Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Belær meg: Hvilken bilstol forover til 3-åringer over 15 kg?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-12, 11:43   #1
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Belær meg: Hvilken bilstol forover til 3-åringer over 15 kg?

Vi snur nå tvillingene i Golfen. Slapp av, de er fremdeles bakover i Sharanen, på langturene.

Går vi rett på beltestol 15-36kg? Eller har vi mellomstol 15-25/9-18kg med interne 5-punktseler?

Begrunn gjerne svaret med kvalifisert synsing og rapporter.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 12:06   #2
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Belær meg: hvilken bilstol forover til 3-åringer over 15 kg?

Du setter dem i beltestol når de veier mer enn 15 kilo. Det er bedre fordi om uhellet skulle være ute vil ungene bare være festet til bilen en gang og vil dermed unngå to rykk. Altså først av bilens belter som holder stolen og deretter selene i stolen. Var det forståelig?

Det ville i hvert fall jeg ha gjort. Nå har jeg hørt at man kan få beltestoler med en slags pute foran. Det høres lurt ut til de minste, men kanskje noen andre vet mer om det enn meg.

Gammel 22-08-12, 12:07   #3
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Her svarer Trygg Trafikk på en forespørsel om dette:

Sitat:

I følge VTI (Statens väg-och transportforskningsinstitut) i Sverige finnes det ikke noe entydig svar på dette. Hvis datteren din sitter i fempunktsbelte, kan hun få nakkeskader ved en kollisjon fordi belastningen blir størst der. Hvis hun sitter i trepunktsbelte, kan du risikere at hun "vris" ut av selen og slår hodet inn i setet foran eller andre elementer i bilen. Det beste er å ha barnet sittende bakovervendt så lenge som mulig, så unngår du denne problematikken.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 12:09   #4
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Her svarer Trygg Trafikk på en forespørsel om dette:

Med en slik pute reduserer man vel faren for at ungene ramler ut av selen. Jeg mener jeg har lest noe her inne om dette for ikke så lenge siden.

Gammel 22-08-12, 12:09   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle bare inn i tråden for å si at "jeg aner ikke, jeg er her bare for å ta tiden på hvor lang tid det tar før noen anbefaler bakovervendt", men jeg rakk det ikke.

Gammel 22-08-12, 12:14   #6
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

http://www.tinyshop.no/media/catalog...stone_1__1.jpg

En sånn som dette...

Gammel 22-08-12, 12:14   #7
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Vi snudde eldstemann i ene bilen da han var 3 år, da gikk vi for beltestol siden han var over 15kg.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 12:15   #8
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kan godt ta det etisk/moralske "sophies choice"-aktige dilemmaet: "tvillinger bakover/forover vs 6-åring i forsetet/baksetet vs mor i forsetet eller i bilnr 2/taxi/buss".

Hvis noen orker ..

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 12:16   #9
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Med en slik pute reduserer man vel faren for at ungene ramler ut av selen. Jeg mener jeg har lest noe her inne om dette for ikke så lenge siden.

Har ikke hørt om dette før, men hvis det fungerer etter intensjonen vil vel en beltestol være best.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 12:17   #10
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Vist de er små er det kansje mest praktisk med sånn putestol som dere fjerner puten på etter hvert. Men om de er litt størrelse på ville jeg gått for Britax sin beltestol. Den av de som passer best inn hos dere. (med/uten isofix med/uten ekstra putene på siden).

Autofil kommer til å komme inn og anbefale Cybex snart men denne passer ikke i våre biler over hode. Jeg har vår i min bil nå men må fjerne den så fort så mulig fordi på grunn av plasseringen på belteholderen klarer ikke blete å stramme seg over magen på gutten skikkelig. Dette skjer aldri i britax sete. Britax er også mindre ruvende og vil nok passer bedre i bilen når dere må ha så pass mange seter i en så liten bil.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 12:19   #11
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg skulle bare inn i tråden for å si at "jeg aner ikke, jeg er her bare for å ta tiden på hvor lang tid det tar før noen anbefaler bakovervendt", men jeg rakk det ikke.

Du kan ta tiden på hvor lang tid det tar noen å anbefale dem å kjøpe ny bil istedet.

Gammel 22-08-12, 12:20   #12
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Min søster kjøpte HTS, da denne skal visstnok vri seg for å dempe kollisjonen på en eller annen måte.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 12:22   #13
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Agent Scully, her.

Vi kan godt ta det etisk/moralske "sophies choice"-aktige dilemmaet: "tvillinger bakover/forover vs 6-åring i forsetet/baksetet vs mor i forsetet eller i bilnr 2/taxi/buss".

Hvis noen orker ..

Nei, det blir for komplisert.

Gammel 22-08-12, 12:22   #14
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Den nye til HTS må ikke brukes uten Isofix. Da fungerer den utrolig dårlig. Sånn at man er klar over det.

Gammel 22-08-12, 12:24   #15
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Vist de er små er det kansje mest praktisk med sånn putestol som dere fjerner puten på etter hvert. Men om de er litt størrelse på ville jeg gått for Britax sin beltestol. Den av de som passer best inn hos dere. (med/uten isofix med/uten ekstra putene på siden).

Autofil kommer til å komme inn og anbefale Cybex snart men denne passer ikke i våre biler over hode. Jeg har vår i min bil nå men må fjerne den så fort så mulig fordi på grunn av plasseringen på belteholderen klarer ikke blete å stramme seg over magen på gutten skikkelig. Dette skjer aldri i britax sete. Britax er også mindre ruvende og vil nok passer bedre i bilen når dere må ha så pass mange seter i en så liten bil.

Vi har britax beltestol til eldste og er kjempefornøyd. Hun har alltid sittet fast og godt i det. Hun var nærmere fire når vi tok det i bruk, men er liten for alderen og veide ikke mer enn 16 kilo.

Gammel 22-08-12, 12:25   #16
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mor kan vel sykle?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 12:39   #17
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Mor kan vel sykle?

Mor trenger jo såklart all den treningen hun kan få

Vi har samme sammensetning som dere og i vår C4 Picasso har vi En Britax KidPlus elsn og to Cybex'er. Jeg liker egentlig KidPlus'en best... men Cybex'en skal være best når det gjelder har jeg hørt... Det beste er vel bare å ikke være med på noen ulykker, det må da gå greit? La dem være løse så slipper du hele problematikken.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 12:44   #18
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Vi har Cybex til begge ungene nå, og det føles trygt og de har ekstra støtte i nakken, og god sidebeskyttelse. De har testet bra i mange år.

Gammel 22-08-12, 12:48   #19
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Britax har skåret veldig godt veldig mange ganger og så man skal ikke føle man firer på kravene om man velger den. Jeg synes som sagt den er best. 5åringen og. Han er så irrietert på cybex stolen at han spurte på vei til barnehagen i dag om han ikke kunne få en annen. Britax har god nakkestøtte og barnet sitter godt.

Gammel 22-08-12, 13:03   #20
Iris
............

Medlem siden: Nov 2010
Iris har et hav av muligheter foran seg
Standard

Vi har britax kids fix til 3 åringen og britax kids plus til den lange 5 åringen vår. Veldig godt fornøyd med de setene. ville absolutt gått rett over på beltestol etter bakovervendt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:19.