Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Historiebøker for barn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-12, 23:34   #1
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Historiebøker for barn?

Jeg er på jakt etter bøker eller nettressurser om europeisk historie som kan passe for en nysgjerrig 8-åring. Finnes det noe sånt, f.eks. skolebøker rettet inn mot 2.-4. trinn?

Gammel 23-08-12, 00:38   #2
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Historiebøker for barn?

Her er en side med lenker:

http://www.kampen.gs.oslo.no/aktuelt...omtrinnet.html

Ellers har de vel endel på biblioteket, tipper jeg. Husker bl.a en serie om BERØMTE PERSONER ( en bok om Helen Keller, en bok om... osv) som jeg leste i sin tid, det var rettet mot barn/ unge og med historie/ samfunn som bakteppe.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 00:55   #3
Stabæk_fan
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Bærum
Stabæk_fan har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg er på jakt etter bøker eller nettressurser om europeisk historie som kan passe for en nysgjerrig 8-åring. Finnes det noe sånt, f.eks. skolebøker rettet inn mot 2.-4. trinn?

På 80 tallet da jeg var litt stort barn/ungdom så kom det en serie fine bøker het Henholdsvis Vi var med, hvor det da var beskrevet historien til folk som var med på forskjellige historiske begivenheter. Alt fra 2VK, gullrusheti Alaska/Canada ferd til Antarktis med mere. Og en del som het historien om som var bøker om kjente personer.

Stabæk_fan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 00:59   #4
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Kanskje ikke helt det du spør om, men min eldste elsker disse bøkene: http://horrible-histories.co.uk/books/

Jeg er dog usikker på om de finnes på norsk.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 06:51   #5
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Historien om....-serien hugser eg frå då eg var lita. Den såg eg nettopp til sals på finn. Hadde det ikkje vore for at vi slit med bokhylleplass, hadde eg kjøpt dei.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 08:54   #6
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En del av "historien om"-og ekvivalente serier er både skrekkelig dårlig oversatt og politisk ganske tvilsomme. Helt sikkert sånt man ikke reagerte på som niåring på 70- eller 80-tallet, men prøv å lese dem igjen nå...

Gyldendal sin "Møte med"-serie er bedre, men den er rettet mot litt eldre barn (10-14 år, tenker jeg? )

Gammel 23-08-12, 14:08   #7
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

En del av "historien om"-og ekvivalente serier er både skrekkelig dårlig oversatt og politisk ganske tvilsomme. Helt sikkert sånt man ikke reagerte på som niåring på 70- eller 80-tallet, men prøv å lese dem igjen nå...

Gyldendal sin "Møte med"-serie er bedre, men den er rettet mot litt eldre barn (10-14 år, tenker jeg? )

Eg var nok ein naiv niåring, for det la eg aldri merke til.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 14:16   #8
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Kanskje ikke helt det du spør om, men min eldste elsker disse bøkene: http://horrible-histories.co.uk/books/

Jeg er dog usikker på om de finnes på norsk.

Er ikke det Fæle fakta-serien. Veldig populært på barneskolen, men vet ikke om det er lett å få tak i nye bøker nå.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 14:28   #9
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Storebror er fersk leser og glad i Toppfakta bøkene, de har mye natur og teknikk, men også enkelte som går på historie. Disse bøkene leser han selv.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 12:27   #10
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for mange og gode tips! Topp fakta-bøkene ser fine ut!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:48.