|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Nettaviser og rask publisering av nyheterJeg ble sittende og tenke litt i kveld, med en vond klump i magen.
![]() |
#2 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nettaviser og rask publisering av nyheterFor å si det sånn: Jeg har vært der. Niesen min døde i en bilulykke og jeg leste om det på nettet og selv om infoen var lite og bildene dårlig, så fikk jeg en grusom følelse av at det var henne. Og fikk rett.
![]() |
#4 |
fri
|
![]() Sv: Nettaviser og rask publisering av nyheterDette er et stort problem for politi og andre som skal varsle om ulykker. I tillegg til nettaviser, har du jo sosiale medier, hvor folk gjerne rimelig kjapt legger inn innlegg på den avdødes side. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Nettaviser og rask publisering av nyheterDette har jo ein paragraf i Vær Varsom Plakaten:
Eg kjenner også eit tilfelle kor det skjedde ei familietragedie, kor niese/kusine av dei døde såg bilete av huset på Dagsrevyen. Slikt burde ikkje skje. Sjølv om dei ikkje går ut med namn før pårørande er underretta, er jo gjerne hus, fasader, bilar og liknande identifiserbare. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østfold
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nettaviser og rask publisering av nyheterHadde en slik sak her jeg bor også. Der klaget familien til avdøde avisen inn for PFU, tror de fikk medhold også om jeg ikke husker feil. Ikke at det hjelper så mye når skaden har skjedd allerede.
![]() |
![]() |
#7 |
Einsam
|
![]() Sv: Nettaviser og rask publisering av nyheterDette er jo brudd på pressens etiske regler. Det er ille at dagens digitale samfunn med overflod av sosiale medier, gjør at disse blir presset til ytterste punkt hele veien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Nettaviser og rask publisering av nyheterDette reagerte jeg på da jeg var innblandet i trafikkulykke på mandag. Da jeg kom hjem, 40 min etter at det smalt, så lå det ut på lokalavisene, med bilde av begge bilene.
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: Nettaviser og rask publisering av nyheterDet e rpublisert i avisen 08.36, det ble ringt inn til 113 08.30. Imponerende kjapt...
![]() |
![]() |
#11 |
Off the map.
|
![]() Sv: Nettaviser og rask publisering av nyheterJeg tenker at det kan være nyhetsstoff at det har skjedd en ulykke, f.eks. med tanke på trafikksituasjonen. Men de bør ikke bruke bilder av bilene synes jeg, i alle fall ikke i tilfeller hvor det er uklart om det er død eller alvorlig personskade.
![]() |
#13 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Nettaviser og rask publisering av nyheterJa, jeg og syns det er greit nok at det skrives at det har skjedd en trafikkulykke på strekningen "det og det," det kan kanskje hjelpe til å holde annen trefikk unna, slik du er inne på mkj. Da, uten informasjon om at det er en dødsulykke, så lenge man ikke vet at pårørende er varsla, og i hvertfall ikke med bilde av vraket.
![]() |
#14 |
|
![]() Sv: Nettaviser og rask publisering av nyheterVeldig greit at det står at det har vært ulykke, men bilder av begge bilene er unødvendig... For folk kjenner jo igjen bilene..
![]() |
![]() |
#15 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nettaviser og rask publisering av nyheterIkke helt det samme selvsagt, og de kunne jo ikke klare å informere alle, men da hele barnehagen vår brant ned til grunnen nå i sommer leste jeg det på facebook på nyhetsvarsel fra lokalavisa. Det var sååå ekkelt å lese det på face først...
![]() |
#16 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nettaviser og rask publisering av nyheterBåde min bror og jeg leste om dødsulykken der vår bror omkom, før noen pårørende var varslet. Eneste vi visste var at dette var hans vei til jobb, og tidspunktet var relevant til hans arbeidtid og at en var omkommet. Fortvilelsen når vi ringte og ikke fikk svar, jeg unner ingen den følelsen, ingen.....
Sist redigert av amo : 23-08-12 kl 22:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() Sv: Nettaviser og rask publisering av nyheter
Det er ikke min erfaring. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: Nettaviser og rask publisering av nyheter
Ja det er nettopp det. At veien er stengt og at en ulykke har skjedd er relevant og viktig opplysning å få fram. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nettaviser og rask publisering av nyheterJeg klaget inn en artikkel på den lokale nettavisen i vår. Det var en trafikkulykke, der føreren døde. Artikkelen kom på trykk 20 min etter at ulykken skjedde, og det var masse bilder av bilen, bl.a et der brannvesenet holdt på å klippe ut avdøde. De hadde bare sladdet et lite område.
![]() |
|
|