Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Straff for uro blant 6-åringer

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-12, 19:37   #21
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Straff for uro blant 6-åringer

Eg kjenner eg vert heilt matt, og ikkje så reint lite aggressiv inni meg. Den som fastsatte desse reglane, burde hatt ein tupp i ræva. Det er barn ein snakkar om!

I 1. klasse på vår skule er kravet at ungane skal sitja i ro dei 10 første minuttane i timen, men så kan dei gå litt rundt så lenge dei ikkje forstyrrer medelevane. Læraren meiner at enkelte 1. klassingar ikkje har ro nok i kroppen til å sitja lenger enn det, og at det då er betre om dei tusler litt stille rundt innimellom.

Gammel 23-08-12, 19:39   #22
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg synest det står for lite i denne saken, til at det går an å meine noko om det. Det her verkar veldig forenkla framstilt i den aktuelle lenka.

Det er ei utfordring knytta til det å regulere adferd, før ein begynner med karakter i orden og adferd. Og det er forskjell på straff og å bli fratatt goder. Straff er noko ein blir pålagt i tillegg, dette er å ta fra goder. Bare for å nyansere litt...

Men eg klarer ikkje heilt tru at dette er frå dag ein og for kvar minste ting, for seksåringar som aldri har vore på skulen før. Eg har problem med å tru at det er så rigid som det blir framstilt i denne stutte saken. Eg kan for eksempel gi anmerkning for å snakke i timane, det betyr ikkje at eg alltid gjer det kvar gong nokon snakkar saman. Ein bruker jo litt skjønn, men i det det tipper over i uro, er det fint å ha ein sanksjonsmulighet.

Det står jo at dei har hatt ordninga i eit år og at dei skal evaluere det dette skuleåret.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 19:41   #23
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Puslingen, her.

Eg kjenner eg vert heilt matt, og ikkje så reint lite aggressiv inni meg. Den som fastsatte desse reglane, burde hatt ein tupp i ræva. Det er barn ein snakkar om!

Kor har du funne desse reglane?

Gammel 23-08-12, 19:50   #24
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg kan aldri tenke meg at de får streker på arket for å glemme å rekke opp hånda eller snakke litt en eneste gang. Men det vet jeg jo lite om.

Jeg har gått på skolen selv og har tantebarn der nå og har aldri oppfattet den som spesielt streng.

Det er akkurat det de får, såvidt jeg forstår det jeg har lest riktig.
Har selv erfaring fra den skolen, både personlig og med barn. Jeg har kanskje ikke opplevd den som spesielt streng, men jeg har absolutt opplevd den som inkonsekvent og med en hel rekke upedagogiske, Evt lite gjennomtenkte, tiltak.
Jeg vet jeg har sterke fordommer mot denne skolen, hvordan den har blitt drevet og lærerkulturen, men jeg trodde det hadde forbedret seg de siste årene. Ser ikke sånn ut, selv om det kan være en tåpelig ( og nok en gang, lite gjennomtenkt) konsekvens av frustrasjon. Det overrasker meg altså ikke.
*Glad for at vi flyttet*

Gammel 23-08-12, 19:57   #25
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Eg har også problem med å tru at det kan vere så rigid, altså. Å inndra goder på grunn av uro, er greit. Å inndra goder fordi ein førsteklassing, første veka ikkje har skjønt å rekke opp handa, høyrest så far our ut, at eg har problem med å tru at denne framstillinga er riktig.

Sitat:

Fem kryss på en uke for overtredelser som ikke å sitte rolig eller ikke å rekke opp hånden når man skal si noe, er alt som skal til for at fem-seksåringene ved Os skole i Halden straffes med å bli utestengt fra en hyggelig aktivitet på fredag,skriver VG.

frå NRK

Eg skulle gjerne sett reglementet og hatt andre kjelder enn vg, på akkurat dette.

Gammel 23-08-12, 19:57   #26
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Kor har du funne desse reglane?

