|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#22 |
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Takk for maten?Både mannen og jeg er vandt med å si takk for maten hjemmefra, og har videreført dette til begge gutta våre.
![]() |
#23 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Takk for maten?Vi sier også takk for maten og takk når vi får noe fra noen (ikke bare gaver altså - også av typen "kan du sende meg saksen? - takk!") høflighet kan gjerne være fraser, men det er hyggelig å høre okke som.
![]() |
#24 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Takk for maten?Vi gjør det, ja. Jeg også, selv om det som oftest er meg som har laget den. Jeg har nok i stor grad ikke finansiert den.
![]() |
![]() |
#25 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Takk for maten?
Jeg er helt enig. Jeg får alltid en liten nedtur når jeg kommer hjem etter å ha vært i USA, for der er høflighetsfrasene så veldig mye mer innarbeidet. Jeg liker å bli kalt Miss Tallulah av barn, og M'am av andre, jeg liker at folk sier "excuse me" hvis jeg står i veien i stedet for å prøve å skyve meg bort uten å si noe, eller at folk kommenterer at jeg har pen kjole på eller fin hårfarge.
![]() |
#26 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Det gjør jeg også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Epikur
|
![]() Sv: Takk for maten?Ja, mine barn blir opplært i å si takk for maten, mannen og jeg er selv drillet i å takke for maten og rydde etter meg.
![]() |
#29 |
|
![]() Sv: Takk for maten?Veldig enig HV. Jeg tror slike ting påvirker oss mer enn vi tenker over. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
|
![]() Sv: Takk for maten?Her sier alle takk for maten, ja. Junior sier "ga-koo", han har samme ord for takk og værsågod. Jeg sier takk for maten til ham, og mener det mer som takk for måltidet.
![]() |
![]() |
#31 |
Med nebb og klør
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
![]() ![]() |
![]() Sv: Takk for maten?Vi takker alle for maten, både toåringen, han på snart et år (akk-akk) og vi voksne. Det er helt klart automatikk her i huset, og representerer like mye at måltidet er avsluttet som at en takker for maten. Er jeg i selskap med begrenset bordsetting slik at det er fysisk mulig å takke når en reiser seg tenker jeg "manglende folkeskikk" når ungdom/voksne ikke takker. *Dobbeltknirk*
![]() |
#32 |
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Takk for maten?Både mannen og jeg er opplært til dette hjemmefra, og begge sier det. Toåringen må ofte minnes på det, men hun sier det oftere og oftere av seg selv.
Jeg er veldig enig i dette. Faktisk synes jeg det er svært uhøflig å ikke vise "meningsløs" høflighet i de eksemplene du viser til.
![]() |
#34 |
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Takk for maten?Angående å fange ekspeditørers/butikkansattes/servitørers oppmerksomhet: Jeg hadde ekstrajobb på et selvbetjent pol i studietiden, og ble generelt ganske sjokkert over måten enkelte prøvde å fange oppmerksomheten til oss ansatte. Ei jeg jobbet med hadde som oftest håret samlet i en lang flette på ryggen, og hun opplevde flere ganger at noen dro henne i fletta for å få hjelp av henne.
![]() |
#37 |
Med nebb og klør
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
![]() ![]() |
Hehe, du ville elsket å få meg som kunde.
![]() |
#38 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Takk for maten?(Kilde: youtube.com) |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Takk for maten?Vi takker for maten, og Even er flink til å si "Ja, takk." eller "Nei, takk." om han blir spurt om noe.
![]() |
|
|