Sv: Frukt i matboksen
Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.
Jeg har ikke tenkt å fortelle deg om grunnen (for det er grunner) til at jeg gjør sånn, for poenget mitt i denne tråden er at hva noen velger å servere barna sine har andre ingenting med. Og hva du (eller andre) mener om dette betyr nada og niks for min beslutning. Derfor har det ingen hensikt å snakke om årsaken.
Men sånn ellers: Hva er galt med 86%-sjokolade?
Jeg er ganske sikker på at du ikke forteller om grunnen fordi den rett og slett ikke er særlig god. Har barnet en sykdom 86 % sjokolade er eneste medisin?
Og selvsagt har f.eks skolen noe med hva folk sender med i matpakken. Det finnes vel uante mengder dokumentasjon på hvordan kostholdet påvirker læringsutbyttet til elevene, og nå snakker jeg ikke om fancy/ikke-fancy matpakker, men om søtsaker contra sunn mat. For selv om mørk sjokolade er sunn i forhold til mange matvarer som blir regnet som greie i forhold til skolemat, skjønner jeg godt at skolen ønsker å ha en absolutt-regel i forhold til sjokolade på skolen. Hvor mye søtsaker dine unger spiser hjemme er fullstendig irrelevant, og hvorfor i alle dager kan du ikke gi dem den lille mengden søtsaker de faktisk spiser hjemme i stedet for på skolen? Sorry, men dette er bare - materiale de luxe. 
|