Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Takk for maten?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-12, 21:42   #61
Pesten
Bør lage seg en tittel selv

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Takk for maten?

....

Sist redigert av Pesten : 12-11-12 kl 00:07.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 22:23   #62
lucifine

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Her sier vi også takk for maten (men det kan hende at noen, eller alle, glemmer seg bort).

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 22:30   #63
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Vi sier det, men ikke akkurat hver gang.

Jeg husker jeg syns det var litt merkelig de gangen xen laget seg mat, spiste den og takket meg for maten.

Gammel 20-08-12, 22:33   #64
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Den som har laget maten, sier "Velbekomme", de andre sier "Takk for maten". Så kan man gå fra bordet.

Sånn gjør vi det også.

Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 22:53   #65
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Her i huset takker vi for maten, alle mann, også kokken. Som fler har nevnt, er det ikke bare maten i seg selv det blir takket for, men også selve settingen - det å ha delt et måltid sammen.

Slik gjør vi det også her hjemme

Jeg og kjæresten sier også takk for maten (og gir hverandre et kyss) til hverandre når vi har vært ute på restaurant og spist, uavhengig av hvem som har betalt.

Gammel 20-08-12, 22:58   #66
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Vi takker for maten, ja. Jeg er vant med å takke for skiftet hvis jeg har lagd maten, men det går forsåvidt ut på ett - som mange sier handler det om mye mer enn frasen, vi takker for selskapet og det er hyggelig.

Jeg sier gjerne takk for skiftet når vi spiser lunsj på jobben. Ingen av oss har lagd maten, men vi har nå sittet sammen og hatt et fellesskap, det er liksom samværet/bordskiftet man takker for.

Gammel 20-08-12, 22:59   #67
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg sier gjerne takk for skiftet når vi spiser lunsj på jobben. Ingen av oss har lagd maten, men vi har nå sittet sammen og hatt et fellesskap, det er liksom samværet/bordskiftet man takker for.

Ja, det gjør jeg også. Det er ikke alltid folk skjønner hva jeg mener, da.

Gammel 20-08-12, 22:59   #68
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Her er det jo bare snuppa og meg, og dermed bare jeg som lager middag, men jeg vil at hun skal lære seg å takke for maten så da gjør vi det når vi er ferdige med å spise. Jeg sier først takk for mat, så vesla. Noen ganger kommer hun meg faktisk i forkjøpet. Hun har også begynt å takke for maten når vi spiser borte før noen andre rekker det. Ikke alltid altså, men noen ganger takker hun så da vet jeg at hun begynner å skjønne det.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 23:09   #69
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Kosegrisen tar like gjerne alles fraser selv hun da; "Takk for maten, velbekomme!"
"Takk for skiftet" har jeg ikke hørt før. Jeg sier alltid "takk for i dag" til kollegene mine og barna før jeg eller de går for dagen, det er da bare med på å holde den gode tonen. Jeg sier også "unnskyld" når jeg prøver å påkalle oppmerksomheten til butikkpersonale eller jeg skal forbi noen. I min verden er det helt naturlig. "Døh!" er ikke det.

Gammel 21-08-12, 00:33   #70
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Den som har laget maten, sier "Velbekomme", de andre sier "Takk for maten". Så kan man gå fra bordet.

En hyggelig måte å avslutte et måltid på.

På jobb er det en av tingene vi bruker mye tid på, spørre ordentlig:kan jeg få?
Og å takke når man får noe.

Jeg tror jeg alltid sier takk i butikken, eller til og med tusen takk når jeg får igjen vekslepenger ell om jeg får posen med det jeg har handlet

Gammel 21-08-12, 00:52   #71
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Tja, vi er ikke så flinke til å huske på det i hverdagen gitt. Men jeg sier alltid takk for maten når min kjære en gang i året omtrent lager middag.
Minstemann er den klart flinkeste her, han sier alt i ett åndedrag når han er forsynt: "takkformatendenvajgo!"
Egentlig synes jeg det å takk for maten er en god ting, og ungene er heldigvis flinke til å takke for maten når vi er på besøk hos andre.

Gammel 21-08-12, 00:56   #72
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle takker for maten, den som har laget den sier "Velbekomme". Jeg takker også for maten når jeg forlater kantinen, noe kantinedamen hos oss setter veldig pris på. (små forhold)

Jeg setter pris på at folk takker for seg, noe jeg også innarbeider hos ungene. "Takk for maten." "Takk for meg." "Takk for at jeg fikk sitte på." "Takk for hjelpen." Følge venner til døren og si "Takk for besøket." osv.

Gammel 21-08-12, 09:26   #73
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Takker for maten her i huset også. På samme måte som vi sier takk for turen, takk for hjelpen osv. Synes det er normal folkeskikk å gjøre dette.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 09:30   #74
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Knerten sier "Takk for maten. Lim i salaten." De som er eldre enn skolestartere sier "Takk for maten.".

Gammel 21-08-12, 10:34   #75
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fantastisk sans for humor de har, disse små.

Gammel 21-08-12, 10:50   #76
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for skiftet har jeg aldri hørt før. Er det et utrykk altså? Jeg syns ikke det høres så koselig ut, det høres ut som det er jobb å spise mat sammen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 10:53   #77
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Haha, man uttaler det ikke "skiftet" som i "arbeidsskiftet", altså. Motsatt tonem. Som i "ordskiftet" eller "skifte av bo". Altså en deling av noe. Jeg får assosiasjoner til "bryte brød sammen". Man takker for at man har delt et måltid sammen. Jeg syns det er et veldig hyggelig begrep. Det er liksom mer "frivillig" enn "takk for maten", og uttrykker en glede over at "det var hyggelig å sitte og dele et måltid med dere!"

Gammel 21-08-12, 10:59   #78
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som i å skifte tøy? Nei, det blir bare enda mer merkelig. Jeg skjønner hva du mener når du forklarer det altså, jeg har bare aldri brukt det ordet til noe som helst annet enn skifte tøy, skifte av bo eller arbeidskift. Og ingen av dem gir meg assosiasjoner til å dele noe sammen på en hyggelig måte. Jeg mener, all of the above, kan være hyggelige, men det er formelle saker. Bortsett fra å skifte tøy da.

Hvis jeg skal si noe annet enn takk for maten sier jeg "takk for selskapet".

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 11:00   #79
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Neinei, motsatt tonen av skiftet av tøy også.

Du uttaler "skiftet av bo er unnagjort" enn "skiftet av tøy er unnagjort", sant?

Gammel 21-08-12, 11:03   #80
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har heller aldri hørt om takk for skiftet, og leste det med samme lyd som i arbeidssskiftet. Når Polyanna har forklart det, skjønner jeg jo uttrykket mye bedre. Jeg sier forresten takk for selskapet jeg også.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:16.