er fryktelig dyr. Men om du går til hundehylla kan du få hundebæsjeposer til en veldig rimelig penge.

-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 22:10   #171
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Begge mine begynte med str 56, hadde ingenting i str 50. Eldste var 4250 gram og 55 cm lang, yngste var 49 cm lang og 3668 cm (eller noe sånt, husker plutselig ikke). Det gikk fint å brette litt.

Gammel 17-08-12, 22:13   #172
-Nj-
-Holy macaroni-

-Nj- sin avatar

Standard

Om du ikke kommer deg ut er jo nettshopping supert!

Gammel 17-08-12, 22:14   #173
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mopdy, her.

Om du ikke kommer deg ut er jo nettshopping supert!

Ja, eg har bestilt diverse tøybleiegreier på ebay nå. Så då blir det å sende mannen på postkontoret, framover.

Gammel 17-08-12, 22:15   #174
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mopdy, her.

Disse lilla fine bæsjebosene er fryktelig dyr. Men om du går til hundehylla kan du få hundebæsjeposer til en veldig rimelig penge.

Meiner du slike wetbags, eller er det noko anna du tenker på? Eg har ikkje bæsjeposer på lista mi i det heile tatt...

Gammel 17-08-12, 22:15   #175
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mens vi derimot har brukt str 50 i flere uker til våre som var henholdsvis 47 og 49 cm da de ble født. De druknet jo i str 56. Så det er umulig å vite.

Vi har litt av hver, men er enig i at man kan tenke på at butikkene er åpne etter fødsel også. Jeg er nok mer pragmatisk nå når vi venter nummer tre enn med første. Da skulle alt helst ligge klart i sirlige bunker i kommoden. Ikke en sokk skulle mangle. Nå er det litt sånn "hm, hadde jeg ikke flere pysjer enn to? Jaja, jeg har jo pledd."

Med første så får man også en del gaver, men ikke forvent så mye om nummer to engang skulle komme. Nå som vi får nummer tre er jeg litt usikker på om vi får noe annet enn "likes" på facebook.

Gammel 17-08-12, 22:17   #176
-Nj-
-Holy macaroni-

-Nj- sin avatar

Standard

Så bare en kommentar ang at ei brukte brødposer til bæsjebleier(?), men nå så jeg plutselig at du skal bruke tøybleier og disse posene er for papirbleier

Gammel 17-08-12, 22:19   #177
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Med første så får man også en del gaver, men ikke forvent så mye om nummer to engang skulle komme. Nå som vi får nummer tre er jeg litt usikker på om vi får noe annet enn "likes" på facebook.

Gammel 17-08-12, 22:20   #178
naima
nerdedame

Medlem siden: Feb 2010
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Meiner du slike wetbags, eller er det noko anna du tenker på? Eg har ikkje bæsjeposer på lista mi i det heile tatt...

Det er lurt å pakke bæsjebleier i ein pose, særleg etter at andre ting enn morsmjølk er innført i kosten. Viss du skal bruke rispapir i tøybleiene er det ikkje sikkert det kan hivast i do (kjem an på avløpssystemet), og då er det kjekt å pakke driten i ein pose før den går i søpla.
Vi bruker brødposar, erfaringa er at korkje hundeposar eller alle typar brødposar held på lukta, så det stinker litt uansett om bøtta ikkje tømmast hyppig.

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 22:27   #179
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Likes på Facebook er jo stas det, Meissa!

Eg har planlagt rispapir, ja. Men då noterer eg ned poser og.

Gammel 17-08-12, 22:27   #180
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Like greit at man ikke får så mye gaver, man har gjerne nok av upraktiske klær i størrelse 56 og 62 når man får tredjemann tenker jeg.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:14.