Gjekk berre ut frå at når det er snakk om straffereaksjoner på den måten, er det vel eit reglement inne i bilete. Eller driv dei berre på og set straffer etter eige forgodtbefinnande? Så om ein lærar her ein dårleg dag/ veka, får ikkje Truls vera med på kosen på fredagen? Og kva skal Truls gjer på mens resten av klassen koser seg? Sitja og sjå på?

Gammel 23-08-12, 20:01   #27
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Men det har ikke slått deg at det er VG som skriver om saken?

Jeg diskuterer ikke slike saker som jeg kun har VGs synsvinkel på.

Linken over er til nrk altså. Hva vg skriver vet ikke jeg.

Reglene som kan brytes virker å være snakke i timen uten å rekke opp handa, sitte i ro etc. Jeg regner virkelig ikke med at det er slike midler de benytter ved mobbing og mer alvorlig greier heller.

"Det er ikke lov å gi Trond buksevann. Det blir en strek i boka!"

Gammel 23-08-12, 20:01   #28
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg synes de er for små til den type straff. Jeg har langt bedre erfaring med bruk av f.eks kuler i reagensrør og felles belønning når røret er fullt. Jeg har brukt det i svært urolige klasser på vg. skole, funker som bare det.

Jepp, ja, og yes! Felles belønning for fin oppførsel - positiv forsterkning, det funker som oftest mye bedre å holde fokuset positivt.

Ja, barna skal lære sitte stille, rekke opp handa osv osv, men som fler har nevt, her snakker vi førsteklassinger - noen av dem er bare fem år fremdeles, og vil være fem lenge ennå.

Gammel 23-08-12, 20:07   #29
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Puslingen, her.

Gjekk berre ut frå at når det er snakk om straffereaksjoner på den måten, er det vel eit reglement inne i bilete. Eller driv dei berre på og set straffer etter eige forgodtbefinnande? Så om ein lærar her ein dårleg dag/ veka, får ikkje Truls vera med på kosen på fredagen? Og kva skal Truls gjer på mens resten av klassen koser seg? Sitja og sjå på?

Det må jo vere klare reglar. Eg bare lurer på kor du har funne dei, fordi eg synest det er så utydelig det som står i avisene.

Og det er forskjell på å snakke i timen og å bråke i timen.

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Linken over er til nrk altså. Hva vg skriver vet ikke jeg.

Reglene som kan brytes virker å være snakke i timen uten å rekke opp handa, sitte i ro etc. Jeg regner virkelig ikke med at det er slike midler de benytter ved mobbing og mer alvorlig greier heller.

"Det er ikke lov å gi Trond buksevann. Det blir en strek i boka!"

NRK-lenka og dei tjue andre avisene eg finn på Google viser alle til VG som kjelde, og er svært overfladiske. Eg skulle gjerne sett noko meir utfyllande om dette. Mest fordi eg er nysgjerrig.

Eg vil gjerne sjå desse reglane, viss det stemmer at det dreier seg

Gammel 23-08-12, 20:20   #30
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Eg har også problem med å tru at det kan vere så rigid, altså. Å inndra goder på grunn av uro, er greit. Å inndra goder fordi ein førsteklassing, første veka ikkje har skjønt å rekke opp handa, høyrest så far our ut, at eg har problem med å tru at denne framstillinga er riktig.

frå NRK

Eg skulle gjerne sett reglementet og hatt andre kjelder enn vg, på akkurat dette.

Det er liten forskjell på uro og rekke opp handa for en førsteklassing. Modenhetsnivået på fem og seksåringene er så utrolig forskjellig. Om dette systemet hadde vært i bruk i frøknas klasse i fjor kan jeg peke ut minst fire av ungene som mest sannsynlig aldri hadde fått være med på kosetime.

Ett slikt system har ingenting med god pedagogikk for små barn å gjøre. Jeg vet at lignende systemer er blitt prøvd ut i barnehagen (av uvitende assistenter forhåpentligvis). Hvert barn skulle få stjerne på ett ark hver gang de var snill. Tru meg, det var en god del jenter med ørten stjerner og en god del andre uten en eneste en. Det fører ikke noe godt med seg uansett hvordan man snur og vender på det.

