|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Straff for uro blant 6-åringerEg kjenner eg vert heilt matt, og ikkje så reint lite aggressiv inni meg. Den som fastsatte desse reglane, burde hatt ein tupp i ræva. Det er barn ein snakkar om!
|
|
|
#22 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Straff for uro blant 6-åringerEg synest det står for lite i denne saken, til at det går an å meine noko om det. Det her verkar veldig forenkla framstilt i den aktuelle lenka. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Straff for uro blant 6-åringer
Kor har du funne desse reglane? |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Getting in tune
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er akkurat det de får, såvidt jeg forstår det jeg har lest riktig.
|
|
|
#25 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Straff for uro blant 6-åringerEg har også problem med å tru at det kan vere så rigid, altså. Å inndra goder på grunn av uro, er greit. Å inndra goder fordi ein førsteklassing, første veka ikkje har skjønt å rekke opp handa, høyrest så far our ut, at eg har problem med å tru at denne framstillinga er riktig.
frå NRK |
|
|
|
|
|
#26 |
|
|
Gjekk berre ut frå at når det er snakk om straffereaksjoner på den måten, er det vel eit reglement inne i bilete. Eller driv dei berre på og set straffer etter eige forgodtbefinnande? Så om ein lærar her ein dårleg dag/ veka, får ikkje Truls vera med på kosen på fredagen? Og kva skal Truls gjer på mens resten av klassen koser seg? Sitja og sjå på?
|
|
|
#27 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Linken over er til nrk altså. Hva vg skriver vet ikke jeg.
|
|
|
#28 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Jepp, ja, og yes! Felles belønning for fin oppførsel - positiv forsterkning, det funker som oftest mye bedre å holde fokuset positivt.
|
|
|
#29 |
|
Librocubicularist
|
Det må jo vere klare reglar. Eg bare lurer på kor du har funne dei, fordi eg synest det er så utydelig det som står i avisene.
NRK-lenka og dei tjue andre avisene eg finn på Google viser alle til VG som kjelde, og er svært overfladiske. Eg skulle gjerne sett noko meir utfyllande om dette. Mest fordi eg er nysgjerrig. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
stressmonster
Det er liten forskjell på uro og rekke opp handa for en førsteklassing. Modenhetsnivået på fem og seksåringene er så utrolig forskjellig. Om dette systemet hadde vært i bruk i frøknas klasse i fjor kan jeg peke ut minst fire av ungene som mest sannsynlig aldri hadde fått være med på kosetime.
|
|
|
#31 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Hva bruker du som belønning? Hvor store kuler bruker du i et reagensrør? Tror jeg har en klasse hvor jeg kan bruke dette. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
By the Sea
|
Sv: Straff for uro blant 6-åringerPositiv forstrekning er greia i en moderne verden. Jeg blir ganske satt ut av at "pedagogikk" som beskrevet i artikkelen er i bruk i Norge i dag.
|
|
|
#33 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Hm, jeg tror det var et reagensrør ( |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Straff for uro blant 6-åringerUff, nå kom jeg til å tenke på noen unger i Guttungen sin klasse, og min egen gutt inkludert, da han har en diagnose som bl.a. gir konsentrasjonsvansker... Det å sitte stille, holde munnen lukket, rekke opp hånda og alt slik en forventer barna slal klare, det begynte såvidt å automatiseres i guttungen min nå på slutten av tredje. Og selv for helt diagnosefrie, "normale" gutter og jenter, kan det da holde hardt innimellom - spesielt når du bare er fem/seks år gammel og nettopp har sluttet i barnehagen.
|
|
|
#35 |
|
stressmonster
Ja, jeg fatter ikke at noen med pedagogisk utdannelse kan stå for noe sånt. De som virkelig tror at dette er veien å gå for å få et godt læringsmiljø og ikke minst trygge, nysgjerrige og lærevillige barn bør ta et oppgjør med seg selv og gå tilbake til skolebenken. Det finnes altså så mange andre måter å arbeide pedagogisk med små barn på at dette ikke burde være et alternativ i dagens skole. Mulig det funker, men det gjorde det sikkert med spanskrøret også.
|
|
|
#36 |
|
Librocubicularist
|
For all del, eg er mykje meir for positiv forsterkning og belønning. Men eg har vore vikar i klassar (eldre barn), kor ein møter ein lydmur, som det ikkje er mogleg å komme gjennom. Og eg vil halde fast på at det er stor forskjell på uro og på å gløyme å rekke opp handa. Det er og derfor eg etterlyser meir informasjon om kor desse grensene går og kva reglane eigentleg er. Eg synest dette blir framstilt som veldig rigid av media, og dersom det verkeleg er slik VG framstiller det, skjønner ikkje eg heller kva som dei vil oppnå. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Straff for uro blant 6-åringerJeg har sagt det før, men sier igjen: Hvordan kan dere bare gå ut fra det som VG (for det er de som er kilden) skriver er Den Absolutte Sannhet? For meg er det like fjernt som at Se & Hør skulle ha skrevet det. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Librocubicularist
|
Det er derfor eg og lurer på om dette verkeleg stemmer. Viss det er slik VG framstiller det, er det veldig drøyt! |
|
|
|
|
|
#39 |
|
stressmonster
De siterer jo rektoren, han sier at dette ble innført i fjor og at det ettehvert skal evalueres. Nå leser jeg fortsatt på nrk, da...
|
|
|
#40 |
|
Dragedytteren
|
Sv: Straff for uro blant 6-åringerDet var et innslag og debatt om dette på Dagsrevyen i dag, men jeg fikk det ikke helt med meg. Hørte bare at det ble diskutert mellom en pedagogikkprofessor og en eller annen fra en kristen tenketank om hvorvidt straff var bra.
|
![]() |
|
|