Man kommer lenger ved å arbeide felles med hele klassen der fokuset er på å hjelpe hverandre. Man skaper ikke et godt læringsmiljø eller et godt klassemiljø å benytte straff og forskjellsbehandle. Det å nekte et barn inngang til felleskapet på den måten som skisseres over er noe av det vondeste et barn kan oppleve. Uansett årsak. Jeg vil ikke tro det er særlig anderledes for voksne heller.

Hva tenker de at barna skal lære av dette? At det er greit å utestenge noen så lenge en selv opplever at man har en grunn. Hva med barnet som må sitte å se på at de andre koser seg. Hva annet kan vel dette barnet tenke enn å være mislykket og hjelpeløs. Dette er ikke en moderne norsk skole verdig. Ikke engang nannyene på tv er så ondskapsfulle.

Gammel 23-08-12, 20:24   #31
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg har langt bedre erfaring med bruk av f.eks kuler i reagensrør og felles belønning når røret er fullt. Jeg har brukt det i svært urolige klasser på vg. skole, funker som bare det.

Hva bruker du som belønning? Hvor store kuler bruker du i et reagensrør? Tror jeg har en klasse hvor jeg kan bruke dette.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 20:27   #32
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Positiv forstrekning er greia i en moderne verden. Jeg blir ganske satt ut av at "pedagogikk" som beskrevet i artikkelen er i bruk i Norge i dag.

Gammel 23-08-12, 20:47   #33
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Hva bruker du som belønning? Hvor store kuler bruker du i et reagensrør? Tror jeg har en klasse hvor jeg kan bruke dette.

Hm, jeg tror det var et reagensrør ( )iallfall var det et rør jeg fikk på naturfagsalen. Kulene hadde vi også liggende på skolen, og jeg tror det var noe de brukte i matte eller naturfag? Er noen år siden dette...Belønningen husker jeg, da: Film når røret var fullt, og jeg bakte boller/muffins. (Har søren meg bakt mer til sånne klasser enn jeg har gjort til egne unger. ) På slutten av året, når røret var fullt for tredje gang (jeg mener vi hadde oppi en kule for hver halvtime med arbeidsro) var vi på bade/grilltur, sponset av skolen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 20:51   #34
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uff, nå kom jeg til å tenke på noen unger i Guttungen sin klasse, og min egen gutt inkludert, da han har en diagnose som bl.a. gir konsentrasjonsvansker... Det å sitte stille, holde munnen lukket, rekke opp hånda og alt slik en forventer barna slal klare, det begynte såvidt å automatiseres i guttungen min nå på slutten av tredje. Og selv for helt diagnosefrie, "normale" gutter og jenter, kan det da holde hardt innimellom - spesielt når du bare er fem/seks år gammel og nettopp har sluttet i barnehagen.

Hva vil det bety på sikt for disse barnas selvfølelse, de som alltid går glipp av kosetimen, fordi de er litt for vimsete, litt for impulsive?

Gammel 23-08-12, 21:03   #35
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Uff, nå kom jeg til å tenke på noen unger i Guttungen sin klasse, og min egen gutt inkludert, da han har en diagnose som bl.a. gir konsentrasjonsvansker... Det å sitte stille, holde munnen lukket, rekke opp hånda og alt slik en forventer barna slal klare, det begynte såvidt å automatiseres i guttungen min nå på slutten av tredje. Og selv for helt diagnosefrie, "normale" gutter og jenter, kan det da holde hardt innimellom - spesielt når du bare er fem/seks år gammel og nettopp har sluttet i barnehagen.

Hva vil det bety på sikt for disse barnas selvfølelse, de som alltid går glipp av kosetimen, fordi de er litt for vimsete, litt for impulsive?

Ja, jeg fatter ikke at noen med pedagogisk utdannelse kan stå for noe sånt. De som virkelig tror at dette er veien å gå for å få et godt læringsmiljø og ikke minst trygge, nysgjerrige og lærevillige barn bør ta et oppgjør med seg selv og gå tilbake til skolebenken. Det finnes altså så mange andre måter å arbeide pedagogisk med små barn på at dette ikke burde være et alternativ i dagens skole. Mulig det funker, men det gjorde det sikkert med spanskrøret også.

Gammel 23-08-12, 21:12   #36
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Det er liten forskjell på uro og rekke opp handa for en førsteklassing. Modenhetsnivået på fem og seksåringene er så utrolig forskjellig. Om dette systemet hadde vært i bruk i frøknas klasse i fjor kan jeg peke ut minst fire av ungene som mest sannsynlig aldri hadde fått være med på kosetime.

Ett slikt system har ingenting med god pedagogikk for små barn å gjøre. Jeg vet at lignende systemer er blitt prøvd ut i barnehagen (av uvitende assistenter forhåpentligvis). Hvert barn skulle få stjerne på ett ark hver gang de var snill. Tru meg, det var en god del jenter med ørten stjerner og en god del andre uten en eneste en. Det fører ikke noe godt med seg uansett hvordan man snur og vender på det.

Man kommer lenger ved å arbeide felles med hele klassen der fokuset er på å hjelpe hverandre. Man skaper ikke et godt læringsmiljø eller et godt klassemiljø å benytte straff og forskjellsbehandle. Det å nekte et barn inngang til felleskapet på den måten som skisseres over er noe av det vondeste et barn kan oppleve. Uansett årsak. Jeg vil ikke tro det er særlig anderledes for voksne heller.

Hva tenker de at barna skal lære av dette? At det er greit å utestenge noen så lenge en selv opplever at man har en grunn. Hva med barnet som må sitte å se på at de andre koser seg. Hva annet kan vel dette barnet tenke enn å være mislykket og hjelpeløs. Dette er ikke en moderne norsk skole verdig. Ikke engang nannyene på tv er så ondskapsfulle.

For all del, eg er mykje meir for positiv forsterkning og belønning. Men eg har vore vikar i klassar (eldre barn), kor ein møter ein lydmur, som det ikkje er mogleg å komme gjennom. Og eg vil halde fast på at det er stor forskjell på uro og på å gløyme å rekke opp handa. Det er og derfor eg etterlyser meir informasjon om kor desse grensene går og kva reglane eigentleg er. Eg synest dette blir framstilt som veldig rigid av media, og dersom det verkeleg er slik VG framstiller det, skjønner ikkje eg heller kva som dei vil oppnå.

Gammel 23-08-12, 21:20   #37
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sagt det før, men sier igjen: Hvordan kan dere bare gå ut fra det som VG (for det er de som er kilden) skriver er Den Absolutte Sannhet? For meg er det like fjernt som at Se & Hør skulle ha skrevet det.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 21:22   #38
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Jeg har sagt det før, men sier igjen: Hvordan kan dere bare gå ut fra det som VG (for det er de som er kilden) skriver er Den Absolutte Sannhet? For meg er det like fjernt som at Se & Hør skulle ha skrevet det.

Det er derfor eg og lurer på om dette verkeleg stemmer. Viss det er slik VG framstiller det, er det veldig drøyt!

Gammel 23-08-12, 21:27   #39
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

De siterer jo rektoren, han sier at dette ble innført i fjor og at det ettehvert skal evalueres. Nå leser jeg fortsatt på nrk, da...

Er det sånn at man aldri skal tro på noe en leser i vg? Det er en av de største dagsavisene vi har. Jeg er enig i at de ofte tabloidiserer og mangler dybde på en en del av artiklene, men å sammenligne avisa med se og hør er vel litt drøyt.

Gammel 23-08-12, 21:31   #40
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det var et innslag og debatt om dette på Dagsrevyen i dag, men jeg fikk det ikke helt med meg. Hørte bare at det ble diskutert mellom en pedagogikkprofessor og en eller annen fra en kristen tenketank om hvorvidt straff var bra.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:50.